در گفت وگو با بازار مقاله تاكید شد

اشتغال اصلی ترین نیاز استعدادهای برتر کشور

اشتغال اصلی ترین نیاز استعدادهای برتر کشور به گزارش بازار مقاله، سرپرست تیم المپیاد دانش آموزی نجوم و اخترفیزیک با تأکید بر این که ماموریت همه المپیادهای علمی و ورزشی شناسایی و معرفی استعدادهای برتر است، اظهار داشت: بطور معمول درباره ی سرنوشت برگزیدگان این رقابت های علمی سؤالاتی مطرح می شود در صورتیکه این سؤالات، سؤالاتی است که در همه زمان ها وجود دارد و لازم است مسؤولان با ایجاد شرایط مناسب، زمینه را برای ماندگاری آنها در کشور فراهم آورند.


به گزارش بازار مقاله به نقل از ایسنا، پانزدهمین دوره المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک از ۲۳ تا ۳۱ مرداد ماه امسال (۱۴ تا ۲۲ آگوست ۲۰۲۲) در شهر کوتایسی گرجستان برگزار شد و طی آن دانش آموزان ایرانی با دریافت مدال های رنگارنگ خوش درخشیدند. این دانش آموزان در حالی در این رقابت جهانی با کسب ۹ مدال طلا و یک مدال نقره، مقام اول جهان را به دست آوردند که سؤالات بی پاسخی درباب سرنوشت علمی و تحصیلی آنها مطرح می شود، ولی سرپرست تیم نجوم ایران اعتقاد دارد که بطور معمول درباره ی سرنوشت برگزیدگان این رقابت های علمی سؤالاتی مطرح می شود؛ در حالیکه این سؤالات، سؤالاتی است که در همه زمان ها وجود دارد و لازم است برای پاسخگویی به آن، در مقیاس بزرگتری به آن توجه گردد.
وی امیدوار است که دانش آموزان منتخب المپیادهای علمی بتوانند در رشته های علوم پایه ادامه تحصیل دهند و تاکید دارد که سرمایه گذاری در زمینه علوم پایه زمان بر است و امکان دارد ده ها سال بطول بیانجامد تا نتیجه سرمایه گذاری های صورت گرفته در این عرصه علمی به بار بنشیند و خودرا در قالب تولید ثروت و پیشرفت فناوری نشان دهد.

شناسایی بهترین ها، ماموریت همه المپیادها
دکتر حسین حقی، استاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و سرپرست تیم المپیاد نجوم و اختر فیزیک در گفت و گو با ایسنا، گفت: هدف اصلی برگزاری المپیادهای علمی جهانی چون فیزیک، شیمی، علوم کامپیوتر، زیست شناسی و اختر فیزیک ایجاد علاقه در دانش آموزان برای ادامه در رشته های علوم پایه است.
وی اظهار نمود: رشته های غیر علوم پایه مانند پزشکی و مهندسی به علت درآمدهای مالی دارای جذابیت هایی هستند و استعدادهای خوب بطور معمول جذب این رشته ها می شوند و فلسفه برگزاری المپیادهای علمی این بوده است که چگونه می توانیم استعدادهای برتر را به سمت رشته های علوم پایه هدایت کنیم؛ چونکه بنیان پیشرفت های علمی، برمبنای پیشرفت های علوم پایه است.
حقی، با اشاره به اینکه پیشرفت های علوم پایه در زمینه های علوم مهندسی و پزشکی به کار گرفته می شود، اضافه کرد: در ایران نیز با این هدف و رویکرد اصلی، به برگزاری المپیادها توجه شده است.
وی ضمن اشاره به برگزاری پانزدهمین دوره المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک (IOAA 2022) تصریح کرد: این المپیاد هر ساله در یکی از کشورها برگزار می گردد و پانزدهمین دوره این المپیاد در شهر کوتایسی گرجستان برگزار شده است.
سرپرست تیم المپیاد نجوم و اخترفیزیک با اشاره به اینکه در این دوره حدود ۲۵۰ دانش آموز از ۴۵ کشور در قالب ۵۰ تیم در این رقابت علمی جهانی حاضر شدند، افزود: از آنجاییکه کشورها مجاز هستند حداکثر دو تیم را برای این رقابت ها معرفی کنند، ازاین رو ۵ کشور دو تیم دانش آموزی به پانزدهمین دوره المپیاد نجوم و اخترفیزیک معرفی کرده بودند.
بگفته وی در المپیاد نجوم و اخترفیزیک ۲۰۲۲ تیم هایی از کشورهای آسیایی، امریکا و کانادا و تعدادی از کشورهای اروپایی چون انگلستان، آلمان، لهستان، سوئد، نروژ و پرتغال حضور داشتند.
استاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با بیان اینکه این المپیاد در سه بخش "تئوری"، "رصد" و "تحلیل داده" برگزار شده است، خاطرنشان کرد: این رقابت در مدت ۱۰ روز ادامه داشت و طی آن دانش آموزان در آزمون های مختلفی حاضر می شدند، ازاین رو می توان اظهار داشت که تیم های دانش آموزی در این المپیاد با یک ماراتن علمی مواجه بودند.
درخشش دانش آموزان ایرانی در المپیاد نجوم
وی تصریح کرد: دانش آموزان ایرانی تقریباً در همه بخش ها خوب ظاهر شدند و امسال نیز نتایج قابل توجهی را کسب کردند.
حقی، امتیاز کل آزمون های این المپیاد را ۶۰۰ ذکر کرد و افزود: سطح آزمون های این دوره از المپیاد نجوم و اخترفیزیک بالا بوده و می توان گفت جزو سخت ترین دوره های برگزاری المپیاد بوده است، بگونه ای که میانگین کل نمرات شرکت کنندگان ۲۰۰ بوده است، در حالیکه این میانگین در سالهای گذشته در حدود ۳۰۰ بوده است.
بگفته وی در سالهای گذشته تعدادی از تیم ها امتیاز نزدیک به ۶۰۰ نیز کسب کرده بودند، در حالیکه بالاترین امتیاز در پانزدهمین دوره المپیاد نجوم و اخترفیزیک، ۴۲۰ بوده است.
سرپرست تیم دانش آموزی المپیاد نجوم و اخترفیزیک، با اشاره به اینکه این عدد نشان داده است که سؤالات این دوره از المپیاد از پیچیدگی برخوردار بوده است، خاطرنشان کرد: ایران پیش از این دو بار مقام قهرمانی المپیاد نجوم و اخترفیزیک را کسب کرده بود؛ یک دفعه در سال ۲۰۱۵ در اندونزی با ۳ مدال طلا، ۴ مدال نقره و ۳ مدال برنز و بار دیگر در سال ۲۰۱۸ در چین با ۶ مدال طلا و ۳ نقره بوده است.
وی افزود: در این دوره تیم ایران با فاصله بسیار زیاد از سایر تیم ها توانست مقام اول را کسب کند و برای نخستین بار در تاریخ المپیاد جهانی نجوم، کشوری توانست ۹ مدل طلا را از آن خود کند.
حقی، کسب یک مدال نقره را از دیگر دستاوردهای تیم های ایرانی در این دوره از رقابت ها دانست و تصریح کرد: کشور امریکا با ۳ طلا، ۳ نقره و ۴ برنز و هند با ۳ مدال طلا و ۲ مدال نقره در رتبه های دوم و سوم این رقابت علمی جهانی قرار گرفتند.
وی افزود: کشورهای کانادا، آلمان، انگلستان، کره جنوبی، سنگاپور و برزیل در رده های بعدی قرار گرفتند.
رقابت عملی
سرپرست تیم المپیاد نجوم و اخترفیزیک به رقابت رصدی این رقابت علمی اشاره نمود و اضافه کرد: در این بخش چندین سؤال طراحی می شود و در یک شب با آسمان صاف، هر دانش آموزی در کنار یک ممتحن، به سؤالات رصدی پاسخ می دهد.
این استاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، پیدا کردن اجرام آسمانی، پیدا کردن خاصیت های رصدی و فیزیکی را همچون موضوعات این بخش از رقابت های علمی جهانی ذکر کرد و خاطرنشان کرد: امسال دانش آموزان هم در بخش نظری، هم در بخش رصدی و هم در بخش تحلیل داده خوب ظاهر شدند.
بگفته وی در بخش تحلیل داده این المپیاد، سؤالاتی از رصدهای نجومی در اختیار دانش آموزان قرار داده می شود و آنها باید با تحلیل علمی، اطلاعات علمی را از رصدها به دست بیاورند.
وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته در بخش نظریه این المپیاد نمایش بهتری داشتیم، افزود: در سال هایی، در بخش رصدی نمایش بهتری داشتیم، ولی در پانزدهمین دوره المپیاد نجوم در همه بخش ها، دستاوردهای خوبی داشتیم.
آموزش تیم ها برای آمادگی حضور در المپیاد
حقی، ارائه آموزش های تیم ها برای ایجاد آمادگی حضور در المپیاد را عمدتاً در مدارس دانست و اضافه کرد: این آموزش ها توسط گروههای نجومی مختلف ارائه می شود و دانش آموزان در این دوره های آموزشی اطلاعات اولیه را کسب می کنند و می توانند در آزمون های مرحله اول و دوم المپیادها شرکت نمایند.
وی مرحله اول المپیاد نجوم را در ماه های بهمن و اسفند دانست و تصریح کرد: در این مرحله ۴۰۰ دانش آموز انتخاب می شوند و در مرحله دوم که بطور معمول در اردیبهشت ماه برگزار می شود، دانش آموزان منتخب در آزمون تشریحی حاضر می شوند که از تعداد ۴۰۰ نفر، ۴۰ نفر برگزیده می شوند.
سرپرست تیم دانش آموزی المپیاد نجوم و اخترفیزیک، افزود: این تعداد در تابستان در یک دوره آموزشی دو ماهه، شرکت می کنند و در نهایت تعداد ۱۰ نفر حائز کسب مدال می شوند که در حقیقت این تعداد، اعضای تیم المپیاد جهانی را می سازند و برای حضور در رقابت های جهانی آماده می شوند.
حقی افزود: در دوره دو ماهه آموزشی، آموزش هایی در زمینه های نظری و رصدی به آنها ارائه می شود. این روند آموزشی و انتخاب دانش آموزان برای حضور در رقابت های جهانی در خیلی از کشورهای دنیا وجود دارد و ایران نیز در این قالب ها مبادرت به پذیرش نفرات تیم می کند.
استاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با اشاره به اینکه نقش مربیان و مدرسان در موفقیت تیم ها بسیار جدی است، اظهار داشت: سرپرستان و مربیان در طول برگزاری المپیاد، وظایف سنگینی بر عهده دارند، همچون این که سؤالات را بطور دقیق و درست برای دانش آموزان ترجمه کنند. این بخش بسیار مهم است؛ چونکه اگر اشتباه و یا نقصی در این بخش وجود داشته باشد، دانش آموزان متضرر می شوند.
حقی، ارائه نظرات و پیشنهادات درباره ی سؤالات را از دیگر وظایف سرپرستان تیم ها نام برد و اظهار داشت: یکی دیگر از نقش های مهم سرپرستان، تصحیح و اعتراض نسبت به امتیازات داده شده است. در بعضی از موارد امتیازاتی که به دانش آموزان اعطا می شود، کم است و در این موارد نقش همراهان تیم و سرپرستان برجسته است.
سرنوشت برگزیدگان المپیادهای علمی
حقی با اشاره به اینکه وقتی موضوع المپیادها پیش کشیده می شود، بطور معمول درباره ی سرنوشت برگزیدگان این رقابت های علمی سؤالاتی مطرح می شود، در حالیکه این سؤالات، سؤالاتی است که در همه زمان ها وجود دارد و لازم است برای پاسخگویی به آن، در مقیاس بزرگتری به آن توجه گردد.
وی افزود: المپیادها چه در سطح علمی و چه در سطح ورزشی ماموریت خودرا انجام می دهند و ماموریت آنها شامل کشف استعدادها، پرورش آنها و کمک به افراد برای کشف استعدادهای آنها می شود.
سرپرست تیم المپیاد دانش آموزی، ماموریت المپیادهای علمی را ایجاد علاقه مندی افراد برای ورود به رشته های تحصیلی علوم پایه و رشته های تحصیلی خاص دانست و اظهار داشت: این که برگزیدگان این رقابت ها به چه سرنوشتی گرفتار می شوند، بستگی به شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کشور دارد. در صورتیکه شرایط مناسبی موجود باشد، دانش آموزان می توانند در دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند و ثمره فعالیتهای آنها نصیب کشور شود.
حقی افزود: امکان دارد خیلی از برگزیدگان المپیادها برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت کنند و این امری است که نه فقط برای برگزیدگان المپیادها بلکه برای بدنه بزرگتری از نخبگان کشور درحال رخ دادن است و امیدواریم مسؤولان کشور تدابیر لازم را بیندیشند تا روند مهاجرت کاهش پیدا کند.
وی افزود: خیلی از کشورها هستند که دانش آموزان و دانشجویان برای ادامه تحصیل به این کشورها می روند، ولی مهم این است که شرایط به لحاظ شغلی در کشور ایجاد شود که آنها بازگردند.
این استاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با تکیه بر این که نخبگان انتظارات زیادی ندارند، اضافه کرد: اصلی ترین نیازهای این افراد شغل مناسب می باشد تا بتوانند استعدادهای خودرا بروز دهند. این ها وظایف دولت می باشد که زمینه ای را فراهم آورد تا این دانش آموزان و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به کشور بازگردند.
وی ابراز امیدواری کرد که دانش آموزان منتخب المپیادها بتوانند در رشته های علوم پایه ادامه تحصیل دهند و انتظار داریم که مسؤولان نیز حمایت های لازم از علوم پایه را داشته باشند؛ چونکه این حوزه نیازمند سرمایه گذاری زیادی است و ده ها سال طول می کشد تا نتیجه سرمایه گذاری های صورت گرفته به بار بنشیند و خودرا در قالب تولید ثروت و پیشرفت فناوری نشان دهد.



1401/06/06
08:26:41
5.0 / 5
440
تگهای خبر: آزمون , آموزش , استاد , المپیاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی