تهیه طرح مرمت ضلع شمالی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز شروع شد

تهیه طرح مرمت ضلع شمالی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز شروع شد به گزارش بازار مقاله مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اظهار داشت: مستند نگاری، برداشت نقشه و تدوین مقدمه تهیه طرح مرمت ضلع شمالی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز شروع شد.


رضا برومند روز شنبه در این خصوص به رسانه ها اعلام نمود: در این مرحله با انجام آزمایش های گوناگون از ملات قلعه پرتغالی های جزیره هرمز نمونه برداری شده و بعد از آن، عملیات اجرایی، حفاظت، ساماندهی، مرمت و آوار برداری این قلعه شروع می شود.
وی افزود: برای این منظور افزون بر ۴۱ میلیارد و ۴۹۰ میلیون ریال اعتبار از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نظر گرفته شده است.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نیمه دوم سال قبل دست به مرمت اضطراری زد که با انتقادهای فراوانی از طرف فعالان میراث فرهنگی هرمزگان روبه رو شد.
کارشناسان مرمت آثار تاریخی نیز خواهان انتشار مطالعه های و آزمایش های فنی انجام شده برای آن مرمت شدند تا همه مباحث به صورت شفاف در معرض دید قرار گیرد.
مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی در آن زمان اظهار داشته بود: طرح مرمت قلعه پرتغالی های هرمز پیش از اجرا باید به ستاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال و بررسی می شد، متأسفانه اقداماتی که در این قلعه انجام شده، مورد تأیید دفتر حفظ و احیا نیست.
قلعه پرتغالی های جزیره هرمزآثار به جا مانده از دوره صفویه به شماره ۱۹۹۸ در سال ۱۳۷۷ در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که در ضلع شمالی این جزیره و در ساحل دریا قرار دارد، مهم ترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است.
این قلعه به فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به مورنا راه اندازی شد وبه شکل چند ظلعی نامنظم است و ۵۱۳ سال از ساخت آن می گذرد که قدمت تاریخی آن نیز درخور توجه است.
در زمان شاه عباس که به استعمار پرتغالی ها در ایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح شددربیشتر مناطق حاشیه خلیج فارس همچون در بندر قشم، کنگ، عمان، رأس الخیمه، جزیره هرمز وجود دارد.

این قلعه ها با پلان چهار ضلعی نامنظم، دیوارهایی به قطر حدود ۳.۵ متر و برج هایی به ارتفاع حدود ۱۲ متر در ۴ گوشه قلعه ساخته شده اند و شامل انبارهای اسلحه، آب انبار بزرگ، اتاق های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار است، کلیسای برخی از این قلعه ها، دارای دو ردیف ستون های سنگی دایره ای شکل با قوس های زیبایی از سنگ های مرجانی تراش خورده است.



منبع:

1399/06/29
15:13:22
5.0 / 5
2087
تگهای خبر: فرم , كارشناس , مطالعه , ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی