كاوش فصل نخست تپه باستانی قلا به پایان رسید

كاوش فصل نخست تپه باستانی قلا به پایان رسید به گزارش بازار مقاله ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلانغرب گفت: فصل نخست از جستجوهای دیرینه شناسی بر روی تپه «قلا» در مركز این شهر توسط اكیپ دیرینه شناسی از پژوهشگاه میراث فرهنگی كشور به پایان رسید.


سیروس ادیب روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه كرد: فصل نخست از كار لایه نگاری تپه باستانی قلاع به منظور گاه نگاری آن كه از شهریورماه سال جاری توسط یك اكیپ دیرینه شناسی از پژوهشگاه میراث فرهنگی كشور شروع شده بود بعد از سه ماه به پایان رسید.
وی اظهارداشت: با عنایت به جستجوهای صورت گرفته و نظریه كارشناسان دیرینه شناسی تا این بخش از لایه نگاری بخش هایی از دیواره این قلعه پیدا شده كه شواهد حاكی از وجود نشانه هایی دوره های اشكانی و مادها مربوط به ۸۰۰ سال پیش از میلاد است ضمن اینكه در دوره ساسانی هم از این ارگ بعنوان محل ذخیره غلات استفاده شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلانغرب اظهار داشت: تپه باستانی قلاع ۲۱ متر ارتفاع دارد كه تابحال ۱۰ متر آن مورد كاوش قرار گرفته است و بعنوان یكی از مهمترین آثار غرب كشور از پتانسیل بالایی در حوزه مطالعات دیرینه شناسی برخوردار می باشد.
ادیب افزود: با مشخص شدن چارچوب های گاه نگاری این اثر تاریخی بیس گاه نگاری كل منطقه معرفی خواهد شد.
وی اظهارداشت: تپه قلا گیلانغرب بعنوان مهمترین اثر در شاهراه خراسان بزرگ قرار گرفته كه یكی از شاهراه های مهم مواصلاتی دوران باستان به حساب می آید كه بسیار قابل اهمیت است.
او افزود: این كار كمك خواهد نمود تا در فصول آتی كاوش ها بتوان نتایج بسیار خوبی را در حوزه دیرینه شناسی در تعیین جایگاه تپه استخراج و به صورت یك چارچوب علمی تبیین و شرح داد.
تپه تاریخی قلا گیلانغرب یكی از آثار تاریخی مهم كشور مربوط به دورز نوسنگی با قدمت ۶ تا ۷ هزار سال است كه در مركز شهر گیلانغرب واقع شده است.
گیلانغرب بیشتر از ۷۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده دارد كه ۴۵۰ اثر آن ثبت ملی شده و برپایه بررسی های صورت گرفته تابحال وجود هفت آتشكده هم در این شهرستان شناسایی شده است.
قدیمی ترین شیء تاریخی كشف شده تابحال در ایران، یك تبر سنگی با قدمت ۱۲۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح است كه این اثر تاریخی در گیلانغرب كشف شد و الان در موزه ملی كشور نگهداری می شود.
گیلانغرب با بیشتر از ۷۲ هزار تن جمعیت در غرب كرمانشاه واقع شده است.


1398/10/28
14:53:21
5.0 / 5
4077
تگهای خبر: پژوهش , علم , كارشناس , كشف
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی