رویکرد چین در مورد هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟

رویکرد چین در مورد هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟ بازار مقاله: باتوجه به محدودیت های چین در مورد اینترنت و فضای وب، هوش مصنوعی می تواند قابلیت های این کشور را برای شکل دادن به نوآوری متناسب با اهدافش آزمایش کند.


به گزارش بازار مقاله به نقل از ایسنا و به نقل از اکونومیست، غول های فناوری چین در حدود یک ماه گذشته خودنمایی کرده اند. شرکت هایی مانند «علی بابا»(Alibaba)، «بایدو»(Baidu)، «هواوی»(Huawei) و «سنس تایم»(SenseTime) همگی مدلهای هوش مصنوعی خویش را به معرض نمایش گذاشته اند که می توانند محصولات و برنامه هایی مانند تولیدکننده تصویر، دستیارهای صوتی و موتورهای جستجو را پشتیبانی کنند. بعضی از شرکت ها، چت بات های مجهز به هوش مصنوعی مشابه «ChatGPT» را معرفی کرده اند. محصولات جدید دارای نام هایی مانند «ارنی بات»(Ernie Bot) شرکت بایدو، «سنس چت»(SenseChat) شرکت سنس تایم و «تونگی کیانون»(Tongyi Qianwen) شرکت علی بابا هستند.
هوش مصنوعی، یک چالش برای مقامات چین است. مرتب سازی «تولیدکننده» که ورودی های متن، تصویر، صدا یا ویدیو را پردازش می کند تا خروجی های جدیدی از آن تولید شود، نویدبخش است. شرکتهای فناوری چینی که در سالهای اخیر به علت سرکوب های نظارتی و فروش ضعیف ضربه خورده اند، امیدوارند که هوش مصنوعی بتواند جریان های درآمدی گسترده ای را مشابه فرصت هایی ایجاد نماید که با ظهور اینترنت یا تلفن های هوشمند به ارمغان می آورد.
از سوی دیگر، حزب حاکم این کشور می بیند که هوش مصنوعی راه های جدیدی را برای انتشار اطلاعات خارج از کنترل خود باز می کند. رهبران حزب امکان دارد مقایسه های متفاوتی با اینترنت انجام داده باشند که به نظر می رسید با افزایش دسترسی به اخبار و راه های ارتباطی بدون فیلتر، به دموکراتیزه کردن چین کمک نماید. «بیل کلینتون»(Bill Clinton) در سال ۲۰۰۰، تلاشهای حزب برای کنترل وب را «میخکوب کردن ژله به دیوار» توصیف کرد. با این حال، حزب با استقرار ارتشی از سانسورها و موانع دیجیتال تا حد زیادی در ایجاد اینترنتی که اهداف مورد نظر را برآورده می کند، موفق شده و صنعت را در سایه آن پرورش داده است. پرسشی که حالا مطرح می شود، اینست که آیا امکان دارد مبحث مشابهی در مورد هوش مصنوعی اتفاق بیفتد؟
قوانین پیشنهادشده توسط تنظیم کنندگان اینترنت چین در ۱۱ آوریل، نگرانی های دولت را روشن می کند. به قول «اداره فضای سایبری چین»(CAC)، شرکت ها باید قبل از به کار بردن محصولات مولد هوش مصنوعی برای عرضه خدمات به مردم، ارزیابی امنیتی را به دولت عرضه کنند. شرکت ها مسئول محتوایی هستند که چنین محصولاتی تولید می کنند. طبق قوانین، محتوا نباید قدرت دولت را زیر سوال ببرد، به تجزیه طلبی دامن بزند، به وحدت ملی صدمه برساند یا نظم اقتصادی و اجتماعی را به هم بریزد و باید مطابق با ارزش های سوسیالیستی کشور باشد. این محدودیت ها امکان دارد محرمانه به نظر برسند اما قوانین مشابهی که در مورد اینترنت اعمال می شود، به حزب امکان می دهد تا سخنان خویش را در مورد همه چیز دیکته کند.
پیشنهادات چین در حالی مطرح می شود که دولت های سراسر جهان با نحوه تنظیم کردن اینترنت در آینده مبارزه می کنند. برخی با تاکید بر قوانین موجود برای نظارت بر فناوری، طرفدار یک کنترل محدود هستند. برخی دیگر اعتقاد دارند که گروه نظارتی جدیدی مورد نیاز است. اتحادیه اروپا قانونی پیشنهاد کرده است که کاربردهای متعدد هوش مصنوعی را طبقه بندی می کند و الزامات سختگیرانه فزاینده ای را با عنایت به درجه خطر اعمال می کند. روش چین متفاوت به نظر می آید. برای مثال، حزب سال قبل نگران بود که تصاویر و ویدئوهای «دیپ فیک»(Deepfake) امکان دارد محیط اطلاعاتی کنترل شده را مختل کنند و به همین دلیل، قوانین جدیدی را در مورد این فناوری صادر کرد. در این راستا، یکی از رسانه های تولیدشده با هوش مصنوعی و بدون برچسب مبدأ ممنوع گردید.
رویکرد چین، شباهت هایی به اینترنت دارد. کنترل های وب آن که اغلب بعنوان «دیوار آتش بزرگ» شناخته می شوند، امکان دارد یکپارچه به نظر برسند اما حفظ محتوای خارجی مضر، تنها بخشی از تلاش لایه ای است که به مرور زمان توسعه یافته است و خیلی از آژانس ها و شرکت ها را درگیر می کند. «مت شیهان»(Matt Sheehan)، از «موقوفه کارنگی برای صلح بین المللی»(CEIP) می گوید که مرحله اول به صورت کلی در مورد ایجاد بستری برای اینترنت بود که حزب بتواند آنرا کنترل کند. امروز دولت چین باردیگر درحال تقویت عضلات بوروکراتیک و افزایش راه های نظارتی خود است که این دفعه با در نظر گرفتن هوش مصنوعی صورت می گیرد. شیهان باور دارد که الزامی کردن بررسی های امنیتی و اجبار شرکت ها به ثبت الگوریتم های خود، نمونه هایی از این امر است.
کنترل چین بر اینترنت، نوآوری را خفه نکرده است. برای اثبات این گفته، کافی است فقط به شرکت هایی مانند «بایت دانس»(ByteDance) که مادر چینی برنامه ویدیوی محبوب «تیک تاک»(TikTok) است، نگاه کنید. اما وقتی صحبت از هوش مصنوعی به میان می آید، دشوار است که ببینیم چگونه یک شرکت چینی می تواند محصولی به گستردگی Chatgpt ایجاد نماید و در عین حال در قالب قوانین دولت بماند.
اداره فضای سایبری چین می گوید که اطلاعات تولیدشده توسط چنین برنامه هایی باید درست و دقیق باشند و داده های مورد استفاده برای آموزش آنها هم عینی باشند. حزب چین، تعاریف خاص خویش را از این واژه ها دارد اما حتی پیشرفته ترین برنامه های مبتنی بر هوش مصنوعی که برپایه مدلهای زبانی بزرگ ساخته شده اند، گه گاه چیزهایی را عرضه می دهند که واقعا نادرست هستند. برای محصولی مانند Chatgpt که از صدها گیگابایت داده به دست آمده از سراسر اینترنت تغذیه می شود، مرتب کردن ورودی ها برپایه عینیت آنها به سختی امکان پذیر است.
بنابراین، کارشناسان تردید دارند که این اقدامات به صورت محکم و استوار اجرا شوند. در پیش نویس مقررات، زمینه برای تعدیل کردن وجود دارد. وقتی محتوای ساخته شده خارج از قوانین باشد، دولت خواهان فیلتر کردن و سایر اقدامات مشابه و آموزش بهینه ظرف سه ماه است. این اقدامات شبیه بهینه سازی مدل هایی به نظر می رسند که شرکتهای غربی انجام داده اند تا چت بات های خویش را از انتشار محتوای خشونت بار بازدارند. مقررات محلی هوش مصنوعی که در شهر شانگهای معرفی شده اند، ضعیف تر هستند و تصریح می شود که نقض قوانین جزئی امکان دارد به هیچ وجه مجازاتی به همراه نداشته باشد.
ماهیت دلخواه قوانین پیشنهادی اداره فضای سایبری چین بدین معناست که می تواند شدت آنها را به دلخواه تغییر دهد. سایر کشورها امکان دارد چنین انعطاف پذیری را تأیید کنند اما همان گونه که شرکتهای بزرگ اینترنتی تأیید می کنند، دولت چین عادت دارد قوانین را برپایه خواسته های «شی جین پینگ»(Xi Jinping)، رئیس جمهور این کشور بازنویسی و به صورت انتخابی اجرا نماید. در سالهای اخیر، شرکتهای فعال در زمینه هایی مانند تجارت الکترونیک، شبکه های اجتماعی و بازی های ویدیویی مجبور شده اند در مدلهای کسب و کار خود تجدیدنظر کنند. برای مثال، رسانه های دولتی چین در سال ۲۰۲۱، بازی های ویدیویی را «تریاک معنوی» نامیدند. قانون گذاران به شرکتهای بازی سازی گفتند که تمرکز خویش را روی نتیجه نهایی نگذارند و تمایل بچه ها به بازی را کاهش دهند.
یکی از طریق هایی که امکان دارد شرکتهای چینی به وسیله آنها هوش مصنوعی را متوقف کنند، محدود کردن اطلاعات شخصی است که برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی در دسترس قرار دارد. حزب چین، پیچیده ترین نظارت جمعی جهان را اداره می کند. تا همین اواخر، شرکتهای فناوری چین هم قادر به جمع آوری اطلاعات شخصی بودند اما به نظر می آید که این دوران آزادسازی برای بخش خصوصی رو به پایان است. حالا شرکت هایی که می خواهند انواع خاصی از داده های شخصی را به کار بگیرند، از نظر نظریه باید موافقت افراد را دریافت نمایند. اداره فضای سایبری چین سال گذشته، شرکت «دیدی گلوبال»(Didi Global) را به علت جمع آوری غیرقانونی و سوءاستفاده از داده های کاربران، معادل ۱.۲ میلیارد دلار جریمه کرد. برپایه پیش نویس قوانین هوش مصنوعی، شرکت ها مسئول محافظت از اطلاعات شخصی کاربران خواهند بود.
مقررات پیشنهادی اداره فضای سایبری چین، شش سال بعد از آن آمده است که طرح جامع چین برای هوش مصنوعی خواهان پیشرفت های بزرگ تا سال ۲۰۲۵ و تسلط بر صنعت تا سال ۲۰۳۰ شد. پیشرفت به سمت این اهداف متفاوت بوده است. شرکتهای چینی در زمینه هایی مانند تشخیص تصویر با کمک هوش مصنوعی و رانندگی خودکار که با ترس کمتری پیرامون دغدغه های دولت همراه هستند، عملکرد خوبی دارند.
در هر حال، چین همچنان از نظر سرمایه گذاری و نوآوری پشت سر آمریکا قرار دارد. تحریم های آمریکا، سرمایه گذاران خارجی را متوقف کرده است. بدتر از آن اینست که آمریکا صادرات نیمه رساناهای پیشرفته به چین را که تأمین کننده انرژی هوش مصنوعی هستند، محدود کرده و این اقدام می تواند صنعت را گرفتار مشکل کند.
چین امکان دارد موفقیت بیشتری در زمینه مقررات داشته باشد. برپایه طرح جامع عرضه شده چین، این کشور تا سال ۲۰۳۰ رمز اخلاقی جهان را برای هوش مصنوعی نوشته است. باآنکه این زمان بسیار طولانی است اما قوانین آن در مورد هوش مصنوعی مولد، دقیق تر و گسترده تر از مواردی هستند که در هر جای دیگری پیشنهاد شده اند و بدین ترتیب، بر بحث در مورد مدیریت تکنولوژی جدید تاثیر می گذارند. اگر چین به سرعت قوانین جدیدی را وضع کند، کشورهای دیگر از آن درس خواهند گرفت. یکی از خطرات احتمالی اینست که چنین روندی بیش از حد قوی حرکت نماید و مانع نوآوری شود اما «جفری دینگ»(Jeffrey Ding)، پژوهشگر «دانشگاه جرج واشنگتن»(GWU) در مورد طرف دیگر بحث صحبت کرد. او به نبوغ شرکتهای اینترنتی چین اشاره نمود و اظهار داشت که گاهی اوقات موانع به نوآوری ختم می شوند.
در هر حال، این ایده که چین امکان دارد بعنوان راهنمای اصلی در مورد اصول اخلاقی هوش مصنوعی عمل کند، می تواند دولت های غربی را به وحشت بیاندازد. آنها امکان دارد نگرانی های مشابه چین را در مورد اطلاعات نادرست و محافظت از داده ها داشته باشند اما علل آنها مشابه نیست.



1402/02/09
11:08:35
5.0 / 5
389
تگهای خبر: آموزش , امنیت , اینترنت , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی