برنامه های آموزشی خانه سینمای مستند مازندران از سر گرفته شد

برنامه های آموزشی خانه سینمای مستند مازندران از سر گرفته شد به گزارش بازار مقاله خانه سینمای مستند مازندران اولین برنامه رسمی آموزشی و تحلیلی بعد از انتشار کرونا را با عنوان کارگاه تخصصی سه روزه آفرینش در مستند برگزار کرد.


به گزارش بازار مقاله به نقل از خبرگزاری ایرنا، کارگاه سه روزه آفرینش در سینمای مستند توسط خانه سینمای مستند مازندران با همکاری حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران بعنوان اولین برنامه رسمی حضوری بعد از انتشار کرونا با حضور آرش اسحاقی مستندساز، پژوهشگر، نویسنده و تدوین گر سینمای مستند ایران از روز سه شنبه ۲۵ آبان در سالن کنفرانس حوزه هنری مازندران شروع به کار کرد و شب گذشته به پایان رسید.
در این کارگاه تخصصی وجوه مختلف فیلم مستند مورد بررسی قرار گرفت و هنرمندان و علاقه مندان به سینمای مستند با نمایش فیلم هایی درباره نکات مطرح شده تبادل نظر کردند.
مدرس این کارگاه سه روزه در انتها برگزاری این دوره آموزشی و تحلیلی اظهار نمود: فیلم مستند می تواند اثر پرارزش فرهنگی و سندی بدون بن مایه های هنری باشد. در واقع آنچه از مستند انتظار می رود، یک کار هنری با آرایه های هنری به کمک یک روایت ویژه است.
آرش اسحاقی ضمن اشاره به این که برخی مستندسازان همواره به دنبال شخصیت هایی با موقعیت ویژه هستند، تصریح کرد: گرچه سوژه مهم می باشد اما مهم تر از آن جهان بینی هنرمند، ایده و نگاه اوست که در سوژه خواه یک انسان یا یک رویداد جاری می شود. وگرنه بازتاب صرف یک شخصیت یا اتفاق با موقعیت ویژه و تصویر گرفتن آنرا نمی توان یک رخداد هنری تلقی نمود.
این مدرس سینما درباره قواعد عرضه طرح فیلم مستند (پیچینگ / Pitching) بعنوان یکی از نکات مهم در سینمای مستند امروز جهان، اظهار داشت: امروزه خیلی از مراکز خارجی و داخلی، برای پشتیبانی از اثر مستند جلسات پیچینگ برگزار می کنند تا فیلمساز در یک فرصت کوتاه که معمولاً هفت دقیقه است از طرح و کار خود دفاع کند. این رویداد از بخش هایی همچون تگ لاین شامل شعار کوتاه و جذاب برای فیلم، لاگلاین در چارچوب متنی دو خطی درباره قهرمان و شخصیت، هدف او، موانع و وجه تمایز این کار با سایر آثار مشابه و سیناپس و گزیده فیلم شامل خلاصه ای در یک تا سه پاراگراف از فیلم با جزئیات بیشتر با پرداختن به مواردی همچون شخصیت با ذکر نام، اهمیت تولید این فیلم، اهمیت تولید توسط این کارگردان و چگونگی روایت تشکیل شده است. همه این نکات هم در برگیرنده جهان بینی مستندساز هستند.

اسحاقی همینطور در باب اهمیت پژوهش فیلم مستند تصریح کرد: در شرایط مطلوب اثر پژوهشی در نهایت باید به کشف یا خلق برسد، در غیر این صورت یک اثر گردآوری شده است. ازاین رو پژوهشگر به نگاه نو می رسد، چیزی که تا کنون کسی آنرا نشنیده و فرضیه ای که مختص فیلمساز است.
وی درباره تفاوت پژوهش فیلم با سایر تحقیقات اظهار داشت: بعد از بررسی اولیه و شناخت از سوژه، ما باید به معادل های تصویری برای ابعاد مختلف رویداد یا شخصیت خود برسیم. نه این که وی را در سخنرانی ها و گفت گو توصیف نماییم.
کارگردان مستند موفق «خرمان» اظهار داشت: شکل و چگونگی روایت به شکلی از درون پژوهش برمی آید. وقتی کارگردان از یافته های خود روایتی مشخص را برداشت کرد، آنرا با عوامل فیلم یعنی فیلمبردار، صدابردار، آهنگساز و تدوینگر در بین می گذارد تا در معادل سازی های تصویری، صوتی و موسیقایی سوژه فیلم کمک کنند.
در این کارگاه سه روزه که فیلمسازان و هنرجویانی از شهرسان های مختلف استان همچون تنکابن، چالوس، نور، بابل، سوادکوه، قائمشهر، ساری، جویبار، نکا، بهشهر و میاندرود حضور داشتند، با نمایش چند فیلم و بررسی موارد مطرح شده در آن، حاضران ضمن آشنایی با مؤلفه های کلیدی فیلم مستند، درباره چگونگی طراحی، ساخت و کیفیت آنها بحث و تبادل نظر کردند.
خانه سینمای مستند مازندران مقرر است در هفته های آتی هم سایر برنامه های این مرکز همچون چهارشنبه های مستند که شامل برگزاری نشست نمایش و بررسی فیلمهای مستند بود را بعد از حدو دو سال توقف از سر بگیرد.


منبع:

1400/08/28
14:12:14
5.0 / 5
509
تگهای خبر: آموزش , آهنگ , پژوهش , تحقیق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی