برای آینده توسعه یافته باید سیاستهای علمی را بازاندیشی نماییم
به گزارش بازار مقاله، معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: اگر خواستار آینده ای توسعه یافته، عادلانه و پایدار هستیم، باید سیاستهای علمی خویش را بازاندیشی نماییم.
به گزارش بازار مقاله به نقل از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، نشست علمی تخصصی سیاست گذاری علم، اجبار های اجتماعی حکمرانی علم و فناوری با سخنرانی دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور و دکتر هادی خانیکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران امروز در محل سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار گردید.
در این نشست معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور ضمن اشاره به اجبار های اجتماعی حکمرانی علم و فناوری اظهار داشت: در روزگاری که مرز میان علم، سیاست و زندگی روزمره بیشتر از هر زمان دیگری در هم تنیده است، پرداختن به رابطه میان سیاست گذاری علم و حکمرانی فناوری، نه یک دغدغه تخصصی، بلکه یک لزوم اجتماعی است.
وی اضافه کرد: اگر قرن بیستم، قرن صنایع سنگین و منابع طبیعی بود، قرن بیست ویکم بدون تردید قرن دانش و فناوری است. کشوری که نتواند علم را به سیاست، فناوری را به صنعت، و نوآوری را به اقتصاد و فرهنگ پیوند دهد، در زمینه بین المللی صرفا مصرف کننده خواهد بود، نه کنشگر.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: سیاست گذاری علم، یعنی طراحی و جهت دهی به مسیرهای تولید دانش در سطح ملی یا فراملی. در خیلی از کشورها، نهادهای بالادستی مانند شورای ملی علم، وزارت خانه های پژوهش یا آژانس های تأمین مالی، سیاستهای علم را شکل می دهند. در سطح جهانی، نهادهایی چون OECD و یونسکو، کشورها را بسمت سیاست گذاری مبتنی بر شواهد، تمرکز بر نوآوری مسئولانه، و سرمایه گذاری در علم برای توسعه پایدار سوق می دهند.
وی ضمن اشاره به این که علم و فناوری در خلاء رخ نمی دهد و بخشی از ساختار قدرت و روابط اجتماعی هستند اضافه کرد: حکمرانی علم و فناوری یعنی سازوکارهایی که تعیین می کنند چه دانشی تولید شود، چه فناوری توسعه یابد و چه کسانی در این فرآیند مشارکت داشته باشند.
هاشمی اظهار داشت: برای حکمرانی مؤثر، چند اصل کلیدی باید رعایت شود: پاسخگویی: پژوهش های علمی باید نسبت به نیازهای واقعی جامعه پاسخگو باشند، نه صرفا معیارهای بین المللی. مشارکت اجتماعی: جامعه مدنی، دانشگاه ها، بخش خصوصی و حتی مردم عادی باید در تصمیم گیری های علم و فناوری نقش داشته باشند. عدالت اجتماعی: علم نباید نابرابری را بازتولید کند، بلکه باید در خدمت کاهش شکاف ها باشد.
ریشه علم در لابراتوار ها و میوه اش در بطن جامعه است
معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور در مورد علم اظهار داشت: علم، باآنکه ریشه در کنج لابراتوار ها دارد، اما میوه اش باید در بطن جامعه چیده شود. اگر خواستار آینده ای توسعه یافته، عادلانه و پایدار هستیم، باید سیاستهای علمی خویش را بازاندیشی نماییم. محققان باید فراتر از تولید مقاله، بعنوان بازیگران اجتماعی ایفای نقش کنند. ما احتیاج به سیاست گذاری علمی داریم که مبتنی بر حقیقت، اما الهام گرفته از آرمان باشد.
دکتر هادی خانیکی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی سخنران دیگر این نشست علمی تخصصی بود که به تاریخچه سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و خدمات ارزشمند پرفسور نسرین معظمی اشاره و اضافه کرد: پروفسور معظمی الگوی یک بانوی علمی و کاردان است که تحولات فناورانه در دنیا و مسئولیت اجتماعی دانشگاه و پژوهشگاه ها را تغییر داده است.
وی ضمن اشاره به این که علم بدون جامعه بی مفهوم و بی تأثیر است اضافه کرد: تنها با تعامل و پاسخگویی به نیازهای مردم میتوان به پیشرفت واقعی و تحول اجتماعی دست پیداکرد. ایشان خصوصیت های مهم حکمرانی علم را مدیریت و جهت دهی نظام علم با مشارکت همه بازیگران، تعامل چندجانبه میان نهادهای علمی، دولت و جامعه، توجه به چالش های اخلاقی، سیاسی و مدیریتی، شفافیت و پاسخگویی در فرایندهای علمی، تاکید بر ارزش ها و فرهنگ بومی، تحول به حکمرانی شبکه ای و مشارکتی، تعادل میان علم، فناوری و نهادهای اجتماعی و احتیاج به چارچوب های نظری قوی برای بهبود حکمرانی بر شمرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: حکمرانی علم و فناوری به شیوه های مدیریت و هدایت نظام های علمی و فناورانه در تعامل با نیازها و انتظارات جامعه اشاره می کند که اجبار های اجتماعی این حکمرانی اشاره به مسئولیت پذیری اجتماعی، عدالت در دسترسی به فناوری و پاسخ گویی به مسایل و چالش ها دارد.
وی اضافه کرد: برای تحول در دانشگاه ها و حکم رانی علم و فناوری باید بازاندیشی نظری، تحول نهادی، هماهنگی و اولویت بندی پژوهشها و یکپارچگی علمی داشته باشیم.
منبع: marketdoc.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان بازارمقاله در مورد این مطلب