رییس مؤسسه ISC خبر داد:

۱۸۰۰ نشریه ایرانی در مؤسسه ISC ضریب تاثیر و چارک گرفتند

۱۸۰۰ نشریه ایرانی در مؤسسه ISC ضریب تاثیر و چارک گرفتند بازار مقاله: به گزارش بازار مقاله، تعداد ۱۸۰۰ عنوان نشریه ایرانی وابسته به وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مؤسسات همچون حوزه علمیه و فرهنگستان علوم به سامانه ISC-JCR راه یافتند.


به گزارش بازار مقاله به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC اظهار داشت: مؤسسه ISC بعنوان تنها مرجع رسمی علم سنجی در کشور و سومین پایگاه استنادی بین المللی پس از پایگاه های کلاریویت آنالیتیکس و اسکوپوس است که عملکرد مجلات را بر مبنای تحلیل ها و شاخصهای استنادی ارزیابی و نشریات دارای ضریب تاثیر را در چارچوب «پایگاه نشریات علمی ISC-JCR» عرضه و در اختیار جامعه علمی قرار می دهد. در جدول ۱، تعداد نشریات ایرانی معتبر نمایه شده در پایگاه های استنادی بین المللی (مجموعه هسته وب علوم، اسکوپوس و سامانه نشریات علمی ISC) به تفکیک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و... عرضه شده است.
جدول ۱. نمای کلی تعداد نشریات ایرانی نمایه شده در پایگاه های استنادی
حضور نشریات معتبر ایران در سامانه ISC-JCR رئیس مؤسسه ISC بیان داشت: بر مبنای آخرین ارزیابی انجام شده، تعداد ۱۸۰۰ عنوان نشریه ایرانی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر سازمان ها و موسسات همچون حوزه علمیه؛ فرهنگستان علوم به سامانه ISC-JCR راه یافتند.
جدول ۲. پوشش سازمانی نشریات معتبر ایران در سامانه نشریات علمی (ISC-JCR)
فاضل زاده اظهار داشت: در این پایگاه نشریات، شبکه روابط میان مقالات بر مبنای تحلیل ارجاعات آنها ترسیم شده است. به منظور اجرای تحلیل های استنادی، نشریاتی که در پایگاه نشریات ISC دارای آرشیو کاملی از شماره های دو سال گذشته (به علاوه سال محاسبه ضریب تأثیر) هستند. شناسایی و روابط استنادی میان مقالات انتشار یافته در آنها تحلیل و ضریب تاثیر هر نشریه بر مبنای شمار استنادها و شمار مقالات آن محاسبه می شود. وی ادامه داد: ضریب تاثیر نشریات، شاخصی کمی است که میزان اثرگذاری یک نشریه بر نشریات دیگر را می سنجد و برای ارزیابی، مقایسه و رتبه بندی نشریات علمی در رشته های مختلف در سطح ملی یا برای مقایسه نشریات در سطح بین المللی به کار گرفته می شود. رئیس مؤسسه ISC افزود: در ادامه نشریات هر رشته بر مبنای توزیع مقادیر ضریب تاثیر آنها نظم نزولی داده شده و در چارک های (Q۱ تا Q۴) قرار می گیرند. چارک اول (Q۱)، ۲۵ درصد از نشریات حوزه موضوعی مربوطه را در بر می گیرد که بیشترین مقادیر ضریب تاثیر و در نتیجه بالاترین سطح اثرگذاری را در مقایسه با ۷۵ درصد نشریات دیگر در آن حوزه داشته اند. به همین ترتیب، چارک چهارم (Q۴) نشریاتی با کمترین درجه اثرگذاری را در بر می گیرد. اثرگذاری نشریات در چارک چهارم، به مراتب از نشریات فاقد ضریب تاثیر بیشتر است. فاضل زاده خاطرنشان اظهار داشت: همان گونه که پیش تر اشاره شد، با عنایت به دامنه موضوعی تحت پوشش، بعضی از نشریات هم زمان در بیشتر از یک حوزه موضوعی میانی قرار می گیرند و در نتیجه دارای چارک های متفاوتی در هر کدام از حوزه ها خواهند بود. وی ادامه داد: چارک بندی نشریات نمایه شده در ISC-JCR بر مبنای بالاترین چارک بدست آمده در حوزه سطح میانی در جدول ۳ قابل مشاهده می باشد. پوشش زبانی این نشریات به زبان های فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسه، روسی و دو زبانه فارسی- انگلیسی و فارسی – عربی است.
جدول ۳. فراوانی نشریات ایرانی در چارک های مختلف در سامانه نشریات علمی (ISC-JCR)
هر ساله نشریات زیادی درخواست خویش را جهت نمایه سازی در مؤسسه ISC عرضه می کنند که بر مبنای شاخصهای ارزیابی و اعتبارسنجی برخی از این نشریات واجد شرایط جهت نمایه در این پایگاه تشخیص داده می شوند.

1402/10/13
09:14:45
5.0 / 5
265
تگهای خبر: آموزش , پزشك , پزشكی , تحقیق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی