نقش سیستم ایمنی در حفاظت از چشم

نقش سیستم ایمنی در حفاظت از چشم تعدادی از پژوهشگران در مطالعه اخیرشان متد جدیدی که طی آن سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت های ویروسی چشمی مداخله و از چشم محافظت می کند را کشف کرده اند.

به گزارش بازار مقاله به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، چشم ها اندام حساسی هستند و هر چیزی خواه رفتن یک مژه در چشم خواه گرد و غبار سبب تحریک آنها می شود. با این وجود، بدن در پاکسازی عفونت های ویروسی که چشم را هدف قرار می دهند، عملکرد خوبی دارد که تعدادی از پژوهشگران در یک مطالعه به تازگی نحوه عملکرد سیستم ایمنی را دریافته اند.
نتایج مطالعه اخیر محققان موسسه عفونت و ایمنی پیتر دوهرتی نشان داده است که قرنیه (لایه بیرونی شفاف چشم) از لنفوسیت تی (T cells) برای نظارت و از بین بردن ویروس ها بدون صدمه رساندن به بینایی فرد استفاده می نماید.
پاسخ ایمنی در قرنیه این نظریه که لنفوسیت تی در قرنیه های سالم یافت نمی شوند را رد می کند. دلیل آن این است که چشم ها برای پیشگیری از التهابی که بینایی را می بندد، یک پاسخ ایمنی ضعیف ایجاد می کنند.
برای مطالعه قرنیه، محققان از یک میکروسکوپ چند فوتونی برای دریافت نمای نزدیک از سلول های قرنیه گرفته شده از بافت موش های آلوده به ویروس هرپس سیمپلکس استفاده کردند. یافته ها نشان داده است که چشم لنفوسیت تی حافظه طولانی مدت تولید کرده و آنها را در قرنیه قرار داده است. هنگامی که آنها در معرض عفونت قرار می گیرند، سلول های لنفوسیت تی در سرتاسر چشم حرکت می کنند تا ویروس را از بین ببرند. بعد از آن، سلول های لنفوسیت تی به قرنیه باز می گردند تا از هرگونه عفونت مجدد در آینده جلوگیری نمایند.
تصاویر متحرک ثبت شده در میکروسکوپ شواهدی از سلول های لنفوسیت تی درحال گشت زنی در قرنیه را نشان داده است. کشف سلول های ایمنی در قرنیه راه هایی را برای مطالعه نحوه محافظت چشم ها از خود در مقابل خطر هموار می کند.
"اسکات مولر" (Scott Mueller) سرپرست آزمایشگاه در موسسه دوهرتی اظهار داشت: یافته های ما درک چگونگی حفاظت از چشم هایمان در مقابل عفونت هایی مانند ویروس هرپس سیمپلکس که سبب کوری دائمی می شوند را بهبود می بخشد. این مورد همینطور پیامدهایی برای درک شرایط مزمن مانند بیماری خشکی چشم و آلرژی های رایج چشمی دارد.
یافته های این مطالعه در مجله Cell Reports انتشار یافته است.

منبع:

1401/03/16