توسط پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس صورت گرفت؛

شناسایی مناطق داغ انتشار گازهای دی اكسید كربن و متان در كشور

شناسایی مناطق داغ انتشار گازهای دی اكسید كربن و متان در كشور بازار مقاله: پژوهشگران گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس مناطق داغ انتشار گازهای دی اكسید كربن و متان در سراسر كشور و در فصول مختلف را مشخص كردند.



به گزارش بازار مقاله به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، پژوهشگران گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس با انجام طرح كاربردی «پایش توزیع مكانی و زمانی گازهای گلخانه ای CO۲ و CH۴ در ارتباط با پوشش اراضی با استفاده از داده های GOSAT» مناطق داغ انتشار گازهای دی اكسید كربن و متان در سراسر كشور و در فصول مختلف را مشخص كردند.
تغییر اقلیم و بخصوص گرمایش جهانی به علت افزایش میزان گازهای گلخانه ای در اتمسفر، سبب جلب توجه به این مورد شده و نگرانی های گسترده ای را در جوامع بین المللی به وجود آورده است. سوختن سوخت های فسیلی و تغییر كاربری اراضی از مهم ترین منابع افزایش غلظت دی اكسیدكربن اتمسفر و تالاب ها، كشاورزی و سوخت های فسیلی از مهمترین منابع انتشار متان در صد سال قبل است.
روش های متفاوتی برای اندازه گیری گازهای گلخانه ای وجود دارد كه می توان به استفاده از پایگاه های زمینی، برج های بلند، كشتی ها، هواپیماها، بالن و ماهواره اشاره نمود.
ماهواره مشاهده كننده گازهای گلخانه ای GOSAT كه در زبان ژاپنی IBUKI به معنای نفس نام دارد در ۲۳ ژانویه ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شد. GOSA پروژه مشترك آژانس اكتشافات فضایی ژاپن (JAXA)، وزارت محیط زیست (MOE) و انجمن ملی مطالعات محیط زیست (NIES) ژاپن است. هدف اولیه پروژه GOSAT بررسی منابع انتشار و جذب گازهای گلخانه ای در مقیاس زیر قاره ای است.
سامره فلاحتكار عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس پژوهشی با عنوان «پایش توزیع مكانی و زمانی گازهای گلخانه ایی CO۲ و CH۴ در ارتباط با پوشش اراضی با استفاده از داده های GOSAT » را با پشتیبانی صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران كشور انجام داد.
در این طرح كاربردی از داده های ماهواره GOSAT با هدف تهیه نقشه توزیع مكانی و زمانی گازهای گلخانه ای دی اكسید كربن و متان برای سال ۲۰۱۴ با استفاده از روش كریجینگ استفاده كردند.
در نهایت هم ارتباط توزیع مكانی و زمانی گازهای مذكور برای فصول مختلف با پوشش اراضی سراسر ایران به كمك محصولات ماهواره مودیس مانند NDVI، LST و Land cover سنجیده شد.
بر مبنای نتایج تحقیق، نقاط داغ انتشار گازهای دی اكسید كربن و متان در سراسر كشور و در فصول مختلف مشخص شد كه می توان از آن برای مدیریت و برنامه ریزی پایدار كشور برای كاهش تغییرات اقلیمی استفاده نمود.
در لزوم انجام این طرح كاربردی باید گفت مرور مطالعات نشان داده است كه باتوجه به جایگاه استراتژیك ایران در منطقه خاورمیانه و جهان از جنبه تولید نفت و گاز، دارا بودن اكوسیستم های طبیعی متنوع جنگل، مرتع و بیابان و به دلیل عدم دسترسی به داده های كافی غلظت گازهای گلخانه ای دی اكسید كربن و متان در مقیاس های ملی، مطالعه ایی در مورد سنجش ارتباط بین انواع مختلف پوشش اراضی و پراكنش مكانی گازهای گلخانه ای در مقیاس وسیع صورت نگرفته است.
همچنین باتوجه به نگرانی های گسترده در جوامع بین المللی در مورد تغییر اقلیم و گرمایش جهانی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای و بر بر اساس گزارش های اعلام شده انستیتو منابع طبیعی جهانی WRI، ۲۰۱۵، در خصوص قرار گرفتن ایران در میان ۱۰ كشور پیشرو در انتشار گازهای گلخانه ای در سال ۲۰۱۵ و همینطور اجرای آئین نامه شورای محیط زیست، برنامه ششم توسعه در خصوص طراحی و استقرار نظام اقتصاد كم كربن، لزوم نیاز به نقشه توزیع مكانی غلظت گازهای گلخانه ای دی اكسید كربن و متان در ایران به منظور پی بردن به منابع احتمالی انتشار و جذب كربن، برنامه ریزی در سیاست های كلان اقلیمی و اقدامات محیط زیستی در ارزیابی تعادل چرخه كربن در اكوسیستم های خشكی احساس می گردد.

1397/05/01
13:16:08
5.0 / 5
4553
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , فضا , ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی