گزینه های زیاد در هنگام انتخاب به مشكل تبدیل می شوند

گزینه های زیاد در هنگام انتخاب به مشكل تبدیل می شوند بازار مقاله: ترس از انتخاب اشتباه و ناتوانی سبب می شود كه فرد نتواند از بین گزینه های زیاد دست به انتخاب بزند و بلافاصله بعد از انتخاب از گزینه ی انتخابی خود ناراضی شود.


زومیت نوشت: بر طبق نتایج یك مطالعه در دانشگاه بوفالو كه از معیارهای قلبی عروقی و پروفایل های دوستیابی ساختگی برای رسیدن به نتیجه گیری بهره برده است، وقتی افراد با گزینه های بیشتری نسبت به آنچه می توانند بطور مؤثر در نظر بگیرند، روبه رو می شوند، می خواهند یك تصمیم خوب بگیرند اما درنهایت از تصمیم خود راضی نیستند. به قول توماس سلتزمن، پژوهشگر مطالعه: برخلاف فرصت مهیاشده ی ظاهری حاصل از گزینه های زیاد، ضرورت انتخاب كردن، یك پارادوكس فلج كننده به وجود می آورد. شما می خواهید كه یك انتخاب خوب داشته باشید اما احساس می كنید كه نمی توانید. این تركیب خطر بالای شكست و توانایی پایین امكان دارد منجر به ترسی عمیق از انتخاب اشتباه شود كه می تواند پروسه تصمیم گیری را به كلی سركوب كند. سلتزمن می گوید برای مدیریت این وضعیت به ظاهر كنترل ناپذیر، باید اهمیت نسبی گزینه ها را درنظر گرفت. او می گوید: انتخاب اشتباه یك شام یا یك سریال تاثیری روی توصیف شما بعنوان یك شخص ندارد. در موقعیت هایی كه با گزینه های زیادی مواجه هستید، شاید بهتر باشد كه با دستوالعمل هایی واضح وارد میدان شوید و نیز بدانید كه از گزینه ی مورد نظر خود چه انتظاری دارید. انجام چنین كاری نه تنها ازطریق حذف گزینه هایی كه با معیارهای شما سازگار نیست، سبب كاهش تعداد گزینه های ممكن می شود؛ بلكه همین طور امكان دارد سبب تقویت اعتماد و اطمینان از توانایی یافتن گزینه ی مناسب شود. نتایج پژوهش های گذشته به وضوح نشان می دهند كه چگونه اضافه بار انتخاب با نتایج منفی همبسته است اما این پژوهشگران بطور خاص دو عامل انگیزشی تصمیم گیری را درنظر گرفتند: ۱. آن انتخاب چقدر برای فرد اهمیت دارد و ۲. افراد تا چه حد خودرا قادر به یافتن یك گزینه ی مناسب می بینند.
داشتن گزینه های زیاد، وضعیت جذابی بنظر می رسد كه نشان از آزادی و استقلال دارد؛ اما گسترش فناوری و ایجاد مجالی برای توسعه ی بازارهایی نظیر فروشگاه ها یا سرگرمی های آنلاین، انجام انتخاب را با دشواری مواجه كرده است. جستجوی آنلاین برای یك ژاكت بهاره می تواند هزاران نتیجه دربرداشته باشد. در یك سرویس دوستیابی امكان دارد میلیون ها نفر ثبت نام كرده باشند. طبق گفته ی مارك سیری، پژوهشگر دیگر مطالعه، تمام این انتخاب ها مانند یك ایده ی عالی به نظر می رسند اما فقط تا زمانی كه مجبور نشوید یكی از آنها را انتخاب كنید. او می گوید: ما دوست داریم كه این گزینه ها را داشته باشیم اما وقتی واقعا به انتخاب ازمیان آن گزینه های بی شمار مجبور می شویم، وضعیت بهم می ریزد. نتایج پژوهش های دیگر نیز نشان می دهند كه بعد از تصمیم گیری، اغلب افراد از تصمیم خود راضی نیستند و پژوهش ما نشان داده است كه این تغییر جهت (پارادوكس ذاتی راضی بودن از انتخاب و در ادامه عدم رضایت از آن ) حدودا بلافاصله بعد از انتخاب اتفاق می افتد. در این پژوهش، پژوهشگران ۵۰۰ شركت كننده را به سه گروه آزمایشی مختلف تقسیم كردند. در دو گروه معیارهای روان فیزیولوژیكی اندازه گیری شد. سلتزمن می گوید: از شركت كنندگان خواسته شد كه پروفایل های دوستیابی ساختگی را بخوانند و گزینه ی ایده آل خودرا انتخاب كنند. از آن جایی كه ما از معیارهای روان فیزیولوژیكی استفاده می كردیم، لازم بود افراد را با انتخابی روبه رو نماییم كه نیاز به توجه و مشاركت دقیق آنها داشته باشد. این سنجه ها شامل ضربان قلب و شدت عملكرد پمپاژ قلب بود. وقتی افراد درباب یك تصمیم توجه زیادی از خود نشان می دهند، ضربان قلب آنها افزایش می یابد و قلب آنها محكم تر می زند. سنجه های دیگری نظیر اینكه چه مقدار خون در حال پمپ شدن است و میزان اتساع عروق خونی، نشان دهنده ی سطح اعتماد است. نتایج نشان داد كه هنگام مواجهه با تعداد زیادی پروفایل انتخابی، قلب و عروق خونی شركت كنندگان نیز اهمیت انتخاب و دشواری آنرا آشكار می ساخت. بااینكه به انجام پژوهش های بیشتری نیاز است اما این مطالعه می تواند به ما كمك نماید تا ارتباط بین اضافه بار انتخاب و نتایج منفی را درك نماییم. سلتزمن می گوید: بررسی تجربیات لحظه ای افراد امكان دارد درنهایت بتواند به ما كمك نماید كه نتایج در رابطه با اضافه بار انتخاب را بهتر درك، و از آن جلوگیری نماییم. یافته های این پژوهش در مجله ی Biological Psychology انتشار یافته است. 2121


منبع:

1398/03/29
14:46:21
5.0 / 5
4614
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی