كشف ۸۰ سیاره فراخورشیدی با الگوریتم جدید توسط محققان ام آی تی

كشف ۸۰ سیاره فراخورشیدی با الگوریتم جدید توسط محققان ام آی تی بازار مقاله: ایسنا نوشت: یك تیم از دانشمندان ؛ام.آی.تی؛ با استفاده از الگوریتم های جدید توانستند 80 ؛سیاره فراخورشیدی؛(exoplanet) جدید را كشف كنند.

دانشمندان ام.آی.تی داده های ماموریت "كی 2 " (K2) را تجزیه و تحلیل و یك گروه از سیارات فراخورشیدی پنهان شده در بین ستارگان را كشف كردند.
در مقاله ای كه به تازگی انتشار یافته است محققان ام.آی.تی اظهار كردند كه موفق به كشف 80 سیاره فراخورشیدی شده اند. در این مطالعه آنها یك سیاره را كه به دور ستاره HD 73344 می چرخد كشف كردند و دریافتند این سیاره می تواند درخشان ترین سیاره كشف شده توسط "كی2" باشد.
این سیاره هر 15 روز یك بار به دور ستاره 70344 HD می چرخد. محققان تخمین می زنند كه اندازه این سیاره حدودا 2.5 برابر بزرگ تر و 10 برابر سنگین تر از زمین است. این سیاره همینطور فوق العاده گرم و دمای آن بین 1200 تا 1300 درجه سانتیگراد است. دمای این سیاره همانند دمای گدازه های آتشفشان است. همینطور این سیاره با فاصله 114 سال نوری نسبت به زمین قرار دارد.
"ایان كراسفیلد"(Ian Crossfield)، استادیار فیزیك ام.آی.تی و یكی از محققان این مطالعه اظهار داشت: ما فكر می نماییم احتمال دارد این سیاره نسخه كوچك تر و داغ تر اورانوس یا نپتون باشد.
محققان از ابزارهایی كه توسط دیگر محققان ام.آی.تی پیشتر توسعه داده شده بود برای اندازه گیری شدت نور استفاده كردند و "منحنی نوری"(light curve) 50 هزار ستاره نظارت شده توسط كی2 را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. به صورت معمول، این تحلیل ها چند ماه تا یك سال طول می كشد اما محققان توانستند تمام این اطلاعات را تنها در چند هفته جمع آوری كنند.
این مطالعه در مجله "Astronomical Journal" منتشر گردید.

1397/04/05