وزیر آموزش وپرورش شیوه نامه اجرائی طرح برنامه آغازین مدرسه را ابلاغ نمود
بازار مقاله: وزیر آموزش و پرورش در چارچوب یک بخشنامه، شیوه نامه اجرایی طرح برنامه نخستین مدرسه را به مدیران آموزش و پرورش و مدارس سراسر کشور ابلاغ نمود.
به نقل از وزارت آموزش و پرورش، در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری بر اساس جذاب سازی کارهای پرورشی و تأکیدات رئیس جمهور درباب پیشرفت کیفیت آموزشی و پرورشی و همین طور با هدف ایجاد تحول در یکی از با اهمیت ترین موقعیت های تربیتی مدارس، شیوه نامه اجرائی طرح برنامه آغازین مدرسه با عنوان «نوجوان شاد ایرانی» (نشا) برای اجرا در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ ابلاغ گردید.
در قسمتی از این شیوه نامه آمده است: نظر به اینکه مراسم صبحگاه نقطه شروع کارهای روزانه دانش آموزان است، اجرای خلاقانه، با نشاط دانش آموزان نقشی اساسی در تقویت سلامت جسم و روان و ایجاد حس مسئولیت پذیری در افراد داشته و فرصتی بی بدیل برای نهادینه کردن حس انسجام ملی و پیشرفت معنویت، ایجاد نشاط و تعمیق هویت اسلامی ایرانی است.
برنامه های ثابت ابلاغی در شیوه نامه:
تلاوت نور: آغاز هر روز با تلاوت آیات قرآن کریم توسط دانش آموزان بصورت فردی یا گروهی؛ پیشنهاد می شود طرح حفظ ماهانه یک سوره کوتاه از قرآن کریم با تشویق دانش آموزان برتر در دستورکار قرار گیرد.
تقدیر نماد های ملی: اهتمام جدی به اهتزاز پرج پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و همخوانی پرشور سرود ملی و همزمان همانند قهرمانان ملی ادای احترام شبیه سلام نظامی به پرچم و یا قرار دادن دست راست بر روی قلب توسط دانش آموزان و کارکنان مدرسه در صف.
اجرای ورزش و نرمش آغازین: اجرای الزامی ورزش و نرمش آغازین مطابق دستورالعمل های ابلاغی با هدف ایجاد شادابی و افزایش آمادگی جسمانی و شروع یک روز پرانرژی با مشارکت فعال انجمن های ورزشی دانش آموزی و تشکل های دانش آموزی.
ایجاد فضای پر نشاط و شاد: اجرای برنامه های نشاط آفرین بازیهای کوتاه فکری و حرکتی سرود های گروهی و سایر کارهای مهیج با تمرکز بر کامل دانش آموزان.
ارائه محتوای تبیینی و امیدآفرین: بیان موفقیت های نظام، معرفی قهرمانان ملی و مذهبی و اطلاع رسانی اخبار خوب و موفقیتهای کشور به روشی جذاب و مختصر.
ملاحظه اجرائی مهم: برنامه ریزی و اجرای کامل مراسم آغارین توسط دانش آموزان در قالب پرچمداران فرهنگی بصورت کلاسی و با تمرکز بر شورای دانش آموزی مدرسه سایر تشکل ها و گروههای لیگ جهاد تبیین (جت) به منظور تقویت کنشگری و مسئولیت پذیری دانش آموزان.
برنامه های متغیر و انتخابی:
امیدآفرینی و آگاهی بخشی: اختصاص زمانی کوتاه برای بیان اخبار خوب پیشرفت های علمی و موفقیت های غرورآفرین ملی و منطقه ای به زبان ساده و قابل فهم برای دانش آموزان.
نیایش و معنویت: اجرای برنامه نیایش آغازین و دعا در قالب سرود های دلنشین و همخوانی ادعیه کوتاه مأثور به منظور تقویت ارتباط معنوی دانش آموزان.
معرفی اسوه ها: معرفی هفتگی یک شخصیت برجسته ملی مانند قهرمان ورزشی دانشمند ایرانی یا یک شهید والامقام به ویژه شهدای دانش آموز و بیان خلاصه ای از زندگی و خدمات آنان.
یادواره لاله های روشن: تخصیص مراسم آغازین یک روز در هفته به یکی از شهدای دانش آموز منطقه و شهدای شاخص دفاع مقدس ۱۲ روزه و قرائت زندگینامه و وصیت نامه آن شهید گرانقدر.
ترویج فرهنگ مطالعه: اجرای طرح کتاب خوانی با معرفی و خوانش قسمتهایی از یک کتاب مفید و متناسب با گروه سنی دانش آموزان در هر هفته.
انس با دوده (ع): برگزاری برنامه ویژه چهارشنبه های امام رضایی و سه شنبه های امام زمانی با اجرای سرود هم عهدی برای انجام یک کار نیک و ایجاد انس و ارتباط قلبی با حضرت ولی عصر (ع).
ایجاد نشاط و خلاقیت: برگزاری مسابقات کوتاه و نشاط آفرین چالش های فکری معما و چیستان، بازیهای حرکتی ساده و رقابتهای سالم بین کلاسی برای ایجاد فضایی شاد و پویا.
تریبون دانش آموزی: ایجاد فرصتی با عنوان تریبون خاص برای دانش آموزان با هدف ارائه ایده های نو، بیان دیدگاه ها و به اشتراک گذاری استعداد های فردی در زمانی معین.
راه اندازی رادیو مدرسه: بهره برداری از ظرفیت رادیو مدرسه برای پخش محتوا های صوتی پرهیجان، پادکست های آموزشی و برگزاری مسابقه از محتوای پخش شده.
تقدیر زبان فارسی: ترویج و تشویق دانش آموزان به استفاده از واژگان اصیل فارسی و پرهیز از به کار بردن کلمات بیگانه در گفت و گو های روزمره.
برگزاری مسابقات و چالش های خلاق: طراحی و اجرای مسابقات رقابتی بین کلاسی، چالش های مهارتی و بازیهای زنجیره ای برای بروز خلاقیت و مشارکت گروهی.
استفاده از ظرفیت هنر و رسانه: اجرای تئاتر، راه اندازی رادیو مدرسه، تولید محتوای صوتی و تصویری جذاب با استفاده از امکانات مدرسه و محتوا های بارگذاری شده در کانال نشا در بستر شاد.
نظارت و ارزیابی مستمر و تشویق: رصد و پایش نحوه ی اجرای طرح در مدارس شناسایی و معرفی مدارس و کلاس های برتر در اجرای خلاقانه مراسم آغازین بصورت ماهانه در سطح منطقه و استان.
مستندسازی و اشتراک گذاری تجارب: تشویق و اجبار مدارس به مستندسازی برنامه های ابتکاری خود و ارسال فیلم آن به استان و دبیرخانه طرح برای الگوبرداری سایر مدارس و انتشار در کانال کشوری NESHA در پیام رسان شاد.
در این شیوه نامه تأکید گردیده است که مدیران کل آموزش و پرورش استانها با ایجاد نشست تخصصی متشکل از نمایندگان معاونت های پرورشی و فرهنگی و تربیت بدنی و سلامت ضمن نظارت لازم و مستمر، زمینه تحقق دقیق و کامل بند های زیر در تمامی مدارس آن استان را فراهم آورند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان بازارمقاله در مورد این مطلب