رشته علوم شناختی – زبانشناسی در دانشگاه تربیت مدرس بوجود آمد
بازار مقاله: رشته علوم شناختی – زبانشناسی در دانشگاه تربیت مدرس با هدف گسترش دانش علوم شناختی به وجود آمد.
به گزارش بازار مقاله به نقل از ستاد توسه علوم و فناوری های شناختی، دكتر سحر بهرامی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: رشته علوم شناختی – زبان شناسی در كنار روانشناسی شناختی جایگاه مهمی در حوزه علوم شناختی دارد.
وی اضافه كرد: نیاز مبرم به تخصصی شدن رشته های تحصیلی بخصوص در مقطع دكتری، گسترش قابل توجه تحلیل های شناختی در مطالعات زبانی در دو دهه اخیر در دانشگاههای معتبر جهان به سبب بازتاب بهتر واقعیت زبانی، تربیت نیروی متخصص در مراكز پژوهشی به خصوص در حوزه زبانشناسی شناختی و وجود زمینههای تحقیقاتی درحوزه زبان فارسی در چارچوب زبانشناسی شناختی، از انگیزههای تولید رشته علوم شناختی - زبانشناسی در دانشگاه تربیت مدرس بوده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینكه گروه زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس گروه پیشگام در حوزهی زبانشناسی شناختی در سطح دانشگاههای كشور قلمداد می شود، اظهار داشت: گروه زبان شناسی این دانشگاه به موازات رشتهی زبانشناسی نظری، از ابتدای مهر امسال با پذیرش پنج دانشجو بعنوان اولین دانشگاه در سطح كشور در مقطع دكتری رشته «علوم شناختی – زبان شناسی» فعالیت آموزشی خویش را شروع كرد.
بهرامی یادآورشد: گروه زبانشناسی این دانشگاه می خواهد بعد از برگزاری نخستین دوره، با رفع نقایص و كمبودها و با دعوت از اساتید متخصص و صاحبنظران این حوزه از سایر گروههای آموزشی دانشگاه تربیت مدرس و هم سایر دانشگاههای معتبر كشور با پذیرش دانشجو در هر دو رشتهی زبانشناسی نظری و علوم شناختی – زبانشناسی، دامنهی فعالیت خویش را بخصوص در علوم شناختی زبان گسترش دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اضافه كرد: تربیت پژوهشگر و متخصص در زمینه علوم شناختی زبان، چگونگی بازنمایی اطلاعات زبانی در ذهن، یادگیری زبان، درك و استفاده از زبان با تاكید بر زبان فارسی، ارائهی راهكار در چگونگی درمان انواع زبان پریشیها (آفازی) كه حاصل صدمات مغزی است و هم به كارگیری مبانی نظری علوم شناختی در پژوهش های كاربردی در رابطه با عملكرد زبان بعنوان پدیدهای ماهیتاً شناختی از اهداف راه اندازی رشته علوم شناختی – زبان شناسی در این دانشگاه است.
وی اشاره كرد: با عنایت به انگیزه و اهداف راه اندازی این رشته و هم ماهیت میانرشتهای آن از دانشآموختگان انتظار می رود كه بتوانند در جنبه های روانشناختی، پردازش و یادگیری زبان، مطالعات دستوری، طراحی شبكه پیكرهای برخط (online) برای زبان فارسی، مطالعات بالینی زبان همچون آسیب شناسی و بررسی علل آسیب پذیری زبان در دوران رشد و در نتیجه مطالعه ضایعات مغزی كه سبب بروز انواع زبان پریشی می شود و هم مطالعات هوش مصنوعی و انگاره سازی در سطح واژگان و نحو زبان به منظور بازآفرینی فعالیتهای شناختی مغز، مطالعات آزمایشگاهی و بررسی عملكرد مغز در فرایندهای زبانی به كمك ابزارهای آزمایشگاهی، ایده و راهكارهای پژوهشی ارائه دهند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب