تفحص در کتابچه های ۴۵ ساله برای تعمیر کاوشگر ناسا

تفحص در کتابچه های ۴۵ ساله برای تعمیر کاوشگر ناسا به گزارش بازار مقاله در ماه مه، دانشمندان ناسا اعلام نمودند که فضاپیمای وویجر ۱(Voyager ۱) درحال ارسال داده های نادرست از سیستم کنترل موقعیت خود است. به قول تیم مهندسی این مأموریت، این مشکل مرموز همچنان ادامه دارد. حالا مهندسان، برای یافتن چاره، درحال کند و کاو کتابچه های راهنمای قدیمی متعلق به دهه ها قبل هستند.

به گزارش بازار مقاله به نقل از ایسنا و به نقل از اینسایدر، وویجر ۱ به همراه دوقلوی خود وویجر ۲ در سال ۱۹۷۷ برای مطالعه مشتری، زحل، اورانوس، نپتون از فاصله نزدیک و قمرهای مربوطه آنها به فضا پرتاب شد. طول عمر در نظر گرفته شده برای این دو کاوشگر پنج سال بود.
بعد از گذراندن نزدیک به ۴۵ سال در فضا، هر دو فضاپیما هنوز درحال فعالیت هستند. در سال ۲۰۱۲، وویجر ۱ نخستین جسم ساخته شده توسط انسان بود که از مرز نفوذ خورشید که به هلیوپاوز (heliopause) مشهور است، گذر کرد و وارد فضای بین ستاره ای شد. این فضاپیما حالا حدود ۱۴.۵ میلیارد مایل از زمین فاصله دارد و داده ها را از فرای منظومه شمسی ارسال می کند.
سوزان داد(Suzanne Dodd)، مدیر پروژه مأموریت وویجر در لابراتوار پیشرانش جت ناسا، به اینسایدر گفته است: هیچ کس فکر نمی کرد که(کاوشگر) برای این مدت دوام بیاورد، اما آورد.
کشف اسناد قدیمی فضاپیما
وویجر ۱ در اوایل دهه ۱۹۷۰ طراحی و ساخته شده است و این مورد تلاش ها برای عیب یابی آنرا پیچیده تر می کند.
باآنکه مهندسان کنونی وویجر بعضی از اسناد یا مدارک حاوی جزئیاتی در مورد طراحی و رویه های این فضاپیما متعلق به روزهای اولیه مأموریت را در دست دارند، با این وجود امکان دارد اسناد مهم دیگر گم شده یا جابه جا شده باشند.
به قول داد، در طول ۱۲ سال اول مأموریت وویجر، هزاران مهندس بر روی این پروژه کار کردند. وی ادامه داد: از آنجاییکه آنها در دهه ۷۰ و ۸۰ بازنشسته شدند، فشار زیادی برای ایجاد یک مجموعه از اسناد پروژه وجود نداشت.
برخی از اسناد و نمودار در خارج از محل لابراتوار پیشرانش جت ناسا ذخیره شده اند که داد و بقیه گردانندگان وویجر می توانند درخواست دسترسی به این سوابق را بدهند. با این وجود، این کار می تواند چالش برانگیز باشد و داد می گوید که دریافت این اطلاعات مستلزم این است که بفهمید چه کسانی در آن منطقه بر پروژه مورد نظر کار می کنند.
مهندسان مأموریت برای رفع آخرین اختلالی که برای وویجر ۱ به وجود آمده است باید به صورت خاص به دنبال اسنادی باشند که متعلق به مهندسانی است که به طراحی سیستم کنترل موقعیت کمک کرده اند. داد اضافه کرد: این یک فرایند زمان بر است.
منبع اختلال
سیستم کنترل موقعیت فضاپیما، که داده های سنجش از راه دور را به ناسا می فرستد، جهت گیری وویجر ۱ را در فضا نشان داده است و "آنتن بهره بالا"(high gain antenna) این فضاپیما را به سمت زمین نگه می دارد و آنرا قادر می سازد تا داده ها را به خانه ارسال نماید.
داد می گوید: داده های سنجش از راه دور اساساً وضعیت سلامت سیستم را نمایش می دهند. اما بازخوانی داده های سنجش از راه دور که کنترل کننده های فضاپیما از سیستم دریافت می کنند، مخدوش هستند، به این معنا که آنها نمی دانند که آیا سیستم کنترل موقعیت به درستی کار می کند یا خیر.
داد می گوید: تابحال مهندسان وویجر نتوانسته اند دلیل اصلی این مشکل را پیدا کنند، چونکه قادر به تنظیم مجدد سیستم نبوده اند. داد و تیمش معتقدند که علت بروز مشکل می تواند پیر شدن فضاپیما باشد. او اظهار داشت: هیچ چیزی تا ابد به کار خود ادامه نمی دهد، حتی در فضا.
مشکل وویجر همینطور امکان دارد به علت موقعیت آن در فضای بین ستاره ای بوجود آمده باشد. به قول داد، داده های فضاپیما نشان داده است که ذرات آبستن پرانرژی در فضای بین ستاره ای وجود دارند. داد می گوید: بعید است که این ذرات به فضاپیما برخورد کنند، اما اگر این اتفاق بیفتد، صدمه بیشتری به وسایل الکترونیکی آن وارد می شود.
به رغم این مشکلات، وویجر ۱ همچنان درحال دریافت و اجرای دستورات از زمین است و آنتن آن همچنان به سمت سیاره ما قرار دارد. داد می گوید: ما هیچ کاهشی در قدرت ارسال سیگنال ها مشاهده نکرده ایم.
سفر وویجر ۱ ادامه دارد
بعنوان بخشی از تلاشهای مداوم برای مدیریت انرژی که در سالهای اخیر افزایش پیدا کرده است، مهندسان، سیستم های غیرفنی کاوشگرهای وویجر، مانند بخاری های ابزار علمی آنرا خاموش می کنند، به این امید که دو کاوشگر کار خویش را تا سال ۲۰۳۰ ادامه دهند.
از کشف قمرها و حلقه های ناشناخته گرفته تا نخستین شواهد مستقیم از هلیوپاوز که نتایج مأموریت های وویجر هستند، به درک بهتر کیهان کمک کرده اند. داد می گوید: ما می خواهیم این مأموریت تا جایی که امکان دارد، ادامه یابد، چونکه داده های علمی آن بسیار پرارزش هستند.
وی ادامه داد: هر دو فضاپیما هنوز به خوبی کار می کنند و این داده های پرارزش را ارسال می کنند.

منبع:

1401/04/21