دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

راهی جز عرضه الگوی حکمرانی علم و فناوری نداریم

راهی جز عرضه الگوی حکمرانی علم و فناوری نداریم به گزارش بازار مقاله، فارس دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه راهی جز عرضه الگوی حکمرانی علم و فناوری نداریم، تصریح کرد: حکمرانی هرمی جواب نمی دهد اما الگوی حکمرانی نخبگانی جواب می دهد ولی نیازمند راه و روش خاص خود است و باید حکمت محور پیش برویم.


حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت در آیین افتتاحیه این اجلاس که در محل مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) درحال برگزاری است، بیان نمود: دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی دارای ۴ ستاد علم و فناوری، تعلیم و تربیت، فرهنگی اجتماعی و خانواده و زنان است که ذیل این ستادها، ۱۰۰ میز مورد نیاز با تعیین الویت ها تعریف شده است.
وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مصوبات ما به حوزه علم و فناوری، ۲۰ درصد به حوزه فرهنگ و ۱۰ درصد به حوزه مشترک بر می گردد، اضافه کرد: راه بینی، راهبردی، راهبری و راه سنجی مهم ترین رویکرد ما در شورایعالی انقلاب فرهنگی است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با تصریح بر این که حکمرانی بدون سند غلط و در عین حال سند بسندگی هم غلط است، اظهار داشت: رویکرد ما در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده از الگوی حکمرانی نخبگانی به صورت حداکثری است.
خسروپناه با اشاره به اینکه در سند دانشگاه اسلامی و نقشه جامع علمی کشور چندین راهبرد در قسمت تعامل حوزه و دانشگاه داریم، پیشنهاد کرد که کانون حکمرانی حکمت بنیان در مجموعه وزارت علوم و دانشگاهها راه اندازی شود و اساتید حوزه و دانشگاه در موضوعات مختلف شناسایی و نسبت به آن مبحث از منظر فلسفه و علم و قرآن به بحث و بررسی بنشینند.
وی افزود: بعنوان مثال؛ کارگروه قرآن شناسی در حوزه امنیت غذایی با حضور علم شناس و فلسفه دان تشکیل گردد که در این صورت رساله ها ساماندهی و هدایت می شوند. یا بعنوان نمونه دانشکده خانواده تشکیل و مسائلی از قبیل روانشناسی، جامعه شناسی و... ذیل این دانشکده تعریف شود.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در مورد تحول و تعالی در حوزه علوم انسانی هم اظهار داشت: تابحال عمده وظیفه این شورا تحول در سرفصل و طراحی کتب درسی بوده است که باآنکه کاری پرارزش است اما تنها اقدامی اجرایی بوده است، بنابراین پیشنهاد ما اینست که این کار در وزارت علوم دنبال شود، چون که عده ای در وزارت علوم متولی تالیف کتب درسی هستند.
خسروپناه افزود: در مورد فلسفه علوم انسانی فکر نکرده ایم و در حالیکه اگر فلسفه نوین را ندانیم معنای مدرن علوم انسانی را متوجه نخواهیم شد. علوم انسانی مدرن فلسفه دارد و نمی توان نظریه های فرهنگ و علوم انسانی را بدون مبنای فلسفی معنا کرد.
او به فرایند نظریه پردازی هم اشاره تصریح کرد: باآنکه کرسی های نظریه پردازی از سال ها قبل تشکیل شده اما کار پسینی است و طی ۱۵ سال گدشته که کرسی های نظریه تابحال تنها ۶۵ نظریه در حوزه علوم انسانی و نوآوری ثبت شده، چون فرآیند نظریه پردازی در دانشگاهها شکل نگرفته است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی به تبدیل فناوری های نرم اجتماعی به مهارت اجتماعی در راه تحول در حوزه علوم انسانی تاکید و خاطرنشان کرد: ذهن ها را باید تغییر داد تا تحول در علوم انسانی رخ دهد.
خسروپناه در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طی چهار دهه بعد از انقلاب اختاپوس هایی همچون کنکور سراسری و پژوهش در حوزه مجلات و رساله ها در حوزه علم شکل گرفته اند که به حکمرانی علم صدمه زده اند، اظهار داشت: در همه دولت ها این مورد حاکم بوده و باآنکه همه ما هم می دانیم اما کاری انجام نداده ایم.
وی با تصریح بر این که راهی جز عرضه الگوی حکمرانی علم و فناوری نداریم، تصریح کرد: حکمرانی هرمی جواب نمی دهد اما الگوی حکمرانی نخبگانی جواب می دهد ولی نیازمند راه و روش خاص خود است و باید حکمت محور پیش برویم.



1402/02/21
12:47:22
5.0 / 5
330
تگهای خبر: امنیت , پژوهش , دانشگاه , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی