نوروز در ایران و شباهت ها و تفاوت های آن با دیگر كشورها

نوروز در ایران و شباهت ها و تفاوت های آن با دیگر كشورها به گزارش بازار مقاله کارشناسان و سخنرانان همایش مجازی ظرفیت های فرهنگی اجتماعی حوزه تمدنی نوروز، معتقدند این عید را تنها ایرانی ها جشن نمی گیرند بلکه مردمان دیگر کشورها؛ نظیر افغانستان، هند، قرقیزستان و ترکیه هم با آداب و رسوم خاص خود آنرا گرامی می دارند.


به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، احمد قرانبکوف، پرفسور کرسی زبان و ادبیات ایران و افغانستان دانشگاه خاورشناسی دولتی تاشکند ازبکستان، رضامراد صحرایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی، احمد غنی خسروی، استاد زبان و ادبیات و رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه دولتی هرات افغانستان، تالاس بیگ مشرب اف، استاد دانشگاه و رئیس انستیتو شرق شناسی و روابط بین الملل دانشگاه دولتی بیشکک قرقیزستان، پرفسور عارف ایوبی، استاد زبان و ادبیات فارسی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لکهنو هند، پرفسور علی گوزل یوز، استاد و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول ترکیه مدیر پنل، ماندانا تیشه یار مدیر دفتر همکاری دانشگاه علامه طباطبایی در نخستین پنل همایش گرامیداشت جشن نوروز ایرانی، سخنرانی کردند.
احمد قرانبکوف بعنوان اولین سخنران در این همایش مجازی به مناسبت پانصد و هشتادمین سالگرد علیشیر نوایی شاعر پر آوازه ازبکستان غزلیاتی از این شاعر خواند و به توضیح خصوصیت های شعری او پرداخت.
آشتی بر محور طبیعت
رضامراد صحرایی هم با خواندن شعری از حافظ مقاله کوتاهی درباره نوروز خواند و اظهار داشت: امروز شاهد آن هستیم که ایران بعنوان قطب های اصلی نوروز توسط کسانی که قصد ایران هراسی دارند، مورد هجمه تاریخی قرار گرفته و ما پاسخ آنرا با پیام نوروز بر مبنای آشتی بر محور طبیعت می دهیم.
تقاضای ما از همزبانان این است که ایران واقعی را بشناسانید که همراه با شما نوروز را جشن می گیرد و پیام آن در خانه های ایران شنیده می شود.
وی افزود: از میان گویش های مختلف حوزه تمدنی نوروز، گویشی نیست که بر فارسی تاثیر نگذاشته و تاثیر نپذیرفته باشد. در بعضی از زبان های آسیای مرکزی گاهی ۱۰ هزار واژه مشترک با فارسی وجود دارد و چرا علیرغم این میراث مشترک حول این میراث مشترک جمع نشویم. ایران امروز مرزهای مشترکی با کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و آذربایجان دارد و ما زبان فارسی را بعنوان میراث مشترک خود داریم، زبانی که نه تنها فرهنگ ساخته، بلکه خودش هم سازنده فرهنگ است.
وی ضمن اشاره به وجود مشاهیر مشترک بین ایران و دیگر کشورهای حوزه تمدنی نوروز بیان نمود: مشاهیری مانند ابوعلی سینا تا شیخ نجم الدین کبیری، فارابی، ابوسعید ابالخیر و زمخشری مشترک بین ما هستند و همه ما این ها را متعلق به خودمان می دانیم و گاهی شما هم این مشاهیر را متعلق به خودتان می دانید و گاهی هم ما شاعران افغانستان و دیگر کشورها را متعلق به خود می دانیم.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره خطر دخالت کسانی که فرهنگ، تاریخ و تمدن ندارند و با کشورهای حوزه متمدن نوروز از درهای دیگری وارد شدند اظهار داشت: امروز خطری که زبان فارسی را در حوزه تمدنی نوروز تهدید می کند بزرگ است و بر عهده ماست که نگذاریم زبان فارسی در خاستگاه خود تهدید شود.

شعر شاعران درباره نوروز نشان دهنده سیر تحول این آیین
احمد غنی خسروی هم در این پنل با اشاره به اینکه شعر شاعران کلاسیک از رودکی سمرقندی تا فردوسی، عنصری و.. نشان داده دهنده سیر تحول نوروز در طول تاریخ است، اظهار داشت: پر بسامدترین واژه در دیوان شاعران «نوروز» است. نوروز عمری به اندازه تاریخ قوم آریایی دارد که از عراق تا آسیای میانه را در بر می گیرد و آداب نوروزی در کشورهای آریایی که نوروز را گرامی می دارند، یکسان و مشترک است.
در ششم و سیزدهم نوروز در کشورهای مختلف همچون افغانستان جشن گرفته می شود. در نوروز لباس نوروزی و رنگارنگ و متناسب با سنت ها می پوشند و مردم به مناطق خاص برای بزرگداشت نوروز می روند، در افغانستان هنوز میر نوروزی یا همان عمو نوروز وجود دارد و در این کشور با لباس های رنگین برای برگزاری جشن نوروز می روند و در شهرهای مختلف افغانستان بیرق (پرچم) نوروزی برافراشته می شود و تا سال بعد همچنان حفظ می شود تا باردیگر برافراشته شود.
آکادمی بین المللی نوروز تشکیل دهیم
تالاس بیگ مشرب اف سخنران خویش را با زبان قرقیزی و با ترجمه همزمان نورلان بیگ بالتابایف در این همایش مجازی این گونه بیان نمود: در این همایش صحبت های خودم را به سه بخش ارزش های فلسفی و اخلاقی نوروز در دین زرتشتی، نوروز در دین زرتشت و انسان در دین زرتشت تقسیم می کنم.
وی افزود: طبق نظریه زرتشتی جهان به خوبی و بدی، سیاهی و سفیدی تقسیم شده است. این نوع نگرش به جهان که از خوبی و بدی تشکیل شده و با گسترش دین زرتشت پندار نیک، گفتار نیک و کرداد نیک هم بعنوان سه اصل اساسی شناخته شد و این عقیده در مجسمه مرکزی شهر قرقیزستان نوشته و وجود دارد و این دلیلی بر اهمیت دادن ما به این مورد است. باید برای تقویت نقش نوروز از آموزش های علمی در حوزه اخلاقی که در دین زرتشت وجود داشته استفاده نماییم. باید یک آکادمی بین المللی نوروز را تشکیل دهیم تا مسائل در ارتباط با آنرا در چارچوب این آکادمی تشکیل دهیم.
در ادبیات ترک اشعار نوروزیه وجود دارد
پرفسور علی گوزل یوز هم اظهار داشت: نوروز در ترکیه هم جنبه اجتماعی و هم ادبی دارد. این جشن در جغرافیای وسیع و فرهنگ های مختلفی گسترش یافته است.
در طول تاریخ آناتولی نوروز را با عناوین مختلفی جشن می گیرند و در فرهنگ ما نوروز به معنای بهار، برکت و سال نو است. در فرهنگ ترکی نوروز پر از معانی و به صورت حماسه ای است که نمادی از بهار و لذت زندگی، فراوانی و برکت است.
استاد زبان فارسی ترکیه با اشاره به اینکه نوروز نمونه ای از سنت باستانی ایرانی است که در طول تاریخ تغییر شکل داده اظهار داشت: ترک ها پیش از اسلام بهار را جشن می گرفتند و حالا آنرا با نام نوروز ادامه می دهند. جشنواره های بهاری قدیمی در آناتولی برگزار می شد و در دوره عثمانی در عید نوروز وقتی خورشید وارد برج حمل می شد، منجم تقویم سال جدید را به سلطان هدیه می داد و انعام دریافت می کرد و به ترکی به آن نوروزیه می گفتند.
وی اضافه کرد: در نهم مارس (۱۸ یا ۱۹ اسفند) آتش روشن می کردند و از روی آن می پریدند. امروز در شهرهای غربی ترکیه جشنواره هایی به نام نوروز در نهم مارس برگزار می گردد و مردم به مناطق تفریحی می روند یا از روی آتش می پرند. در منطقه دریای اژه و ازمیر جشنواره سلطان نوروز دارند. علاوه بر این در نوروز سفره نوروز با هفت نوع خوراک سر سفره هفت سین چیده می شود.
گوزل یوز درباره جنبه ادبی نوروز هم بیان نمود: در ادبیات کلاسیک ترک، نوروز نشانه خوشبختی و امید و اشتیاق و مبشر شادی و خوشبختی است و نور خورشید به طبیعت حیات می بخشد. در ادبیات ترک اشعار نوروزیه وجود دارد و جایزه هایی که شاعران در ازای سرودن نوروزیه می گیرند با سخاوت خورشید توصیف می شود. شاعرانی که به سرودن نوروزیه شهرت دارند شامل نفعی، شیخ الاسلام یحیی و… می شوند.
همایش بین المللی مجازی ظرفیت های فرهنگی-اجتماعی «حوزه تمدنی نوروز» توسط مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران، پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی و بنیاد سعدی، امروز با سخنرانی حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی، عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران، سرور بختی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، عابد اکبری، رئیس مؤسسه ابرار معاصر تهران در ایین افتتاحیه، برگزار شد.
همچنین در سه پنل تخصصی آن در ساعات بعدازظهر به موضوعات مرتبط و راه های بهبود و تقویت ارتباطات فرهنگی کشورهای حوزه تمدنی نوروز با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه پرداخته شد.



منبع:

1399/12/17
23:39:03
0.0 / 5
390
تگهای خبر: آموزش , استاد , انستیتو , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی