دعاهای روزانه ماه مبارك رمضان (۹)

خدایا! بهره ای از رحمت گسترده ات را نصیبم کن

خدایا! بهره ای از رحمت گسترده ات را نصیبم کن به گزارش بازار مقاله در دعای نهمین روز از ماه مبارک رمضان از خدا می خواهیم بهره ای از رحمت گسترده خویش را نصیب ما کند و با علل محکم ما را راهنمایی کند.


دریافت 17 MB پیامبر اکرم (ص) در نهمین روز از ماه مبارک رمضان این گونه دعا کردند: اللّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیبا مِنْ رَحْمَتِک الْوَاسِعَةِ وَ اهْدِنِی فِیهِ لِبَرَاهِینِک السَّاطِعَةِ وَ خُذْ بِنَاصِیتِی إِلَی مَرْضَاتِک الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِک یا أَمَلَ الْمُشْتَاقِینَ. خدایا برای من در این ماه بهره ای از رحمت گسترده ات قرار ده، و به علل درخشانت راهنمایی کن، و به سمت خشنودی فراگیرت متوجه کن، به مِهرت ای آرزوی مشتاقان.


حجت الاسلام حسن عامری استاد حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) ضمن اشاره به دعاهای روزهای گذشته و توفیق یافتن برای انجام دادن کارهایی مانند رسیدگی به یتیمان و همنشینی با خوبان به خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: نتیجه توفیق در دعای روز نهم آمده است و همه این کارها با توفیق الهی به دست می آید و نتیجه آن هم رحمت واسعه الهی است. در این روز از خدا می خواهیم که نصیبی از رحمت واسعه به ما بدهد که یکی از مصادیق آن این است که پرده ها از مقابل چشم انسان برداشته شود و یکی از مسائلی که سبب می شد مردم در گذشته کمتر با مشکلات روبرو شوند، برخورداری از رحمت واسعه بود.
وی افزود: اگر امروز دوست را از دشمن تشخیص نمی دهیم، به این علت است که نمی دانیم افراد با نیت دوستی یا دشمنی به ما نزدیک می شوند. گاهی به دنبال خرید ملکی هستیم یا می خواهیم مقدمات ازدواج فرزندمان را فراهم نماییم ولی تشخیص نمی دهیم خیر ما در چیست چونکه برهان ساطع یعنی دلیل درخشان نداریم. اولیای الهی به قدری برهان ساطع دارند که حتی بوی تعفن غیبت را متوجه می شوند ولی ما امکان دارد غیبت نماییم و بوی تعفن گوشت مرده برادرمان را متوجه نشویم. بنابر این رحمت واسعه این گونه تجلی پیدا می کند که پرده ها کنار می رود و از خدا می خواهیم که با یک برهان بتوانیم حق را از باطل تشخیص دهیم.
عامری اضافه کرد: به همین علت برخی افراد پس از ۴۰ سال هنوز تشخیص نمی دهند که حق چیست و باطل کدام است ولی بعضی افراد نورانیت باطن پیدا می کنند و به خوبی تشخیص می دهند که حق کدام است و چه کاری را باید انجام دهند. در این دعا ما خویش را به خدا می سپاریم. یعنی می گوییم خدایا همه سرنوشت من به دست توست. چون گاهی یک اشتباه و لغزش باعث گرفتاری های عجیب و فراوانی برای انسان می شود ولی وقتی سرنوشت خویش را به خدا بسپاریم، از بسیاری لغزش ها در امان خواهیم بود.
وی با بیان اینکه ناصیه در زبان عربی به معنای پیشانی است، افزود: در اینجا منظور از ناصیه، سرنوشت است و از خدا می خواهیم که سرنوشت ما را در جایی قرار دهد که رضایت کامل پروردگار در آنجاست. آن هنگام است که انسان طعم محبت را در ذائقه خود احساس می کند و اگر بخواهیم محبت الهی را درک نماییم، می توانیم به دعاهای روزهای هفتم و هشتم عمل نماییم.
برخی کارشناسان هم معتقدند رحمت الهی گاهی بدون مقدمه و واسطه و گاهی با واسطه به انسان می رسد. حجت الاسلام علی رضا شاه فضل قمصری اظهار داشت: در این دعا از خدا می خواهیم بهره ای از رحمت بی انتها خود برای ما مقرر بگرداند. در قرآن کریم می فرماید و رحمتی وسعت کل شیء یعنی رحمت خدا همه چیز را در بر می گیرد. به عبارت دیگر رحمت الهی استعداد فراگیری همه چیز را دارد اما اینکه آیا این رحمت بی حساب و کتاب و بدون مقدمه به افراد داده می شود یا خیر مطلب دیگری است.
وی اضافه کرد: رحمت الهی به دو شکل نصیب بندگان می شود. شکل اول این است که بدون احتیاج به مقدمه و واسطه انجام می شود. در آیه ۳۵ سوره نور می فرماید رحمت الهی مانند آتش گیره ای است که بدون احتیاج به آتش، خود به خود آتش می گیرد. خدا می فرماید بعضی از جلوه های رحمت الهی احتیاج به محرک ندارد و بدون این که فرد، کاری انجام بدهد مشمول رحمت می شود. شکل دوم این است که رحمت الهی احتیاج به مقدمه و واسطه دارد.
این حافظ قرآن افزود: دعا کردن، انجام کارهای خیر، دوری از گناه و امثال آن واسطه هایی هستند که رحمت الهی را برای بشر به فعلیت می رساند. مثلا در آیه هفتم سوره ابراهیم می فرماید لئن شکرتم لازیدنکم یعنی اگر شکر کردید خدا نعمتش را بیشتر می کند که در اینجا شکر محرکی برای رحمت بیشتر است یا در آیه ۱۵۶ سوره اعراف می فرماید فساکتبها للذین یتقون و یوتون الزکو بآیاتنا ه و الذین همیومنون یعنی شرط تحقق رحمت واسعه الهی که استعداد فراگیری همه چیز را دارد، عبارت از تقوی و دادن زکات و داشتن ایمان است.
وی اضافه کرد: در فراز دیگر این دعا از خدا می خواهیم ما را به ادله محکم خود در راه دینداری و خداشناسی رهنمون کند. یکی از اشکالات بشر امروزی شبهات فراوانی است که در راه خداشناسی و بندگی خدا پیش روی او وجود دارد. شبهاتی در مورد اصل وجود خدا، صفات خدا، قیامت، معاد، عدل الهی و مانند آن؛ بخصوص جوانان در این برهه به میزان فراوانی در معرض این شبهات هستند و دشمنان دین تلاش می کنند جوانان را با ابزارها و روش های مختلف از طریق دین دور کنند. در این شرایط براهین محکم می تواند ما را از این شبهات و انحرافات حفظ نماید. در این فراز از خدا می خواهیم به وسیله قرآن، روایات و کلام بزرگان این برهان های استوار را برای ما قرار دهد تا بتوانیم در تندباد شبهات و حوادث موفق و سربلند بیرون بیاییم.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در فراز دیگر این دعا از خدا طلب می نماییم ما را به سمت رضایت کامل خویش سوق دهد. منظور از این عبارت این است که خدا به ما توفیق دهد کارهایی انجام دهیم که بتوانیم رضایت کامل الهی را کسب نماییم و از هر آنچه ما را از رضایت الهی دور می کند، پرهیز نماییم. عمل کردن به واجبات و ترک محرمات الهی مهم ترین ابزارهای کسب رضایت الهی است. کمک کردن به نیازمندان و هدایت افراد به سمت امور دینی و معنوی می تواند نقش بسیاری در رضایتمندی خدا از انسان داشته باشد.
وی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان روزه داری، تلاوت قرآن و صدقه دادن از اموری است که رضایت الهی را به همراه دارد. باید تلاش نماییم تا حد امکان در این ماه نسبت به واجبات اهتمام بورزیم و در انجام مستحبات کوشا باشیم تا بتوانیم زمینه های رضایت الهی را فراهم آوریم. همه آنچه در این دعا از خدا می خواهیم از محبت او طلب می نماییم چون که او بزرگترین آرزوی مشتاقان درگاهش بوده و محبت الهی راه بسیار همواری برای تقرب به خداوند است.



منبع:

1401/01/22
16:22:06
5.0 / 5
520
تگهای خبر: استاد , دانشگاه , علم , فرم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی