افت عملکرد تحصیلی دانش آموزان در پایه های یازدهم و دوازدهم
به گزارش بازار مقاله، رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش وپرورش اظهار داشت: در سال ۱۴۰۴، در پایه دوازدهم، در مجموع رشته های نظری، کاهش ۲۱ صدم درصدی در میانگین نمرات نسبت به سال قبل مشاهده شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام جمعه - نتایج تازه انتشار یافته از امتحانات نهائی سال تحصیلی ۱۴۰۴، گزارش نگران کننده از وضعیت آموزشی کشور ارائه می کند. بگفته محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در مجموع رشته های نظری، میانگین نمرات دانش آموزان پایه دوازدهم در مقایسه با سال قبل ۲۱ صدم درصد کاسته شده است.
این روند نزولی تنها به پایه دوازدهم محدود نمی شود؛ بلکه مقایسه نتایج پایه یازدهم سال جاری با عملکرد همان دانش آموزان در پایه دهم سال قبل نیز نشان داده است که افت تحصیلی به یک الگوی عمومی بدل شده است. کارشناسان آموزشی این آمار را زنگ هشداری جدی برای نظام آموزشی کشور می دانند.
جزئیات عملکرد پایه دوازدهم در رشته علوم انسانی، میانگین نمرات دانش آموزان نسبت به سال قبل با ۱۶ درصد کاهش روبه رو شده است. علوم تجربی با ۲۲ درصد افت در صدر کاهش ها قرار دارد و رشته معارف اسلامی نیز ۱۴ صدم درصد کاهش را ثبت کرده است. تنها رشته ریاضی توانسته از این روند نزولی فاصله بگیرد و رشد ۲۵ درصدی را تجربه کند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اظهار داشت: این نتایج نشان داده است تنها در تعدادی رشته ها مانند ریاضی توانسته ایم کیفیت آموزشی را حفظ یا ارتقا دهیم، اما در دیگر رشته ها نیازمند اصلاحات اساسی هستیم. عملکرد پایه یازدهم؛ نشانه ای از بحران عمیق تر است. آمارهای در ارتباط با پایه یازدهم نیز حکایت کننده از ادامه افت تحصیلی است. مقایسه نتایج این پایه با عملکرد همان دانش آموزان در پایه دهم سال قبل (۱۴۰۳) نشان می دهد: در رشته علوم انسانی، میانگین نمرات بالاتر از ۳۴ صدم درصد کاسته شده است. در رشته های علوم تجربی و معارف اسلامی نیز کاهش مشابهی ثبت شده است. حتی رشته ریاضی که در پایه دوازدهم رشد قابل ملاحظه ای داشت، در این مقایسه با ۱۳ صدم درصد افت روبه رو شده است.
محسن زارعی با اشاره به تأثیر قطعی امتحانات نهائی پایه یازدهم بر سوابق تحصیلی دانش آموزان تاکید کرد: از سال جاری تمامی دروس پایه یازدهم بصورت نهائی برگزار می گردد. این مورد اهمیت دوچندان دقت مدیران و معلمان را برای بهبود نتایج در سال آینده نشان داده است.
کدام استانها عملکرد بهتری در آزمون ها داشتند؟ بررسی استانی داده ها نیز گویای اختلاف های قابل توجه است. در مقایسه عملکرد پایه دوازدهم سال ۱۴۰۴ با پایه یازدهم ۱۴۰۳، بیشتر استانها با کاهش میانگین نمرات روبه رو شده اند. در عین حال، استان هایی همچون تهران، بوشهر، شهرستان تهران، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و هرمزگان یا عملکرد خودرا حفظ نموده اند یا بهبود نسبی داشته اند.
اما در بخش دیگری از گزارش که به مقایسه عملکرد پایه یازدهم سال جاری با پایه دهم سال قبل در سطح استانها می پردازد، نتایج امیدوارکننده ای مشاهده نمی گردد. استان هایی مانند البرز و گیلان با افت شدید نمرات مواجه بوده اند، در صورتیکه استان هایی نظیر کرمان، خراسان جنوبی، یزد و سیستان و بلوچستان عملکردی نزدیک به سال قبل داشته اند.
به اجمال، تنها رشته ریاضی توانسته از این روند نزولی فاصله بگیرد و رشد ۲۵ درصدی را تجربه کند.
رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: این نتایج نشان داده است تنها در تعدادی رشته ها مانند ریاضی توانسته ایم کیفیت آموزشی را حفظ یا ارتقا دهیم، اما در دیگر رشته ها نیازمند اصلاحات اساسی هستیم. این مورد اهمیت دوچندان دقت مدیران و معلمان را برای بهبود نتایج در سال آینده نشان داده است.
کدام استانها عملکرد بهتری در آزمون ها داشتند؟ بررسی استانی داده ها نیز گویای اختلاف های قابل توجه است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان بازارمقاله در مورد این مطلب