حاشیه نگاری روز چهارم جشنواره فیلم فجر؛ انتقاد از فیلم های بخش رقابتی بالا گرفت بازار مقاله: نمایش فیلم «لایه های دروغ» در روز سوم و فیلم «ماهان» در روز چهارم جشنواره، انتقادات اهالی رسانه را نسبت به نحوه گزینش فیلم ها برانگیخت. متهم ردیف اول این مطالبات هیأت انتخاب جشنواره بود. چهارمین روز از چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در چهاردهمین روز بهمن ماه ۱۴۰۰ در تهران و برخی شهرهای کشور در حالی شروع شد که کیفیت فیلم ها در سه روز نخست نوسانات زیادی داشت. سه فیلم علفزار، مردبازنده و ملاقات خصوصی با اقبال بیشتری از طرف اهالی رسانه و منتقدین روبرو و ۲ فیلم لایه های دروغ و ماهان با انتقادات جدی حضار و اعتراض به هیأت انتخاب برای ورود این فیلم ها مواجه گردید. فیلم بیرو جزو فیلم های نه چندان جذاب امسال بود و برف آخر و شادروان نیز بازخوردهای متفاوتی داشتند؛ برف آخر به سبب روایت کُند فیلم از طرف تعدادی از نویسندگان سینمایی نقد شد. در حالی که تعدادی از اهالی رسانه نیز به تحسین این فیلم پرداختند. ساختار طنز شادروان نیز با نظرات ضد و نقیضی همراه بود اما در حالت کلی شادروان جزو فیلم های متوسط امسال بود که نه تعریف و تمجیدهای آنچنانی زیادی داشت و نه نقدها و هجمه ها مقابل آن زیاد شد. اعمال دستورالعمل های بهداشتی جشنواره امسال همین طور با جدیت فراوان در حال اجراست. تاکید مکرر بر استفاده از ماسک در راهروها و سرکشی لحظه ای برگزارکنندگان بر زدن ماسک الزامی در سالن های نمایش فیلم و نشست ها، همچون این دستورالعمل ها است که هر روز با شدت و حدت دنبال می شود. در ایام اخیر، غرفه مربوط به تست کرونا با حضور پزشک نیز در راهرو اصلی خانه جشنواره برقرار شده است. نمایش سانس اول خانه جشنواره به فیلم ملاقات خصوصی ساخته امیدشمس اختصاص داشت که اولین تجربه بازیگری وی در عرصه کارگردانی به شمار می رفت. حضور هوتن شکیبا و پریناز ایزدیار برای اولین بار بعنوان زوج اصلی فیلم از کنجکاوبرانگیزی های نخست فیلم بود. ملاقات خصوصی یک ملودرام عاشقانه آرام است که در اثنای آن به برخی معضلات اجتماعی از قبیل وضعیت زندان ها، نحوه معاشرت زوجین همین طور موضوع حمل مواد مخدر بطور غیرقانونی به داخل زندان اشاره دارد. بازخوردها به فیلم از نکات قابل توجه روز چهارم جشنواره بود بطوریکه برخی نویسندگان از ملاقات خصوصی بعنوان پدیده جشنواره نام برده و گروهی نیز این فیلم را بعنوان بهترین فیلم جشنواره تابحال عنوان کردند. تعدادی از منتقدین نیز از برخورد ذوق زده هم صنفان خود شگفت زده شده و فیلم را ملودرامی متوسط با لحظات خوب و ضعیف توصیف کردند. برخلاف تنوع و تکثر نظرات در رابطه با فیلم سانس اول روز چهارم، واکنش ها به فیلم دوم این روز یعنی ماهان، خیلی یک دست و صریح بود. ساختار ضعیف و آشفتگی های گوناگون در شخصیت و درام پردازی ماهان سبب شد، این فیلم همچون ضعیف ترین فیلم های جشنواره امسال و تمام ادوار جشنواره لقب گیرد اما این اختتام ماجرا نبود و گروهی از خبرنگاران در حین برگزاری نشست مطبوعاتی فیلم نیز، هیأت انتخاب جشنواره را به سبب انتخاب این فیلم در بخش اصلی و رقابتی جشنواره چهلم مورد نقد و بازخواست قرار دادند. حجم انتقادات به قدری بود که موضوع سفارشی بودن فیلم نیز عنوان شد که با واکنش علی شاه حاتمی تهیه کننده (پدر حمید شاه حاتمی کارگردان فیلم) مواجه گردید. بهتان آقازادگی از دیگر حواشی نشست رسانه ای فیلم بود تا آنجا که علی شاه حاتمی تهیه کننده فیلم ماهان با تاکید بر این که پسرم حتی برای ساخت با من مشورت هم نکرده است، درباره طرح این بهتان اظهار داشت: کسانی که این مباحث را مطرح می کنند یا سواد ندارند، یا درک درستی از شرایط سینما. حضور محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در خانه جشنواره نیز از اتفاقات خبرساز روز چهارم جشنواره بود چنانکه سرخط خیلی از رسانه های اینترنتی و مجازی به سخنان رئیس سازمان سینمایی اختصاص داشت؛ توضیح بیشتر این که مسعود نقاش زاده دبیر جشنواره به سبب کسالت هنوز موفق به حضور در جشنواره فیلم فجر نشده است. خزاعی همین طور با حضور در غرفه خبرگزاری ایرنا در رابطه با ۲ فیلم پر بحث این روزها که در جشنواره حضور ندارند یعنی قاتل ووحشی و علت مرگ نامعلوم اظهار داشت: ما (هنوز) فیلمی را توقیف نکرده ایم. همه فیلم هایی که ما نگه داشته ایم اصلاحاتی دارد که باید انجام شوند. این فیلم درخواستی برای پروانه نمایش نداشت و ما نمی توانیم پیش داوری داشته باشیم. اول باید درخواست دیده شود و شورای پروانه نمایش باید مجدد این فیلم را ببیند. اگر این شورا توانستند به این فیلم پروانه نمایش بدهند، شرایط اکرانش فراهم می شود. در نهایت درخواستی برای پروانه نمایش فیلم قاتل و وحشی نیامده است و شورا باید ملاحظات خودش را بگوید. تنها فیلمی که پروانه نمایش برای جشنواره نگرفت، علت مرگ نامعلوم بود. فیلم های بعدی رزرو جشنواره بودند. بر این اساس اگر هر کدام از فیلم ها نمی رسیدند، آنها جایگزین می شدند. با نمایش ۲ فیلم ضعیف در چهار روز نخست جشنواره امسال، علاوه بر این که انتقادات جدی اهالی رسانه به هیأت انتخاب در رسانه های مختلف بازتاب پیدا کرد، این نگرانی در بین خبرنگاران و حاضران جشنواره به وجود آمد که با چنین نگاهی از طرف هیأت انتخاب و حضور فیلم هایی چون ماهان و لایه های دروغ، در ایام آتی شاهد فیلم های خارج از سطح رقابتی جشنواره خواهیم بود و بحث فیلم های خارج از جشنواره که برخی عنوان توقیفی را برای آن برگزیدند، بار دیگر داغ و پرتکرار شد.