تحقیق ژاپنی ها نشان داد؛

اجزای بنیادین دی ان ای در ابرهای بین ستاره ای كشف شد!

اجزای بنیادین دی ان ای در ابرهای بین ستاره ای كشف شد! به گزارش بازار مقاله تحقیقی جدید نشان داده است نوكلئوزوم ها كه بخشی مهم از حیات و تشكیل دهنده دی ان ای هستند، در ابرهای گازی بین ستاره ای به وجود می آیند.

به گزارش بازار مقاله به نقل از دیلی میل، طبق تحقیقی جدید اجزای تشكیل دهنده ساختار دی ان ای از دل ابرهای گازی بین ستاره ای به وجود آمده اند. محققان دانشگاه هوكایدو در ژاپن برای این منظور در یك خلاء بسیار سرد شبیه سازی انجام دادند و متوجه شدند نوكلئوزوم در فضا هم تولید می شود. نوكلئوزوم یا هسته تَن واحد تكرار شونده‌ی ساختمانی كروماتین (فامینه)است. به صورت دقیق تر نوكلئوزوم ها یكی از سه بخش اصلی نوكلئوتید را می سازند و می توانند اطلاعات زیادی درباره تحول حیات روی زمین در اختیار دانشمندان قرار دهند. نوكلئوتید هم بخشی از دی ان ای است. نظریه های پیشین براین اساس بنا شده بود كه صخره های فضایی به زمین برخورد كرده و همراه خود مواد اولیه حیات را به كره خاكی آورده اند. بدین سان طبیعت و حیات فعلی رشد كرد و تكامل یافت. یاسوهیرو اوبا از دانشگاه هوكایدو می گوید: یافته های ما نشان داده است فرایندهای بازسازی شده به شكل گیری پیش سازهای مولكولی حیات منجر می شود. این یافته ها دانش ما از مراحل اولیه تكامل شیمیایی فضا را بهبود می دهند. این درحالی است كه قبلا مولكول های ارگانیك بنیادین در شهاب سنگ ها، سیارك ها و ابرهای گازی رصد شده اند. بعضی از دانشمندان هم معتقدند ارتباطی میان این مولكول های بنیادین و منشا حیات روی سیاره زمین در ۴ میلیارد سال قبل وجود دارد. دی ان ای و آر ان ای بخش هایی اصلی از حیات موجودات مختلف از انسان ها گرفته تا باكتری های مختلف هستند. آنها از بهم چسبیدن سه بخش جداگانه (یك فسفات، یك قند و یك نوكلئوزوم) به وجود می آیند. آر ان ای كمتر از دی ان ای شناخته شده است اما ساختار مشابهی دارد. نقش اصلی آن كمك به خواندن و تفسیر دی ان ای است تا اطلاعات ذخیره شده در آن توسط بدن مورد استفاده قرار گیرد. به قول محققان اگر در قند اكسیژن وجود نداشته باشد، این ماده می تواند تغییر كند و اكسیژن اضافی به اتم كربن دوم آن وصل می شود و ازاین رو DNA به وجود می آید. اگر اكسیژن با این اتم خاص پیوند ایجاد كند، آر ان ای به وجود می آید. این تغییر ساده در یك اتم كل ساختار ژنتیك ماده را تغییر می دهد اما نوكلئوزوم بخشی بنیادین از این ساختار است. مطالعات پیشین شرایط ابرهای مولكولی بین ستاره ای را بررسی نموده و نشان داده بودند قند و فسفات در آنها وجود دارد، اما اثری از نوكلئوزوم نبود. حال آنكه مطالعه جدید نوكلئوزوم را رصد كرده است. به قول محققان این یافته كلیدی برای پاسخ به سوالاتی بنیادین درباره انسان است؛ مانند آنكه چه تركیبات ارگانیكی طی فرآیند تشكیل منظومه شمسی وجود داشته اند و آنها چگونه به ایجاد حیات در زمین كمك كرده اند. این تحقیق در نشریه Nature Communications انتشار یافته است.

1398/07/06