تولید و عرضه محصول توان بخشی کارکردهای اجرایی مغز توسط کودکان و نوجوانان

تولید و عرضه محصول توان بخشی کارکردهای اجرایی مغز توسط کودکان و نوجوانان بازار مقاله: قم ششمین سمپوزیوم تازه های نقشه برداری مغز توسط مرکز ملی نقشه برداری مغز ایران در ایام پانزدهم، شانزدهم و هفدهم تیر برگزار شد که با حضور و سخنرانی اساتید دانشگاه و متخصصان مغز و شناخت برگزار گردید.


در روز آخر این سمپوزیوم، نمایشگاهی در کنار پنل های علمی برگزار شد که شرکتهای فعال در حوزه علوم اعصاب، دستگاه ها و نرم افزارهای تخصصی خویش را عرضه و معرفی می کردند.
آنچه در این میان جالب و مهم به نظر می رسید، غرفه در ارتباط با کودکان و نوجوانان آموزش دیده علوم اعصاب شناختی بود که محصولی علمی و دارای طراحی خلاقانه و زیبا را در حوزه علوم اعصاب جهت توان بخشی کارکردهای اجرایی مغز تولید و عرضه کرده بودند. غرفه ای که با استقبال زیاد و البته تعجب بازدیدکنندگان همراه بود.
این که محصولی در این کیفیت توسط نوجوانان متخصص یک رشته دشوار و تخصصی تولید و عرضه شود، نقطه عطف مهمی در راه توسعه علوم اعصاب شناختی ایران خواهد بود و روزهای با درخشش علمی در سطح جهان را در آینده ای نزدیک نوید می دهد. اهمیت این مورد زمانی صدچندان می شود که ابزار توان بخشی شناختی با چنین کیفیتی تا کنون در جهان علمی توسط کودکان و نوجوانان تولید و ارائه نشده است.
بدین منظور با مهراد نایبی یکی از طراحان این ابزار توان بخشی شناختی که بعنوان نماینده گروه در غرفه حضور داشت، گفتگو کردیم:
- چند سال دارید و چه مدت است که در این عرصه آموزش دیده اید؟
- من ۱۲ سال دارم و حدود یک سال است که در حوزه علوم اعصاب شناختی زیر نظر دکتر آرش فکری و بهار ربوشه در لابراتوار تخصصی مغز و شناخت فردیت مشغول آموزش و فراگیری هستیم.
- یعنی در این زمان کوتاه موفق به تولید این محصول شدید؟
- کار آموزش ما در این عرصه به صورت علمی و عملی با روش های آموزشی مدرن مبتنی با کارکردهای مغز و شناخت انجام می شود. بنابراین یادگیری و اشتیاق زیادی برای پیشرفت در فراگیران ایجاد می گردد.
- از طرفی خیلی زود زیر نظر استادمان در پروژه های علمی و پژوهشها شرکت داده شدیم و در نتیجه توانستیم این محصول را با مشارکت سایر دوستانمان به صورت گروهی طراحی و تولید نماییم. کار گروهی، با پشتیبانی دانشجویان فعال در حوزه علوم اعصاب شناختی که در لابراتوار مغز و شناخت هستند، سرعت و کیفیت کار را بهبود بخشید و این از مزایا و اهمیت کار گروهی در این رشته است.
با نگار احمدی نماینده نوجوان دیگری که با چهارده سال سن، در این غرفه حضور داشت گفتگو را ادامه دادیم:
- نوآوری این محصول در چیست؟
- ابزارهای توان بخشی شناختی در کشورهای دیگر توسط مؤسسات خصوصی و دانشگاه ها ساخته شده است و در کشور خودمان هم شاهد محصولاتی ازاین دست هستیم.
-اما نوآوری گروه ما هدف قراردادن حافظه آینده و حافظه سرگذشت نامه ای است. دو مؤلفه شناختی مهم از انواع حافظه که تا آنجایی که ما تحقیق کردیم، تابه حال در هیچ کجای دنیا انجام نشده است. البته این محصول برای سایر مؤلفه های حافظه و همینطور توجه، تصمیم گیری، استدلال هم مفید و کارآمد است. نکته مهم دیگر این که ابزار ساخته شده توسط گروه ما چند حسی و هم زمان حواس شنوایی، بینایی و لمسی را درگیر کرده و بر یکپارچگی حسی – حرکتی اثرگذار می باشد.
- حافظه آینده چیست؟
- حافظه آینده یعنی توانایی استفاده از یادگیری و قول و قرارها بافاصله زمانی در زمان و موقعیت تعیین شده است. به صورت مثال در شرایط مقرر بتوانیم صحبت یا کاری را که از پیش قرار گذاشته ایم، به یاد بیاوریم و انجام دهیم. به زبان دیگر اجرای برنامه های قبلی در زمان و موقعیت تعیین شده که این مؤلفه مشکل خیلی از افراد است و در موقعیت ها و شرایط لازم مبتلا به اختلال در حافظه می شوند و نمی تواند واکنش و عملکرد درست را داشته باشند. یکی از علل مهم نقص و کاستی افراد در امتحانات و آزمون های مهم هم همین حافظه آینده است.
- از خصوصیت های مهم این محصول کار گروهی و خلاقانه است. تمام تصاویر و صفحه بندی، تمرین ها و مساله های موجود و حتی بسته بندی محصول با شیوه علمی یادگیری مبتنی بر مغز طراحی شده و توسط مشارکت همه گروه انجام شده است. حتی پایایی و روایی این ابزار به غیراز روش های آماری، توسط روش ثبت پتانسیل وابسته به رویداد و نقشه برداری مغزی در حین انجام تمرین ها توسط گروه خودمان صورت گرفته است.
باتوجه به قول های بهار ربوشه، مسئول آموزش و سرپرست این پروژه، محصول عرضه شده درحال تکمیل بوده و نسخه دیجیتالی و نرم افزاری آن هم در دست تولید است؛ تا بعد از آن اقدامات لازم برای ثبت اختراع به نام کودکان و نوجوانان سازنده و مجری انجام گردد.
نام کودکان و نوجوانانی که به صورت مستقیم در این گروه تخصصی مبادرت به تولید این محصول کرده اند شامل رها حسن آبادی، پرستش میرزایی، آنیتا ملکی، دریا رهگذر، آرتین علی محمدی، پارسا میرزایی، یوسف برهمن، درسا ساوجی، سوفیا ریاحی، محمد صالح زندی، ثنا کریم زاده است.
متخصصان و جوانانی که در پشتیبانی و کمک به این گروه فعالیت داشته اند هم دکتر فائزه جمشیدی (مدیر لابراتوار مغز و شناخت)، فاطمه فریدونی، نگین علی محمدی، نازنین دهقان، آراد بختیاری، سارا شاکری، امیرمهدی دهقان، زهرا کریم زاده، سحر خداوردی، ستاره رهگذر هستند.
به نظر می آید که این امر مهم یعنی جذب و ایجاد اشتیاق در کودکان و نوجوانان برای حضور در یک رشته تخصصی و فوق تخصصی سخت و پیچیده و همینطور فعالیت مؤثر در آن، باید با توجه جدی مسؤلان امر همراه شود تا از هدررفتن این استعدادها و سرمایه های آینده جلوگیری به عمل آید؛ تا کودکان و نوجوانان بااستعداد بیشتری تشویق شده و به این حوزه علمی بپیوندند.
علوم اعصاب شناختی بعنوان حوزه ای نوین و مهم، الان در اولویت اول کشور قرار دارد و حضور کودکان و نوجوانان در این عرصه می تواند نشان از روزهای پرافتخار برای آینده این رشته علمی و تخصصی در کشور عزیزمان ایران داشته باشد.




منبع:

1401/04/19
14:13:52
5.0 / 5
377
تگهای خبر: آزمون , آموزش , اختراع , استاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی