مشارکت حدود ۳۰۰ هزار مصحح در پروسه تصحیح برگه های امتحانی

مشارکت حدود ۳۰۰ هزار مصحح در پروسه تصحیح برگه های امتحانی به گزارش بازار مقاله، رئیس مرکز ارزشیابی، تضمین کیفیت نظام آموزش وپرورش اظهار داشت: حدود ۳۰۰ هزار مصحح امتحانی در تصحیح برگه امتحانی کمک کردند.



باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام جمعه - محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی، تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در نشست خبری که بامداد امروز برگزار شد؛ اظهار داشت: آزمون خرداد سالجاری با تمهیداتی انجام و سوابق تحصیلی دانش آموزان هم به سازمان سنجش ارسال شد.
رئیس مرکز ارزشیابی، تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از ملزومات برگزاری آزمون نهائی هماهنگی بین سایر دستگاه صورت گیرد.
زارعی اضافه کرد: در خارج از کشور مدارس ایرانی وجود دارد که در آنها هم امتحانات نهائی به شکل هماهنگ برگزار می گردد.
رئیس مرکز ارزشیابی، تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اشاره کرد: پارسال با کمک راهنمای عمل چارچوب امتحان تعیین می شد. در این چارچوب بارم بندی سوالات به معلمان کمک می کرد. این چارچوب با کمک سازمان پژوهش و معاونت متوسطه آماده شد.
زارعی اظهار داشت: ۱۳۵۵ دقیقه ویدیو آموزشی و ۲هزار و ۲۶۶ بسته چند رسانه ای آماده شد.
رئیس مرکز ارزشیابی، تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اظهار داشت: ما با کمک معاونت پرورشی برای آماده شدن روانی، تغذیه ای و… دانش آموزان برای امتحانات نهائی بسته های تدوین و بین دانش آموزان توزیع شد.
زارعی اضافه کرد: هر سوال امتحانی باید شناسنامه ای داشته باشد که طراحان سوال به آن واقف بودند.
رئیس مرکز ارزشیابی، تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش بیان کرد: ۱۴۶  هزار اوامر اجرایی در برگزاری آزمون کمک کردند.  در ۶هزار و ۲۸۳ حوزه امتحانی انجام شد.
زارعی اظهار داشت: برگه های امتحانی توسط سه مصحح امتحانی به شکل الکترونیکی انجام شد. بطوریکه برگه امتحانی ۲ بار تصحیح می شود اگر بین نتایج نمرات دو مصحح بیشتر از یک نمره اختلاف باشد به مصحح سوم داده می شود و در صورت اطمینان نداشتن دانش آموزان از نتایج به مصحح چهارم عرضه می شود. در این راستا حدود ۳۰۰ هزار مصحح امتحانی در تصحیح برگه امتحانی کمک کردند.
رئیس مرکز ارزشیابی، تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش به اهمیت تحلیل نتایج آزمون ها پرداخت و اشاره کرد: این تحلیل ها کمک می نماید نقاط ضعف و قوت دانش آموزان شناسایی شده و برنامه ریزی آموزشی دقیق تری صورت گیرد.
به گفته زارعی، نتایج سوال به سوال در اختیار مدارس قرار گرفته تا با استفاده از آن، برنامه ریزی آموزشی بهبود یابد و مدیران مدارس بتوانند بشکلی هدفمند مباحث سال قبل را مرور کرده و برای سال جدید برنامه ریزی کنند.
زارعی با اشاره به تأثیر مصوبه سهم سوابق تحصیلی در عدالت آموزشی اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد سهم دانش آموزان دهک های کم درآمد (دهک های ۱ تا ۴) که نزدیک به ۲۹ درصد شرکت کنندگان را شامل می شوند، در کسب رتبه های زیر ۳۰۰۰ آزمون علوم تجربی به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.
رئیس مرکز ارزشیابی، تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اضافه کرد: دهک های ۵ تا ۷ که حدود ۳۳ درصد داوطلبان را می سازند، شاهد افزایش بیشتر از یک و نیم برابری در سهم رتبه های برتر بوده اند.
محسن زارعی اظهار داشت: در مقابل، سهم دانش آموزان پردرآمد (دهک های ۸ تا ۱۰) کاهش حدود ۲.۹ درصدی داشته که نشان دهنده توزیع عادلانه تر فرصت ها است.
رئیس مرکز ارزشیابی، تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اظهار داشت: این روند کمک می نماید تا نظام آموزشی بتواند با تحلیل دقیق عملکرد دانش آموزان در مناطق مختلف، برنامه ریزی های هدفمندتر و عدالت محورتر داشته باشد و شرایط آموزش بهتری برای همه فراهم گردد.
زارعی اضافه کرد: برای ایجاد گفتمان مشترک میان دبیران، بیشتر از ۸۰۰۰ ساعت دوره توانمندسازی برگزار شده است که در آن راهنمای عمل و اهداف یادگیری هر درس به شکل کامل تشریح شده است.
او در مورد اعلام نمرات امتحانات شهریور ماه هم اظهار داشت: تمامی نمرات تا پایان وقت اداری امروز اعلام خواهد شد و دانش آموزان تا ۷۲ ساعت فرصت دارند به این نمرات اعتراض کنند.
به اجمال، این چارچوب با کمک سازمان پژوهش و معاونت متوسطه آماده شد.
زارعی عنوان کرد: ۱۳۵۵ دقیقه ویدیو آموزشی و ۲هزار و ۲۶۶ بسته چند رسانه ای آماده شد.
رییس مرکز ارزشیابی، تضمین کیفیت نظام آموزش وپرورش عنوان کرد: ما با کمک معاونت پرورشی برای آماده شدن روانی، تغذیه ای و… دانش آموزان برای امتحانات غایی بسته های تدوین و بین دانش آموزان توزیع شد.
زارعی افزود: هر سوال امتحانی باید شناسنامه ای داشته باشد که طراحان سوال به آن واقف بودند.
رییس مرکز ارزشیابی، تضمین کیفیت نظام آموزش وپرورش بیان نمود: ۱۴۶  هزار اوامر اجرائی در برگزاری آزمون کمک کردند. بطوریکه برگه امتحانی ۲ بار تصحیح می شود اگر بین نتایج نمرات دو مصحح بیشتر از یک نمره اختلاف باشد به مصحح سوم داده می شود و در صورت اطمینان نداشتن دانش آموزان از نتایج به مصحح چهارم عرضه می شود.
بگفته زارعی، نتایج سوال به سوال در اختیار مدارس قرار گرفته تا با بهره گیری از آن، برنامه ریزی آموزشی بهبود یابد و مدیران مدارس بتوانند بشکلی هدفمند مباحث سال قبل را مرور کرده و برای سال جدید برنامه ریزی کنند.

منبع:

1404/06/18
09:38:53
5.0 / 5
11
تگهای خبر: آزمون , آموزش , پژوهش , تحقیق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان بازارمقاله در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
بازار مقاله MarketDoc
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی
بازار مقاله، مرجعی برای محققان و دانشجویان، با عرضه مقالات و کتب علمی باکیفیت و قیمت مناسب.