با همكاری بنیاد ملی نخبگان؛

تدوین سند ملی آموزش زبان و ادبیات فارسی

تدوین سند ملی آموزش زبان و ادبیات فارسی به گزارش بازار مقاله محققان كشور در پروژه ای با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی، موفق به طراحی سند ملی آموزش زبان فارسی در جهت كیفی سازی برنامه ریزی زبان و زبان آموزی گردیدند.


به گزارش بازار مقاله به نقل از بنیاد ملی نخبگان، طراحی سند ملی آموزش زبان فارسی با هدف كیفی سازی برنامه ریزی زبان، برنامه ریزی زبان آموزی و نظام مدیریتی و اجرایی پویا و همینطور هدف آرمانی توسعه زبان فارسی به عنوان زبان علم و فرهنگ در داخل و خارج كشور با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد. در واقع هدف از این پژوهش این است است كه با مبنا قراردادن سندهای بالادستی اعم از قانون اساسی، سند چشم انداز و نقشه جامع علمی كشور، استانداردها و راهبردهای ویژه ای برای شفاف سازی كلیه فعالیت های آموزش زبان فارسی عرضه شود. ازاین رو با عنایت به اهمیت مبحث روشی تركیبی متشكل از دو روش تحلیل محتوا و خبرگی آموزشی برای انجام این پژوهش استفاده شد. در نهایت هم سیمای كنونی برنامه ریزی زبان و برنامه ریزی زبان آموزی در ایران و پیشنهاد استفاده از چارچوب مرجع زبان آموزی اتحادیه اروپا با عنایت به خصوصیت های فرهنگ ملی ایران به عنوان نتیجه عرضه شد. این پژوهش راهگشای تدوین «سند ملی آموزش زبان فارسی» است كه دستمایه اصلی تصمیم گیری های مدیریتی، برنامه ریزی و اجرایی است و راه را برای وحدت رویه در این امر مهم هموار خواهد نمود. همینطور برای پیاده سازی سند، لازم است سامانه مجازی باعنوان «شبكه ملی آموزش زبان و فرهنگ ایران» طراحی و پیاده سازی شود و روند فعالیت نهادها و موسسات مسئول به طور شفاف در شبكه قابل ملاحظه و پایش باشد. برای پیشبرد و ارتقاء جایگاه زبان فارسی در سطح ملی و بین المللی با عنایت به اصول علمی و استاندارد جهانی برای برنامه ریزی آموزش زبان فارسی به فارسی زبانان و غیرفارسی زبانان در حیطه های گوناگونی چون انتخاب الگوی مناسب برنامه درسی، نیاز سنجی آموزشی، گزینش و انتخاب محتوای آموزشی، ارزیابی زبان آموزان و تربیت معلم و مدرس، می تواند نتایج مفید و مطلوبی را به همراه داشته باشد. بر مبنای یافته های این تحقیق بهترین چارچوبی كه می تواند راهنمای توسعه علمی امر زبان آموزی در ایران قرار گیرد، چارچوب مرجع برنامه ریزی زبان اروپاست. این چارچوب كاملاً توصیفی است و به تجویز و عرضه دستورالعمل نمی پردازد. همینطور نسبت به زبان خنثی است، یعنی داده های زبانی خاصی در آن لحاظ نشده و لازم است برای هر زبان خاصی مورد تعبیر و تفسیر قرار گیرد. یكی از مزیت های دیگر آن این است كه بافت زبانی و آموزشی خاصی را مورد تاكید و توجه قرار نداده است، ازاین رو با عنایت به نیازها و محدودیت های ویژه هر بافت زبانی و آموزشی می توان آن را مورد تعبیر و استفاده قرار داد.
 

1396/07/16
23:36:28
5.0 / 5
4697
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی