معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ :

تبیین در روابط عمومی ها باید جایگزین تبلیغ شود

تبیین در روابط عمومی ها باید جایگزین تبلیغ شود بازار مقاله: معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اینکه در روابط عمومی ها تبیین باید جایگزین تبلیغ شود، اظهار داشت: در نگاه تبیینی کارکرد روابط عمومی صرفاً در خدمت رئیس سازمان نیست.



به گزارش عصر دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد خدادی، در همایش مجازی با عنوان رسانه ها و روابط عمومی ها، عنوان کرد: روابط عمومی باید به مخاطب بعنوان شریک نگاه کند و او را صرفاً شنونده و بیننده نداند. چون مخاطب خودش یک رسانه است و با یک تلفن همراه کار جمع آوری و پردازش اطلاعات را انجام می دهد.

به گفته وی وقتی روابط عمومی به مردم بعنوان شریک نگاه کند، برای قانع کردن مردم در امر صرفه جویی محتوایی را تولید می کند که منجر به اقناع در مبحث صرفه جویی شود.

روابط عمومی دنبال گزارش کار نباشد

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ اضافه کرد: روابط عمومی باید اسمش را تغییر دهد و تحت عنوان محل ارتباطات فعالیت کند. در نگاه تبیینی کارکرد روابط عمومی در خدمت رئیس سازمان نیست و همه اعضای یک سازمان از این کانال با افکار عمومی صحبت می کنند. روابط عمومی نباید دنبال گزارش کار باشد. چون خرید آب و گندم یک وظیفه ذاتی و عادی است و اعلام کردن ندارد.

وی با تکیه بر اینکه روابط عمومی باید به ابهامات و شبهات پاسخ دهد عنوان کرد: در نقطه مقابل رسانه ها هم باید دنبال تخصصی شدن باشند. آنها نمی تواند در هر زمان و مکانی راجع به همه چیز نظر بدهند و باید کارکردشان تخصصی باشد. مخاطب انتظار دارد که نسبت به چیزی که نمی داند اطلاعات دریافت کند. ولی رسانه ها گاها چیزی را می گویند که مخاطب می داند.

خدادی ضمن یادآوری اهمیت مسئله مخاطب شناسی اظهار داشت: رسانه با افراد مختلف و جامعه ای که یکدست نیست صحبت می کند. محتوای رسانه مثل غذاست. همان گونه که در یک خانه غذای بچه از پیرمرد جداست، محتوای رسانه هم باید متناسب با مخاطب باشد.

تولید نظر به جای تولید اطلاعات

وی با بیان اینکه برخی رسانه ها به جای تولید اطلاعات تولید نظر و دیدگاه می کنند توضیح داد: در بعضی رسانه های چاپی، سرمقاله تلفنی جای سرمقاله مکتوب را گرفته است. برای برخی رسانه ها در هنگام مصاحبه فقط اینکه طرف چیزی بگوید و نظری بدهد اهمیت دارد.

خدادی با تکیه بر اینکه رابطه رسانه ها و روابط عمومی ها باید به وضعیت گذشته برگردد توضیح داد: در گذشته روابط عمومی محل ارتباط با یک دستگاه و رسانه تولید کننده اطلاعات بود. اطلاعیه ها توسط روابط عمومی صادر و در رسانه تنظیم و تبدیل به خبر می شد. روابط عمومی بعنوان یک رسانه، منبع اعلام خبر نبود و در مطالب انتشار یافته عنوان به گزارش روابط عمومی ذکر نمی شد. در شرایط فعلی روابط عمومی ها جای رسانه ها نشسته اند.
روابط عمومی باید نگاه اداری را کنار بگذارد
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در ادامه همایش با تکیه بر اینکه روابط عمومی باید نگاه اداری را کنار بگذارد بیان داشت: روابط عمومی باید همه چیز را مثل خبرنگار سوژه بداند و در همه زمان ها پاسخگو باشد.
اکبر نصراللهی با بیان اینکه روابط عمومی ها نباید خودشان را به ارتباطات سنتی محدود کنند، عنوان کرد: آنها باید ارتباط با فضای مجازی و تولید خبر در این عرصه را در دستور کار قرار بدهند. قرار نیست روابط عمومی مثل قبل باشند. چون مخاطبان مثل قبل نیستند.
وی ضمن اشاره به احتیاج روابط عمومی ها به رسانه ها توضیح داد: امکانات روابط عمومی ها ناکافی است. آنها می توانند ویدئو تولید کنند. ولی نمی توانند تلویزیون داشته باشند. ازاین رو برای پخش ویدئوهایشان حتما به تلویزیون نیاز دارند.
نصراللهی با بیان تجربیاتش از زمانی که مصاحبه های زنده تلویزیونی را در صداوسیما مدیریت می کرده توضیح داد: مهم ترین مشکل ما این بود که روابط عمومی تسهیل گر ارتباط ما با مسئولان نبود. نگاه آنها به کار اداری بود. وقتی به روابط عمومی زنگ می زدیم آنها به وزیر و مدیر کل نامه می نوشتند و سه روز بعد آن مدیر جواب می داد. در حالیکه برنامه ما زنده و شبانه بود. به همین خاطر مستقیم وارد عمل شدیم و کار روابط عمومی را خودمان انجام دادیم.
این استاد ارتباطات اجتماعی با تکیه بر اینکه روابط عمومی باید نگاه اداری را کنار بگذارد بیان داشت: روابط عمومی باید همه چیز را مثل خبرنگار سوژه بداند و در همه زمان ها پاسخگو باشد. وقتی ارتباط یک نهاد روابط عمومی با مدیر مجموعه متزلزل است، با دیگران هم با ترس و لرز ارتباط برقرار می کند.
حضور در رسانه هدف نیست
مدیرعامل خبرگزاری فارس از روابط عمومی هایی که صرفاً به مسائل ظاهری و کمی توجه دارند انتقاد نمود.
پیام تیرانداز در ادامه این همایش ضمن اشاره به مدیرانی که دوست دارند دائما در رسانه باشند اظهار داشت: بسیاری از مدیران در رسانه حضور داشتن را یک هدف تعریف کرده و به کارکردهای اصلی رسانه اشراف ندارند.
وی ادامه داد: روابط عمومی های این مدیران به فعالیت رسانه بر پایه ارزش های خبری اعتقادی ندارند و با روش های تشویقی تلاش می کنند رسانه ها را با خودشان همسو کنند.
تیرانداز از روابط عمومی ها خواست مأموریت هایشان را در روابط عمومی بشناسند و افزود: برخی روابط عمومی ها صرفاً به مسائل ظاهری و کمی توجه دارند. مثلا به مدیر گزارش می دهند که در ماه گذشته 50 بار مطلب شما در رسانه های مختلف منعکس شده است. آنها به این نکته فکر نمی کنند که آن مطالب چقدر ارزش خبری داشته و چقدر اثر گذاشته است.
رسانه در تمدن غربی یک جزء هم افزاست
در ادامه این همایش، رئیس دانشگاه سوره تصریح کرد: در کشور ما رسانه روابط عمومی و جامعه نتوانستند همدیگر را پیدا کنند
محمدحسین ساعی، با بیان اینکه در حوزه رسانه داریم اظهار داشت:. رسانه در ایران بیمار متولد شده و ریل گذاری هایش صحیح نبوده است. به عبارتی رسانه در ایران از ابتدا جایگاه تمدنی پیدا نکرده است. در حالیکه در تمدن غربی رسانه یک جزء هم افزا در کنار نهادهای سیاسی، اقتصادی شکل گرفت.
وی ادامه داد: جامعه پیشرفته جامعه ای است که نهادهای اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و عمومی اش به یک هم افزایی برسند. مثلا در سینمای هالیوود سرریز یک اتفاق فرهنگی به سمت اقتصاد و سیاست می رود.
ساعی با تکیه بر اینکه محصولات بوجود آمده توسط رسانه ها و روابط عمومی ها در میزان کمی در جامعه مصرف می شود توضیح داد: در کشور ما رسانه روابط عمومی و جامعه نتوانستند همدیگر را پیدا کنند و محصولات شان برای همدیگر قابل مصرف نیست.
مخاطب شناسی جزو ملزومات روابط عمومی است
مسئول کمیته رسانه و هنر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روانشناسی و جامعه شناسی را همچون علوم مورد نیاز کارشناسان روابط عمومی خواند و اظهار داشت: مخاطب شناسی جزو ملزومات روابط عمومی است. مسئول روابط عمومی باید بتواند با افراد بداخلاق هم ارتباط برقرار کند. در غیر این صورت روابط عمومی در نخستین ارتباط با دیگران ناکام می ماند.
بیژن نوباوه وطن، در پاسخ به این سؤال که کمیسیون فرهنگی مجلس چه اقداماتی در ارتباط با روابط عمومی ها انجام خواهد داد عنوان کرد: استفاده از اسامی غربی غیرقانونی است؛ ولی در صداوسیما و خیابان های ما اسامی غربی دیده می شود که تخلف است. وقتی فرهنگسازی نشده باشد، اینکه صرفاً قانون بگذاریم فایده ای ندارد. برخی مواقع گفتمان سازی دانشگاهیان اثرش بیشتر خواهد بود.

به گزارش بازار مقاله به نقل از ایرنا، همایش مجازی با عنوان رسانه ها و روابط عمومی ها در دومین روز با سخنرانی اکبرنصراللهی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه بیژن نوباوه وطن، مسئول کمیته رسانه و هنر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، محمدحسین ساعی، رئیس دانشگاه سوره و پیام تیرانداز، مدیر عامل خبرگزاری فارس به پایان رسید.


1400/02/27
22:25:37
5.0 / 5
150
تگهای خبر: استاد , چاپ , دانشگاه , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی