بسته حمایتی دولت برای ۱۵ هزار استاد و دانشجو با هدف مرجعیت علمی

بسته حمایتی دولت برای ۱۵ هزار استاد و دانشجو با هدف مرجعیت علمی به گزارش بازار مقاله، وزیر علوم از تشکیل بسته سه ساله مرجعیت علمی در دولت برای پشتیبانی از ۱۵ هزار استاد و دانشجو اطلاع داد.


به گزارش بازار مقاله به نقل از مهر، حسین سیمایی صراف در مراسم بیست و ششمین جشنواره تجلیل از محققان، فناوران و نوآوران برگزیده کشور که امروز سه شنبه ۲۵ آذرماه با حضور سید مهدی ابطحی سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم و صمد نژاد ابراهیمی، مدیر کل سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در دانشگاه شهید بهشتی و تعدادی از رؤسای دانشگاه ها و محققان برگزار گردید، در مورد نیاز به پژوهش اظهار داشت: طرح این سوال بی فایده بنظر می رسد ولی ما هنوز اهمیت پژوهش را باور نکردیم. وی ضمن اشاره به مواجهه عباس میرزا با شکست در جنگ های ترکمانچای و چالدران در مقابل روس ها اظهار داشت: عباس میرزا به فکر فرو رفت و گفت ای اجنبی شما چه چیزی دارید که امروز شما غالبید و ما مغلوب؟ آیا آفتاب و خاک شما با ما متفاوت است؟ این گفتگوی عباس میرزا با دشمن جانسوز است و ما هنوز در این گفتگو مانده ایم. وی اضافه کرد: البته عباس میرزا در این سوال متوقف نمی شود و می گوید شما عقل و علم دارید و آینده را می بینید و ما نمی بینیم و بعد از آن دانشجو به خارج از کشور اعزام کرد. عباس میرزا در رویارویی با مشکل، تنها نق نزد بلکه چاره پیدا کرد. وزیر علوم با اعلان اینکه ما امروز به توسعه کشور، بیشتر از هر زمان دیگری محتاجیم، اظهار داشت: توسعه کشور، بدون توسعه علمی و توسعه علمی بدون پژوهش امکان ندارد. وی ادامه داد: حتی برای آموزش نیز به پژوهش نیازمندیم. استادی می تواند کلاس را به هیجان بیاورد که هر ترم با حرف نو و تازه به کلاس بیاید و این نیازمند پژوهش است. سیمایی صراف ضمن اشاره به دو هدف پژوهش اظهار داشت: یک هدف تولید علم و حرکت بر لبه دانش و هدف دیگر حل مسایل کشور است. رهبری نیز بارها بر این موضوعات تأکید کرده اند. وزیر علوم اضافه کرد: یک تنازع بیهوده ای در کشور در مورد مقاله نوشتن و مساله محوری شکل گرفته است. در صورتیکه این دو هدف در مقابل یکدیگر قرار ندارند. برخی اشاره میکنند باید رتبه علمی کشور ارتقا یابد ولی با مقاله نوشتن مخالفند در صورتیکه رتبه علمی وابسته به مقاله است. وی ادامه داد: امروز نسبت تعداد مقاله به اعضاء هیات علمی در کشور ۹ دهم است. در صورتیکه بر مبنای قانون باید این نسبت ۱.۵ باشد و در تعدادی کشورها این عدد به ۴ و ۴ می رسد. بدین سبب این دو مبحث تنازعی ندارند. سیمایی صراف ضمن اشاره به مشکات حوزه پژوهش اظهار داشت: ما حمایت مالی شایسته ای از محققان نمی نماییم، زیرساخت های آزمایشگاهی ضعیف است و ارتباطات بین المللی به صفر میل می کند. ما طرح های مشترک نداریم و حتی خارجی ستیزی می نماییم. در صورتیکه علم مرز بین اختتام است و سرشت جهانی دارد. توسعه علمی در خلأ و خلوت شکل نمی گیرد. باید به دل علم رفت و رفتن بسمت قلب علم یعنی رفتن بسمت جهان و بگوییم که ما از یک سرزمین هستیم. وزیر علوم ضمن اشاره به اقدامات انجام شده برای حل این مشکلات اظهار داشت: ما بیشتر از یک سال است که به ظرفیتهای قانونی تأکید داریم و تلاش می نماییم موانع را برطرف نماییم. یکی از این اقدامات قانون جهش دانش بنیان بوده است. صنعت نیاز به مطالعه و توسعه دارد، دانشگاه دارای زیرساخت هایی است و می تواند مطالعه و توسعه صنعت را انجام دهد. قانون جهش دانش بنیان مشوق مالیاتی برای صنعت گذاشته که بسمت دانشگاه برود و برای این اقدام اعتبار مالیاتی می دهد. وی ادامه داد: نشست های مختلفی برگزار شد که موانع اجرای این قانون برطرف شود. صنعت مشکلات خویش را دراین خصوص بیان کرد و پنج شنبه گذشته تفاهمنامه ای به امضا رسید تا این مشکلات حل شود. سیمایی صراف به تشکیل بسته ای در دولت برای رسیدن به مرجعیت علمی، اشاره نمود و اظهار داشت: در این بسته که برای سه سال طراحی شده، در سال اول ۵ هزار استاد و دانشجو درگیر آن خواهند شد و سال دوم به ۱۰ هزار نفر، و سال سوم ۱۵ هزار نفر درگیر آن خواهند شد. اگر دولت حمایت کند این عدد بالاتر می رود و با بورسیه پژوهشی مکفی که قانون گذار تصویب خواهد کرد، مرجعیت علمی تقویت می شود. وی با اعلان اینکه در این نوبت برند دانشگاه گرایش بیشتری بسمت نیازها و جامعه و صنعت دارد، اظهار داشت: برای حل معضلات کشور، نگاه سیستمی قرن بیست و یکمی نیاز است. نمونه آنکه اخیراً انجام شد، در مبحث بحران آب بود. وزیر علوم با اعلان اینکه بحران آب خیلی نگران کننده است، اظهار داشت: نسخه ای برای آن و با نگاه قرن بیست و یکمی تعریف شده است. یک هسته تحقیقاتی ۶۰ نفره تشکیل شد و تخصص های مختلف این ۶۰ نفر در کنار نهادهای اجرایی ذی ربط قرار گرفتند. نتیجه آن طرف سه ماه نسخه ملی برای مواجه با این بحران تحویل رئیس جمهوری شد. وی ادامه داد: نتیجه کار این گروه آن بود که ظرف مدت سه ماه، یک نسخه ملی برای مدیریت بحران آب تهیه شد. سوال اصلی که مطرح بود، به دانشگاه ها ارجاع داده شد و دانشگاه نیز بسته پیشنهادی خویش را ارائه نمود. سیمایی ضمن اشاره به ریشه های ساختاری بحران آب خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات امروز، ناشی از مالکیت هایی است که متاسفانه با گذشت زمان و از راه برخی قوانین در عرصه عمومی شکل گرفته و به شکلی منجر به خصوصی سازی منابع عمومی کشور شده است. این مساله نیازمند بازبینی جدی است. وزیر علوم با اعلان اینکه ما از صحنه دنیا دور افتاده ایم، اظهار داشت: در عرصه علم هنوز می توان با دنیا ارتباط داشت و دانشجو اعزام کرد. طرحی به رئیس جمهوری دادیم که سالانه ۲ هزار نفر برای فرصت مطالعاتی بلند مدت و کوتاه مدت بروند و بعد به کشور برگردند و حداقل سالانه ۲۰۰ دانشجو اعزام شود تا ما از قافله علم عقب بمانیم. این طرح نیازمند حمایت ارزی است. وی تصریح کرد: علم امروز کالایی تزئینی نیست و ما برای امنیت خود نیازمند علم کارآمد و روزآمد هستیم.

منبع:

1404/09/26
09:37:24
5.0 / 5
4
تگهای خبر: آموزش , استاد , امنیت , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان بازارمقاله در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
بازار مقاله MarketDoc
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی
بازار مقاله، مرجعی برای محققان و دانشجویان، با عرضه مقالات و کتب علمی باکیفیت و قیمت مناسب.