در یك مطالعه پژوهشی تاكید شد

احتیاج به تقویت فرهنگ عمومی برای داشتن بیمه عمر

احتیاج به تقویت فرهنگ عمومی برای داشتن بیمه عمر به گزارش بازار مقاله، محققان کشور در یک پژوهش جدید، به عرضه الگویی برای توسعه بیمه عمر یا زندگی در کشور پرداخته اند که توجه به آن می تواند به بهبود درک عمومی از این بیمه و اقدام گسترده تر برای کسب آن منجر شود.


به گزارش بازار مقاله به نقل از ایسنا، صنعت بیمه مجموعه ای است که با محیط غیر بیمه ای خارج از خود در ارتباط و تعامل است. همچون این محیط ها، محیط سیاسی، اقتصادی و محیط اجتماعی-فرهنگی است. بنابراین فرهنگ و جهت گیری کلی استراتژیک کسب و کار بیمه، باید به نحوی یکپارچه منطبق شوند که بتوانند خدمات برتری برای ذینفعان به وجود آورند. در این راستا، فرهنگ اجتماعی جامعه، عامل تاثیر گذاری است که درک اولویت های آن، استخراج استانداردها و شاخصهای در رابطه با آن و آشنایی با مسیر نگاههای فرهنگی غالب آن، سبب تعالی و اثربخشی دوسویه توان خدمت رسانی صنعت بیمه و رونق کسب و کار این صنعت می گردد.
بر مبنای گفته پژوهشگران و طبق آرای صاحب نظران، بیمه، زمینه رشد و توسعه بیشتر جامعه را فراهم می آورد، به لحاظ ماهیت و آثار خود، مانع از عمیق شدن شکاف طبقاتی می شود و در نتیجه تنش ها و التهاب های اجتماعی و فرهنگی را می کاهد. بنابراین فعالیت در زمینه پیشبرد فروش و اشاعه اهداف خرید بیمه نامه از جانب متقاضیان، خود امری است که به توسعه و رفع تبعیض جامعه می انجامد. از طرفی، توسعه فرهنگی، نماد تحول و نشانه دگرگون شدن در زندگی فرهنگی و روابط آن با سایر شکل های توسعه است. توسعه فرهنگی، فرآیندی است که طی آن با ایجاد تغییراتی در حوزه های ادراکی، شناختی، ارزشی و گرایشی انسان ها و قابلیت ها و باورهای آنها، شخصیت ویژه ای را از آنها به وجود می آورد که مناسب توسعه است.
در این خصوص، تیمی پژوهشی از دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران شمال و علوم و تحقیقات تهران، مطالعه ای را به انجام رسانده اند که در آن، سعی شده است الگویی برای توسعه فرهنگ بیمه های زندگی در ایران عرضه شود.
در این تحقیق کیفی، ۲۵ نفر از خبرگان و اساتید دانشگاهی و مدیران شرکتهای بیمه مشارکت داشته اند که با استفاده از ابزار علمی مصاحبه، اطلاعات مورد نیاز پژوهش را فراهم آورده اند.
نتایج حاصل از عرضه مدل کیفی نهایی نشان داده است شرایط علی مؤثر بر مدل شامل: اعتماد، شیوه مدیریت، رهبری، سیاست گذاری و شبکه خبرگان هستند و مهم ترین راهبردهای بهبود فرهنگ بیمه نیز، شامل: بازاریابی، ارتباط نظام اند با ذینفعان، تبلیغات و آگاهی بخشی هستند.
به قول عباسعلی قیومی، دانشیار و محقق مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی و همکارانش می گویند: «بیمه زندگی یا بیمه عمر، قراردادی است میان شرکت بیمه و فرد بیمه شده که در آن، بیمه شده تا زمانی معین، بسته به نوع قرارداد، متعهد به پرداخت حق بیمه غالباً در اقساط بلندمدت می شود و با بروز وقایعی چون مرگ، مبتلا شدن به بیماری لاعلاج یا احتیاج شخصی به مراقبت های ویژه پزشکی در طول حیات، شرکت بیمه موظف خواهد بود سرمایه بیمه شده را به صورت یکجا یا به صورت مستمری به بیمه گذار یا به شخص ثالثی که وی تعیین کرده بپردازد. اما در ایران، این نوع بیمه به دلایلی چند همچون فرهنگ حاکم در کشور، رشد و توسعه چندانی نداشته است».
آنها می گویند: «ما در تحقیق خود الگویی را برای توسعه این نوع بیمه عرضه کرده ایم که نتایج حاصل از به کارگیری آن عبارت اند از: ۱) توسعه فرهنگ بیمه زندگی در ایران که منجر به تقویت سهم بیمه زندگی در سبد بیمه ها در کشور می شود، ۲) تسهیم دانش بین افراد جامعه بیمه ای کشور، ۳) افزایش سرعت تصمیم گیری، ۴) خدمات مطلوب تر به بیمه شوندگان بیمه زندگی و ۵) بهبود عملکرد شرکتهای بیمه ای».
محققان فوق با عنایت به نتایج حاصل از اجرای مدل فوق پیشنهاد کرده اند نسبت به افزایش آگاهی بخشی در زمینه اهمیت نقش و جایگاه بیمه عمر هم در بین بیمه گزاران و هم در بین بیمه شوندگان اقدام گردد. این آگاهی بخشی می تواند در چارچوب فعالیتهای مختلفی از تبلیغات مؤثر گرفته تا آموزش در مدارس و دانشگاه ها اجرا گردد.
قیومی و همکارش اظهار می دارند: «در ضمن، یکی از مهم ترین راهبردهای یاد شده در این تحقیق ارتباط نظام مند با ذینفعان است. این ارتباط می بایست بین بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه ای و نمایندگان این شرکت ها و حتی پژوهشگاه بیمه مرکزی با افراد انجام شود».
قابل ذکر است این نتایج علمی پژوهشی که توجه به آنها می تواند در توسعه بیمه عمر و زندگی در کشور موثر باشد، در نشریه «مطالعات توسعه اجتماعی ایران» انتشار یافته اند. این نشریه در چارچوب فصل نامه توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات انتشار می یابد.




منبع:

1401/12/02
08:56:47
5.0 / 5
470
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , پزشك , پزشكی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی