پژوهشگران بررسی كردند؛

متغیرهای کلان اقتصادی چه تاثیری بر سوانح حمل و نقل جاده ای دارند؟

متغیرهای کلان اقتصادی چه تاثیری بر سوانح حمل و نقل جاده ای دارند؟ به گزارش بازار مقاله بررسی ها از آن حکایت می کند که اغلب سفرهای برون شهری با استفاده از جاده ها صورت می گیرد و این مورد تبعات منفی زیادی مانند افزایش تصادفات، خسارت ها و تلفات در راه ها به دنبال داشته است. پژوهشگران در یک مطالعه تأثیر متغیرهای کلان اقتصادی را در سوانح حمل و نقل جاده ای بررسی کردند.


به گزارش بازار مقاله به نقل از ایسنا، یکی از علل بالا بودن شدید نرخ سوانح حمل و نقل در ایران، نسبت به دیگر کشورها، سهم کم حمل و نقل ریلی نسبت به کل حمل و نقل کشور است.
بررسی ها نشان داده است که اغلب سفرهای برون شهری با استفاده از جاده ها صورت می گیرد و این مورد تبعات منفی زیادی مانند افزایش تصادفات، خسارت ها و تلفات در راه ها به دنبال داشته است.
بررسی روند تصادفات جاده ای برون شهری کشور در سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ نشان داده است که تعداد تصادفات رانندگی برون شهری در بخش حمل و نقل جاده ای تا سال ۱۳۸۵ افزایش پیدا کرده و سپس کاسته شده و تا سال ۱۳۹۰ روند سینوسی داشته و از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۵ روند نزولی داشته و از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ روند صعودی را طی کرده است.
به صورتی که از ۱۰۱ هزار و ۷۹۲ تصادف در سال ۱۳۹۵ به ۱۵۹ هزار و ۷۳۵ فقره تصادف در سال ۱۳۹۸ رسیده و بیشتر از یک و نیم برابر افزایش پیدا کرده است.


در این مطالعه نقش متغیرهای کلان اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی، ضریب جینی، جمعیت کل کشور، طول جاده های کشور و ارزش افزوده بخش حمل و نقل ریلی در کاهش سوانح جاده ای مورد مطالعه قرار گرفت.
بررسی های این مطالعه نشان داد که هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت با افزایش ارزش افزوده بخش حمل و نقل ریلی، تعداد سوانح حمل و نقل جاده ای کاسته می شود.
همینطور با تولید ناخالص داخلی سرانه کشور، تعداد سوانح حمل و نقل جاده ای افزایش می یابد.
در این مطالعه مشخص شد که با افزایش جمعیت کل کشور و طول جاده های کشور، تعداد سوانح حمل و نقل جاده ای افزایش می یابد. همینطور با افزایش ضریب جینی که نشان دهنده نابرابری توزیع درآمد در کشور است، هم تعداد این سوانح افزایش می یابد.
یافته های این مطالعه با پژوهش های گذشته هم همخوانی دارد و این نتایج می تواند برای سیاست گذاران در وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و وزارت کشور مؤثر باشد.
در انجام این تحقیق، پریسا بازدار اردبیلی و پیمان پژمان زاد از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مشارکت داشتند.
یافته های این مطالعه، زمستان ۱۴۰۰ به صورت مقاله علمی با عنوان «بررسی رابطه بین متغیرهای کلان اقتصادی در کاهش سوانح حمل و نقل جاده ای کشور» در مجله ارتقای ایمنی و جلوگیری از مصدومیت ها انتشار یافته است.



1401/01/03
14:44:26
5.0 / 5
796
تگهای خبر: پژوهش , تحقیق , علم , مطالعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی