آیت الله مجتهدی پررونق ترین حوزه علمیه تهران را بنا كرد
به گزارش بازار مقاله نویسنده كتاب «حاج آقا مجتهدی»، اظهار داشت: آیت الله مجتهدی پررونق ترین حوزه علمیه تهران را حتی در آن زمان كه مركزی مانند مدرسه مروی وجود داشت، راه اندازی نمود.
به گزارش روابط عمومی موسسه خانه كتاب، نشست معرفی و بررسی كتاب «حاج آقا مجتهدی» با حضور محمدرضا یقینی و حمید سبحانی صدر در سرای اهل قلم موسسه خانه كتاب اجرا شد.
حجت الاسلام و المسلمین حمید سبحانی صدر، نویسنده كتاب «حاج آقا مجتهدی» در این جلسه ضمن معرفی كتاب، اظهار داشت: نخستین بار كه فكر نوشتن این كتاب به ذهنم رسید، پیشنهادش را خدمت آیت الله جاودان دادم كه آیا صلاح می دانید این كار را بكنیم یا خیر؟ با حمایت او یك دوره تاریخ شفاهی حوزه های علمیه منتشر گردید.
وی ادامه داد: دو شخصیت در زندگی مجتهدی اثر جدی داشت یكی علی اكبر برهان و دیگری محمدحسین زاهد. متاسفانه اطلاعات زیادی از علی اكبر برهان نداشتیم و لازم بود در این كتاب تحقیقاتی صورت بگیرد، وارد بررسی این بزرگوار شدیم و خودبه خود كتابی شكل گرفت با نام «عالم ربانی (شرح حال شیخ علی اكبر برهان)» كه با مقدمه آیت الله جاودان از طرف شركت چاپ و نشر بین الملل منتشر گردید. آن كتاب مقدمه ای شد تا فرازی از تاریخ معاصر را از یك منظر نگاه كنم و وارد زندگی آیت الله مجهتدی شویم.
نویسنده كتاب «حدیث فیض» به سابقه تاریخی حوزه آیت الله مجتهدی اشاره نمود و اضافه كرد: یكی از مسائلی كه در نوشتن كتاب از اهمیت برخوردار بود، سابقه تاریخی حوزه آیت الله مجهتدی و همین طور سرگذشت ملامحمدجعفر بود كه از مراجع دارالخلافه تهران عصر ناصری بود. این مسجد و حوزه آیت الله مجتهدی تهرانی نیز كه تبدیل به پایگاه تربیت طلاب شد، سابقه اش به ملامحمدجعفر می رسد كه وی در ابتدا این حوزه را دایر كرد و به تدریس و تبلیغ مشغول شد.
او افزود: جالب است كه در نقشه های قدیمی كه نخستین نقشه های دارالخلافه تهران بوده است، كوچه ای كه در آن حوزه علمیه واقع شده را به اسم ملاجعفر می بینیم و این امر نشان دهنده عظمت این عالم در تهران قدیم بوده است. در ادامه نیز آیت الله مجتهدی این مسجد و حوزه را احیا كرد كه جزء نخستین حوزه های علمیه تهران شمرده می شود.
در دوره رضاخان بخش عمده ای از مدارس علمیه تعطیل شد
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با اشاره به اینكه آیت الله مجتهدی پر رونق ترین حوزه علمیه را تاسیس كرد، اظهار داشت: در دوره رضاخان بخش عمده ای از مدارس علمیه تعطیل یا به دبیرستان تبدیل شد و مرحوم علی اكبر برهان، نخستین حوزه را احیا كرد و آیت الله مجتهدی نیز پررونق ترین حوزه علمیه تهران را حتی در آن زمان كه مركزی مانند مدرسه مروی وجود داشت، راه اندازی نمود كه بخش قابل توجهی از سرمایه علمی و معنوی انقلاب اسلامی از طرف حوزه او شكل گرفت.
این پژوهشگر با بیان اینكه، این كتاب زندگی نامه تاریخی است، اشاره كرد: فرمایشات آیت الله مجتهدی كتاب شده است، اما كتابی كه من تالیف كرده ام، زندگی نامه تاریخی است و بعد وارد سیره عملی او شده ام. بدین سبب این كتاب نخستین زندگی نامه ایشان است و حتی در آن، اسناد ساواك نیز نقل شده است.
سبحانی به مستندات كتاب اشاره نمود و اظهار داشت: برای نوشتن این كتاب مصاحبه هایی نیز داشته ام و اهتمام كردم كمتر قلم بنده دخیل باشد، بلكه در بعضی از مواقع قلم بنده حلقه وصل بحث ها است. همین طور بین بیان شاگردان و بیان آیت الله مجتهدی نیز نسبتی برقرار كرده ایم و وقتی كه خواننده به مطالعه كتاب می پردازد، با یك وحدتی مواجه می شود. همین طور برای این كتاب نزدیك به ۱۰۰ سخنرانی از ایشان استماع و پیاده سازی كردم و بخش هایی كه خاطراتی را از دوران كودكی به بعد تعریف می كنند، بعنوان مستند به كتاب اضافه شده است.
در ادامه نشست محمدرضا یقینی، پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینكه به نقد این كتاب تنها می توان نگاه مثبت داشت، اظهار داشت: حقیقت نقد این نیست كه بخواهیم ایرادات را بگوییم. اما نگاه من به این كتاب كلا مثبت است. آنچه در وهله اول درباره این كتاب به نظر می رسد، همین صفحه آرایی و طراحی جلد كتاب است كه محور جلد، تصویر زیبای مرحوم آیت الله مجتهدی است. تصویر پس زمینه نیز نوشته ها و خطوطی از یكی از كتب است و نوشته های حوزوی قدیمی را نیز می بینیم كه تداعی كننده طرز فكر آیت الله مجتهدی است كه متعلق به طیف سنتی حوزه علمیه بود.
وی افزود: ناشر این كتاب هم از جلد و كاغذ خوبی بهره برده است؛ یعنی با اینكه كتاب حدود ۲۵۰ صفحه است، وزن چندانی ندارد و امروزه این سبك كتاب ها در بازار، زیاد دیده می شود و یكی از مشكلاتی كه علاقه مندان كتاب در زمینه وزن دارند، برطرف شده است.
یقینی با اشاره به اینكه كتاب از بخش های مختلفی تشكیل شده است، اشاره كرد: كتاب از دو بخش تشكیل شده است؛ یكی در مورد ملامحمدجعفر كرمانی و دیگری هم مرحوم مجتهدی است. اما این بخش می تواند ورودی برای مسئله اصلی كتاب باشد. در واقع موضوع كتاب بررسی زندگی این دو عالم نیست، بلكه صرفاً زندگی آیت الله مجتهدی است و ضرورتی ندارد كه یك فصل مجزا آن هم با این تعداد صفحات اندك به ملامحمدجعفر اختصاص یابد. یكی از نقاط قوت كتاب نیز عبارت از پاروقی های محققانه ای است كه نویسنده ذیل بعضی از صفحه ها آورده است. اما به نظر بنده اگر متن مورد ویراستاری قرار می گرفت، به كمالش نیز نزدیك تر می شد.
جای برخی نقدها در كتاب خالی بود
یقینی در بخش دیگری از سخنان خود به نقد كتاب پرداخت و اظهار داشت: در این كتاب، بیشتر به نقاط قوت آیت الله مجتهدی پرداخته شده كه اشكالی هم محسوب نمی گردد، اما مثلاً وقتی كه آیت الله علی دوانی سرگذشت نگاری می كرد، نقاط قوت و ضعف را ذكر می كرد كه جنبه عمومی دارد، نه اینكه مربوط به اخلاق فردی یك شخص باشد. بدین سبب در این كتاب، به وجوه مثبت پرداخته شده، اما مطلبی كه به كمال این كتاب كمك می كرد، این بود كه به مدیریت آیت الله مجتهدی نیز نقدهایی وارد می شد، چه اینكه بعضی از طلاب فاضل نیز نقدهایی داشتند.
مدیرعامل سابق كانون اندیشه جوان اضافه كرد: در دوره دكتری كتابخانه علامه عسگری در اختیار ما بود. یك خاصیت در كتاب های وی بود كه احیانا كتابی مطالعه می كرده درباره آن یادداشتی می نویسد. یكی از كتاب ها «نامه های علامه قزوینی به تقی زاده» است و البته ما تقی زاده را خائن می دانیم.
او در آخر با اشاره به اینكه پژوهشگاه انقلابی، پژوهشگاهی است نرم افزار مورد نیاز انقلاب را تولید نماید اظهار داشت: البته این بخش بحث بنده كلیت حوزه علمیه و حتی دانشگاه را فرا می گیرد و در حقیقت نقدی به حوزه های سنتی ما است. پژوهشگاه وقتی انقلابی است كه محصول آن، نرم افزار مورد نیاز انقلاب را تولید نماید.
منبع: بازار مقاله
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب