كارگاه ارتقاء سطح اثرگذاری علم در جمهوری آذربایجان برگزار گردید
بازار مقاله: كارگاه ارتقاء سطح اثرگذاری علم و جایگاه دانشگاه ها در رتبه بندی های بین المللی در جمهوری آذربایجان از جانب پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برگزار گردید.
به گزارش بازار مقاله به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) كارگاه آموزشی «ارتقاء اثرگذاری علم و جایگاه دانشگاه ها در رتبه بندی های بین المللی» توسط دكتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC و دكتر محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی رئیس اداره همكاری های علمی بین المللی ISC در شهر باكو در جمهوری آذربایجان برگزار گردید.سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در مورد شركت كنندگان و هدف این كارگاه آموزشی اظهار داشت: این كارگاه آموزشی با حضور هیئت رئیسه، مدیران، اعضای هیئت علمی، دانشجویان تحصیلات تكمیلی و هم نمایندگان دانشگاه های آذربایجان در محل سالن كنفرانس دانشگاه خزر این كشور برگزار گردید.وی اضافه كرد: از آنجائیكه افزایش اثرگذاری و كیفیت تحقیقات یكی از مسایل مهم برای دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در جهان به حساب می آید، ISC مجموعه ای از كارگاه های آموزشی را در این خصوص تنظیم كرده و در كشورهای مختلف اجرا می كند.دهقانی اظهار داشت: در این كارگاه ها، راهكارهای ارتقاء سطح اثرگذاری علمی در ابعاد مختلف فناورانه، نوآورانه، اجتماعی، اقتصادی و دانشگاهی عرضه می گردد و محتوای كارگاه ها به صورت مستقیم بر رتبه دانشگاه ها در نظام های رتبه بندی بین المللی و هم رتبه علمی هر دانشگاه اثر می گذارد.وی اضافه كرد: همینطور در مبحث ارتقاء سطح اثرگذاری علم مجموعه ای از شاخص ها معرفی می گردد كه از آن جمله می توان به میزان همكاری های بین المللی دانشگاه ها، میزان و كیفیت تولیدات علمی، بكارگیری نتایج پژوهش در عرصه نوآوری و فنآوری و هم ارتقاء استناد به آثار علمی و پژوهشی محققان اشاره نمود.سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان كرد: هدف ما از برگزاری این كارگاه كمك به دانشگاه های جمهوری آذربایجان برای ارتقاء رتبه دانشگاه ها و هم ارتقاء عملكرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی بوده است.وی تصریح كرد: این كارگاه با برنامه ریزی قبلی و به درخواست دانشگاه خزر كشور آذربایجان از جانب پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برگزار شده است. در حقیقت نقش ISC در ارتقاء كیفیت تحقیق و تولید یك شبكه پیوسته علمی در سراسر كشورهای عضو سازمان همكاری های اسلامی را می توان نقشی كلیدی توصیف كرد.دهقانی در مورد سابقه برگزاری این قبیل كارگاه ها تصریح كرد: برای تحقق اهداف یاد شده از دو سال قبل تابحال كارگاه های مختلفی برای محققان و سیاستگذاران علمی كشورهای اسلامی و منطقه برگزار شده است كه از آن جمله می توان به كارگاه های برگزار شده در پاكستان، مالزی، اندونزی، تركیه، برونئی و هند اشاره نمود.وی در مورد وضعیت تولید علم در كشورهای اسلامی تصریح كرد: بررسی جایگاه و نقش كشورهای اسلامی در تولید علم دنیا نشان داده است كه كشورهای اسلامی در ۲۰ سال اخیر با رشد متوسط سالانه ۱۳ درصدی بیشتر از سه برابر متوسط رشد سالانه تولید علم دنیا را داشته اند. هرچند میزان رشد برای تمام كشورها یكسان نیست.سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اضافه كرد: به صورت مثال میزان متوسط رشد سالانه تولید علم جمهوری اسلامی ایران در ۲۰ سال اخیر ۲۳ درصد و ۶ برابر متوسط رشد دنیاست.وی اظهار داشت: نتایج بررسی ها نشان داده است كه نقش و تاثیر كشورهای اسلامی در تولید علم در سطح بین المللی به صورت محسوسی قابل مشاهده می باشد. به صورتی كه در طول این ۲۰ سال سهم تولید علم كشورهای اسلامی از ۲ درصد به بیشتر از ۹ درصد رسیده است.دهقانی در مورد وضعیت دانشگاه ها و تولید علم در جمهوری آذربایجان تصریح كرد: دانشگاه های این كشور در زمینه های مختلف به فعالیت بیشتر نیاز دارند. در جدیدترین رتبه بندی ها تنها یكی از دانشگاه های این كشور (دانشگاه خزر) در یكی از نظام های رتبه بندی بین المللی (QS) حضور دارد كه معادل ۱ درصد تعداد دانشگاه های كشورهای اسلامی حاضر در QS است. دانشگاه های آذربایجان از نظر تعداد در نظام رتبه بندی ISC در بین كشورهای اسلامی رتبه ۱۵ را دارند. این كشور به ترتیب با كشورهای تركیه، روسیه، آمریكا، آلمان و انگلستان همكاری علمی دارد.وی تصریح كرد: محتوای این كارگاه بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و در كنار درخواست برای استمرار این گونه كارگاه ها درخواست هایی هم برای برگزاری كارگاه هایی به صورت ویدیو كنفرانسی هم واصل شد.رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به همراه هیئت همراه به تازگی به منظور گسترش فعالیت های ISC با دانشگاه ها و مراكز پژوهشی كشور آذربایجان در زمینه های مختلف همچون نمایه سازی نشریات معتبر علمی و پژوهشی این كشور در پایگاه داده ISC و هم انعقاد تفاهم نامه همكاری با دانشگاه ها و مراكز پژوهشی آذربایجان، و هم تولید شاخه مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فنآوری (رایسست) به منظور دسترسی محققان و پژوهشگران كشور آذربایجان به پایگاه داده بیشتر از یك میلیون مدرك تمام متن فارسی به این كشور سفر كرده است.در این بازدید سه تفاهم نامه همكاری و هم یك شاخه مركز منطقه ای و همینطور كارگاه پژوهشی ارتقاء اثر بخشی پژوهش و هم جایگاه دانشگاه ها در رتبه بندی های بین المللی عملیاتی شد.همچنین در طول این مدت دیدارهایی هم با روسا و مسئولین برخی دانشگاه ها و مراكز پژوهشی به صورت مجزا صورت گرفت و توانمندی های علمی و فنی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و مركز منطقه ای ارائه شد و برای همكاری این نهادها با ISC برای قرار گرفتن در نظام رتبه بندی این مجموعه و بهره مندی از گزارش های تحلیلی، توصیفی و تطبیقی آن برنامه ریزی شد.مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (رایسست) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در این سفر شاخه رایسست در دانشگاه خزر جمهوری آذربایجان تاسیس شد.یكی از برنامه های رایسست برنامه ریزی در جهت ترویج زبان و ادبیات فارسی و ترغیب جامعه بین الملل به استفاده از منابع اطلاعات علمی فارسی موجود در رایسست است. رایسست بزرگترین پایگاه مقالات تمام متن فارسی جهان را در اختیار دارد.پیرو درخواست برخی دانشگاه ها و مراكز علمی كشور آذربایجان در خصوص تاسیس شاخه مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (رایسست) و همینطور برگزاری كارگاه اثر بخشی پژوهش برنامه حضور در كشور آذربایجان با هماهنگی وزارت عتف و وزارت امور خارجه صورت پذیرفت. با راه اندازی شاخه آذربایجان، دانشگاه خزر جمهوری آذربایجان برای سه سال به منابع اطلاعات علمی متن كامل فارسی رایسست به صورت مجانی دسترسی خواهد داشت و این منابع را پیرو تفاهم به صورت برخط در اختیار اساتید و دانشجویان دانشگاه و هم سایر متقاضیان این اطلاعات در جمهوری آذربایجان قرار خواهد داد.برای عرضه خدمات كیفی مقرر شد خط تماس مستقیم بین اداره خدمات اطلاع رسانی رایسست و شاخه رایسست در دانشگاه خزر برقرار شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب