میراث فروشی به قیمت چهار چرخ

میراث فروشی به قیمت چهار چرخ بازار مقاله: چوب حراج به هویت جغرافیایی بوسیله معاوضه اراضی بکر مازندران با خودرو بااینکه پدیده جدیدی نیست، اما این روزها با کنار رفتن کرونا و رونق باردیگر گردشگری بار دیگر به کسب و کاری داغ برای دلالان تبدیل گشته است تا بیش از پیش این استان از گردشگری سالم فاصله گیرد.


به گزارش بازار مقاله به نقل از ایرنا، حدود یک قرن است که مازندران بعنوان مهم ترین مقصد گردشگری داخلی و گاهی خارجی شناخته می شود، از استراحتگاه شاهان قاجار تا نامگذاری خوش نشینی بر این خطه سبز کرانه جنوبی دریای خزر، همیشه مازندران نقطه کانونی سفر، تفرج و کسب آرامش برای ایرانیان و به ویژه پایتخت نشینان بوده است.
اما با این وجود گردشگری در مازندران همانی نبود که امروزه در کشورهای توسعه یافته گردشگری شاهد آن هستیم، برای اینکه در سایه نام گردشگری و گردشگرپذیری، این استان به سمت کانون اصلی خانه دومی ها و بعنوان استراحتگاه دائمی حرکت کرد. البته این فرآیند زمانی شروع شد که آن روزگار کمتر صحبت از آلودگی تهران و وجود ریزگرد در استانهای مرکزی و جنوبی، خشکسالی و همین طور کاهش بارندگی و گرم شدن زمین بود.
رفته رفته این عوامل حرکت مازندران را برای استقبال مسکن دائمی خانه دومی ها سریع تر کرد بطوریکه امروزه در روستاها و ییلاقات این استان به وفور ویلاها و حتی آپارتمان های غیر بومیان را شاهد می باشیم بطوریکه در بعضی روستاها بطور کامل سکنه بومی تخلیه و همه ساکنان غیر بومی هستند. گواه این مدعا چندین روستا در مناطقی همچون چمستان، نور و دیگر مناطق غربی استان است.
اکوسیستم مهاجر پذیری تا آنجا پیش رفته است که امروز بیشتر مسافران و گردشگران مازندران اقامت خودرا در ویلاهای استیجاری بدون مجوز ساکن می شوند و برخی نیز از پس طعم شیرین ویلاخوابی خود مبادرت به خرید زمین و ساخت ویلا یا خرید ویلا می کنند.
امروز مازندران و گردشگری این استان گرفتار پدیده ای نوظهور است که تا حدودی بَعد فرهنگی و همین طور شخصیتی مردم استان را مورد هدف قرار داده است. تبلیغات گسترده معاوضه ویلا و زمین با خودرو که حالا بی پروا بر تابلوهای تبلیغاتی آژانس های املاک خودنمایی می کند، دردی است دیگر که علنا خط بطلانی بر گردشگری و سفر خواهد زد و آینده مبهمی را پیش روی این دیار سر سبز ترسیم می کند.
البته شاید برای بسیاری این مساله بی اهمیت و تکراری به نظر برسد، اما یادمان باشد که بحران های امروز گردشگری از دو دهه پیش بوسیله رسانه ها فریاد زده شد و همان زمان نیز مورد کم لطفی و حتی تمسخر بسیاری قرار گرفت، پس بیندیشیم شاید موضوع امروز بحران فردا باشد.


انکارناپذیری سبک جدید زندگی
فاطمه یوسفی جامعه شناس در این زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بطور عادی معامله زمین با خودرو مسئله ای غیر عادی نبوده و امری رایج در معاملات است، اما اینکه طی سالهای اخیر تعدادی از مردم مازندران بکرترین اراضی کوهستانی، جنگلی و روستایی را که به هویت آنها متصل است، برای دستیابی به خودرو های لوکس چوب حرج زده اند مسئله ای است که نیاز به ریشه یابی اصولی دارد.
وی اضافه کرد: چند عامل مهم در این اتفاق سهیم هستند که یکی از آنها قرار گیری در معرض زندگی پایتخت نشینی و الگوپذیری بالای جامعه مازندرانی از سبک زندگی به اصطلاح لاکچری پایتخت نشینان است. البته این مسئله درباره همه مردم مازندران صدق نمی کند اما در خیلی از شهرها و حتی روستاها بطور واضح مشهود است.
این جامعه شناس گفت: حضور همیشگی و هفتگی پایتخت نشینان به ویژه در شهرهای مرکزی و غربی و وسوسه سبک زندگی آنان برای مردم محلی، نوعی تعارض و سرخوردگی را به وجود می آورد و از این طریق برخی افراد به خواست خود و یا به اجبار اعضای خانواده اهتمام در تغییر سبک زندگی می کنند که برای رسیدن به این سبک پرهزینه نیازمند فروش دار و ندار خود می شوند.
وی نبود قوانین مناسب برای جلوگیری از ویلاسازی ها و خرید و فروش بی ضابطه اراضی را یکی دیگر از عوامل موثر دانست و بیان کرد: اگر طبق قانون و بر طبق مقررات سفت و سخت با تغییر کاربری زمین مبارزه شود، بطور طبیعی بخش قابل توجهی از بساط اینطور دلالی ها نیز برچیده خواهد شد.
یوسفی اظهار داشت: اما با همه این تفاسیر باید اعتراف کرد که امروز سبک زندگی مردم مازندران بهر دلیلی تغییر کرده یا درحال تغییر است و متاسفانه این سبک جدید مردم مازندران را به سمت برخورداری از امکانات و رفاه بیشتر سوق می دهد و برای رسیدن به این رفاه حاضر خواهند بود حتی از مهم ترین میراثشان که همان اراضی جد و آبادی است، عبور کنند.
وی اضافه کرد: معاوضه زمین با خودرو شکلی از سودجویی از وضعیت مردم برای بهره برداری از شرایط اقتصاد سخت و فشارهای طبقاتی است که فرد حداقل در ظاهر برای چشیدن طعم زندگی خوب دست به فروش داشته های خود می زند و از سویی معاوضه زمین و خانه در این استان به دامی برای وسوسه بومیان تبدیل گشته است.


از کارافتادگی کشاورزی در اقتصاد مردم مازندران
این کارشناس اشاره کرد: مهم ترین عامل که باز هم از اقتصاد نشات می گیرد، از کارافتادگی و ورشکستگی صنعت کشاورزی در اقتصاد مصرف گرا و پر توقع زندگی امروز است و باید پذیرفت که دیگر کار کشاورزی که عمده اقتصاد مردم مازندران از این طریق ارتزاق می شود، نمی تواند پاسخگوی توقعات افراد و خانواده ها باشد.
یوسفی افزود: زمانی کشاورزی بر مزارع برنج هزینه چندین خانواده را تقبل می کرد در صورتیکه امروز با درآمد کشاورزی نمی توان یک خانواده را تامین کرد. در کنار این مسئله باید به ظاهری شدن زندگی و امکانات پیشرفته روز نیز اشاره نمود که متاسفانه به علت قیمت های سرسام آور فقط در اختیار طبقه خاص قرار دارد.
وی اظهار داشت: بعنوان مثال برای یک کشاورز و یک روستایی خرید خودرو لوکس با درآمد کشاورزی امکان پذیر نیست و باید برای رسیدن به چنین چیزی دست به فروش ملکش بزند تا شاید بتواند ان را بخرد. پس باید اعتراف کرد که کشاورزی سنتی پاسخگوی نیازهای امروز مردم مازندران نیست.
این جامعه شناس با اعلان اینکه توسعه گردشگری در کنار کشاورزی می توانست بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی مردم منطقه را مرتفع کند، اضافه کرد: متاسفانه فقدان برنامه ریزی درست جامعه محلی و مسئولین سبب شد بجای استفاده از صنعت گردشگری مردم به زمین فروشی و ویلا فروشی روی آورند در صورتیکه خیلی از کشورهای همسایه همچون ترکیه برمبنای داشته های سنتی و طبیعی وارد عرصه گردشگرپذیری شدند.


مرگ تدریجی یک رویا
محمدحسن زال کارشناس گردشگری هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر بخواهیم به مازندران بعنوان استانی صنعتی نگاه نماییم، باید صنعتی را در این استان مدنظر قرار دهیم که با بافت و آمایش سرزمینی منطقه همخوانی داشته باشد.
وی با اعلان اینکه تا حالا وجود صنایع غیرمتناسب بسیاری برای مازندران دردسر آفرین و لطمه زا بوده است، اضافه کرد: متاسفانه به بهانه اشتغال و کسب درآمد حتی مناطق غیر صنعتی نیز در مازندران به صنعت روی آوردند غافل از آنکه صنعتی که در مازندران ایجاد می شود باید با کشاورزی، جنگل و دریای این منطقه همخوانی و تناسب داشته باشد.
دانشیار گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با تاکید بر اینکه مازندران از نعمت فوق العاده ای همچون جاذبه های گردشگری برخوردارست افزود: گردشگری متناسب ترین صنعت با اقلیم مازندران و منطقه شمال کشور است ولی با این وجود ما در تمام این سال ها در این رابطه به بی راهه رفتیم و بجای استفاده از صنعت پولساز گردشگری به فروش زمین روی آوردیم.
وی بیان کرد: متاسفانه مردم ما هیچگونه اعتقادی به گردشگری ندارند و بجای استفاده از ظرفیت های گردشگری راهی را در پیش گرفتند که یک رویه فرساینده خواهد بود و در آینده نزدیک، چیزی به جز فرسایش منابع ماحصل زمین فروشی نخواهد بود.
این کارشناس گردشگری فروش زمین را به فروش نفت خام تشبیه کرد و اظهار داشت: فروش زمین در مازندران همان خام فروشی است که تنها به اقتصاد منطقه ضرر می رساند و هیچ تفاوتی برای فروش زمین با پول نقد و یا خودرو وجود ندارد و هردو اشتباه محض است.
وی اظهار داشت: هم اکنون با بالارفتن قیمت ماشین، افراد سرمایه دار ماشینی که سه میلیارد تومان قیمت گذاری می شود در ازای ملک که در دوره فعلی در رکود است معاوضه می کند و در سالهای آتی سود سرشاری از این ملک به دست خواهد آورد.
این استاد گردشگری با تاکید بر اینکه زمینهای مازندران برای توسعه گردشگری خاصیت بالقوه دارند، اضافه کرد: متاسفانه ما درکی از ارزش بالای اراضی خود نداریم برای اینکه این زمین ها می تواند بعنوان یک مقصد گردشگری ارائه شود، ولی بجای این که برای بسط گردشگری استفاده گردد قطعه قطعه شده و به حراج می رسد.
وی اضافه کرد: باغ های مازندران بعنوان ریه های کشور محسوب می شوند چرا باغی که می تواند علاوه بر تولید محصول، خاصیت گردشگری داشته باشد باید دستخوش بورس بازی و دلال بازی شود. فروش زمینهای پدری مان به مثابه فروش جوارح بدن است آیا کسی حاضر است برای پول اعضا و جوارح خودرا به تاراج بگذارد.
زال به اثرات زمین فروشی اشاره نمود و اظهار داشت: با فروش بی رویه زمین بافت جمعیتی و فرهنگی استان دستخوش تغییر خواهد شد و به شکلی مازندران همگانی می شود و دیگر هیچگونه جذابیتی برای گردشگران نخواهد داشت.
این استاد دانشگاه اشاره کرد: اگر تدبیری در این خصوص اندیشیده نشود در اینده امنیت فرهنگی مازندران از بین می رود و چند فرهنگی در مازندران بوجود خواهد آمد که چیزی جز شلوغی و گرانی رادر پی نخواهد داشت بعنوان مثال منطقه ای را در نظر بگیرید که از هزار نفر جمعیت به هفت هزار جمعیت افزایش یابد و نیمی از افراد آن نیز متعلق به مازندران نیستند و در این صورت هم منابع اقلیمی و هم ترکیب جمعیتی به هم خواهد خورد و این فرهنگ چندگانه در آینده هیچ جذابیتی نخواهد داشت.
وی با اعلان اینکه تمامی جاذبه های مازندران درحال از میان رفتن است، افزود: هم اکنون ما به یک قانون درون استانی برای حل این مشکل نیاز داریم برای اینکه روی زمین هایی که حکم ریه کشور را دارند و در جای جای آن گیاه رشد می کند سیمان کشیده و تبدیل به ویلایی می شوند که شاید سالی دوبار مورد استفاده خوش نشینان قرار گیرد.
زال اضافه کرد: متاسفانه زمین فروشی، هزار تکه شدن زمینهای باغی، و در پی آن فعالیت گسترده و بدون نظارت املاک در تمامی نقاط مازندان به مشکلی تبدیل گشته است که در آینده ای نه چندان دور نه فقط صنعت گردشگری مازندران بلکه اقلیم منطقه و حتی فرهنگ مازندران را به تاراج خواهد برد.
وی در آخر اظهار داشت: زمینهای ما اعتبار فرهنگی و اقتصادی ما هستند که متاسفانه ما شیوه بهره برداری از آنرا به خوبی آموزش ندیده ایم و حتی حاضر هستیم زمین آبا و اجدادی خودرا با یک بنز معاوضه نماییم.


منبع:

1401/02/26
09:50:39
5.0 / 5
453
تگهای خبر: آموزش , استاد , امنیت , تبلیغات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی