برای مهار كرونا باید به دنبال ایجاد و حفظ اعتماد اجتماعی در جامعه باشیم
به گزارش بازار مقاله استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: برای مهار كرونا باید به دنبال ایجاد و حفظ اعتماد اجتماعی و عمومی و نیز جلوگیری از بروز شكاف در بین جامعه باشیم.
حسین میرزایی در نشست بررسی ابعاد اجتماعی و فرهنگی کرونا از منظر مردم شناسی در بخش نخست سخنان اش از اهمیت دو موضوع و مولفه امید به معنای فردی و اجتماعی آن در عصر کرونا و سپس اهمیت مردم شناسی در ارتباط با این مولفه ها سخن گفت.
میرزایی اضافه کرد: پیش تر موضوع امید بیشتر در رشته روانشناسی مطرح بود اما به مرور در دهه های اخیر تبدیل به یکی از موضوعات مهم رشته مردم شناسی شد که دلیل آن هم ارتباط مردم شناسی با جنبه ها و ابعادی از زندگی است که در رابطه با موضوع امید هستند و می توانند آنرا تقویت یا تضعیف نمایند.
وی گفت: امید فردی به مسائلی چون سلامت رفاه و شادی باز می گردد و توانایی فرد برای رسیدن به اهدافی است که جهت زندگی خود تعیین کرده و انگیزه و تمایل رسیدن به این اهداف را تقویت می کند.
این پژوهشگر اشاره کرد: در این بخش بحث عدالت اجتماعی برجسته نیست اما برعکس در بخش امید اجتماعی بحث عدالت و فرصت برابر برای همه گروه ها مطرح است و امکان طرح ایده های انتقادی بمنظور رفع موانع در دستیابی همه مردم به فرصت های برابر در آن اهمیت دارد.
امید اجتماعی با مسائلی ارتباط دارد که قابل لمس در زندگی مردم باشد و نهادهای مردم سالار در آن نقش کلیدی دارند. در صورت عدم امکان طرح ایده ها برای پیشرفت عمومی، اعتماد اجتماعی کاهش پیدا می کند و این خود به بروز شکاف هایی در جامعه منجر می شود.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این استاد دانشگاه اضافه کرد: در رابطه با کرونا باید به دنبال ایجاد، حفظ اعتماد اجتماعی و عمومی و عدم ایجاد شکاف باشیم و از این نظر باید سیاستگذاری های دوره کرونا در کشورهای مختلف همچون در کشور ما مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
او سپس از مردم شناسی بعنوان رشته ای که در حوزه سیاست گذاری می تواند صدای مردم را به گوش دولت ها برساند و مانع از کاهش سرمایه و اعتماد اجتماعی گردد نام برد و اظهار داشت: این رشته در ایران با مشکلاتی رو به رو ست و مهمترین آن این است که باید انحصار این رشته از مراکز دانشگاهی محدود برداشته شود و بیشتر دانشگاه ها و رشته ها باتوجه به میان رشته ای بودن این علم آنرا دایر کنند، این در حالیست که حالا این رشته محدود به چند دانشگاه و مرکز در ایران است.
میرزایی اضافه کرد: دولت ها باید با شنیدن صدای مردم بوسیله رشته مردم شناسی مانع از گسترش ناامیدی و نارضایتی شوند و راه را بر توسعه عدالت محور و گسترش امید اجتماعی باز کنند.
مردم شناسی رشته امید است
سید قاسم حسنی استاد دانشگاه مازندران نیز در ادامه نشست اظهار داشت: مردم شناسی را می توان رشته امید دانست چون درد و مشکلات مردم را بازتاب می دهد و مبتنی بر توسعه از پایین به بالا و نه توسعه فرمایشی و دستوری است.
وی ادامه داد: در دوره کرونا در رابطه با برنامه ریزی دولت ها باید دید تا چه حد این برنامه ها و سیاستگذاری ها باتوجه به نظر مردم بوده است و آیا گونه ای از عدم رضایت و کاهش اعتماد اجتماعی را سبب شده یا برعکس.
کرونا حاصل بی نظمی هایی در جهان ما است که خود حاصل بی توجه به تنوع زیستی و طبیعی و فرهنگی است و مردم شناسی بعنوان رشته دعوت به بازگشت به خود می تواند امید را در بین مردم برمبنای یک رویکرد واقع گرا تقویت کند.
وی با بیان این نکته که حوزه نفوذ رشته مردم شناسی در کشورهایی که به نظر مردم توجه دارند در سیاستگذاری و برنامه ریزی بالا و برعکس در کشورهای دیگر کم است، اضافه کرد: مردم شناسی در کشورهایی که به نظر مردم توجه دارند در بحران هایی مثل کرونا خیلی می تواند قوی عمل کند.
او اظهار داشت: مردم شناسی باتوجه به این که به پیشرفت و توسعه از پایین به بالا معتقد می باشد، حالت فرمایشی ندارد و به مشارکت مردم اعتقاد دارد، می تواند با نشان دادن مشکلات امید را تقویت نماید چونکه چاره آنرا از نظر مردم نشان میدهد و می گوید مطالبه مردم چیست.
وی در آخر اشاره کرد: دخالت انسان در صحنه جهان زیستی بسیار زیاد شده و صحنه جهان زیستی کرونا که همه گیری مهلکی را نشان میدهد ناشی از همین دخالت های افسار گسیخته و کاهش، تنوع زیستی و طبیعی در جهان است بنا بر این باید در یک گذار جدید وارد تعریف نظم های جدیدی در جهان شد که دخالت انسان را در طبیعت بکاهد.
منبع: marketdoc.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب