کشف جدید پژوهشگران در رابطه با حیات در مریخ

کشف جدید پژوهشگران در رابطه با حیات در مریخ به گزارش بازار مقاله، دانشمندان موزه تاریخ طبیعی لندن اخیرا تأیید کردند که دهانه جیزرو سیاره سرخ، مملو از مواد آلی بوده است.

به گزارش بازار مقاله به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، مأموریت کاوشگر استقامت (Perseverance) ناسا در مریخ تابحال چندین کار اعجاب انگیز انجام داده است. این کاوشگر سال قبل تأیید کرد که دهانه جیزرو (Jezero Crater) در مریخ، زمانی یک دریاچه عظیم بوده است. حالا، نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است که مولکول های آلی به وفور در این آب ها وجود داشته اند. بر اساس گزارش IFLScience یافته ها، شواهد قانع کننده ای عرضه می کنند که نشان داده است حیات امکان دارد زمانی در سیاره سرخ وجود داشته باشد.

مریخ نورد استقامت در فوریه ۲۰۲۱ روی مریخ فرود آمد. این مریخ نورد بعد از گذراندن ۲۰۸ روز مریخی و بررسی این سیاره، حالا شواهد قانع کننده جدیدی عرضه کرده است که نشان می دهد، زمانی مولکول های آلی در دریاچه محل فرود این مریخ نورد (دهانه جیزرو) فراوان بوده است.

دکتر جوزف رازل هالیس از موزه تاریخ طبیعی لندن و یکی از نویسندگان پژوهش جدید در مصاحبه ای با IFLScience اظهار داشت: به نظر می آید دهانه جیزرو همان چیزی است که ما بر مبنای تصویربرداری مداری به آن مشکوک بودیم. این مکان در حدود سه تا سه و نیم میلیارد سال پیش یک دریاچه بوده است و این برای ما واقعاً هیجان انگیز است، چونکه آب مایع در مریخ در ۳ میلیارد سال پیش و حدودا همزمان با تکامل حیات در زمین، وجود داشته است. حالا سوال این است، آیا آب در مریخ، حاوی بلوک های سازنده حیات هم بوده است؟

هالیس و دکتر اوا شلر، یافته های خویش را در مقاله جدیدی که در مجله Science انتشار یافته است، عرضه کردند. آنها از داده های ابزار SHERLOC که روی مریخ نورد استقامت تعبیه شده است، برای تحلیل و بررسی سنگ های دهانه جیزرو و تشخیص فلورسانس ترکیبات آلی خاص استفاده کردند.

پژوهشگران توضیح دادند که این ترکیبات می تواند منجر به تکامل حیات در مریخ شود. با این وجود، آنها باید پیش از این که هر گونه نتیجه گیری قطعی را بیان کنند، نمونه های سنگی مشابه را با جزئیات بیشتری در اینجا روی زمین تحلیل و بررسی کنند.

این دقیقا همان چیزی است که اتفاق خواهد افتاد، چونکه مأموریت بازگشت نمونه مریخ ناسا و آژانس فضایی اروپا درحال توسعه فناوری مورد نیاز برای بازگشت نمونه ها از مریخ به زمین هستند تا دانشمندان بتوانند آنها را تحلیل و بررسی کنند. آژانس های فضایی انتظار دارند این کار را در مقطعی در دهه ۲۰۳۰ انجام دهند.

در اکتبر سال گذشته، مطالعه ای تایید نمود که دهانه جیزرو دریاچه ای بزرگ بوده که حدود ۳.۷ میلیارد سال قبل از رودخانه ای کوچک تغذیه می شده است. حالا، جستجو برای نمونه ها ادامه دارد و مریخ نورد استقامت و کنجکاوی به اکتشافات هیجان انگیز خود ادامه می دهند.

1401/09/04