کاهش تعداد دانشگاه های ایرانی در رتبه بندی جهانی تاثیرگذاری

کاهش تعداد دانشگاه های ایرانی در رتبه بندی جهانی تاثیرگذاری بازار مقاله: بازار مقاله: «مؤسسه آموزش عالی تایمز» در ویرایش ۲۰۲۳ رتبه بندی تأثیر خود، در حالی نام ۲۰ مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسه های برتر جهان منتشر نموده که در ویرایش پیشین این نظام رتبه بندی، ۲۷مؤسسه از ایران در بین مؤسسه های برتر جهان جای گرفته بودند.



به گزارش بازار مقاله به نقل از ایسنا، «مؤسسه آموزش عالی تایمز» در ویرایش ۲۰۲۳ رتبه بندی تاثیر، نام ۲۰ مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسه های برتر جهان منتشر نموده و بر طبق این گزارش، دانشگاه های «علوم پزشکی ایران» و «محقق اردبیلی» در جایگاه های نخست و دوم ملی و زیر ۴۰۰ جهانی هستند.

در ویرایش ۲۰۲۳ نظام رتبه بندی جهانی تاثیر «مؤسسه آموزش عالی تایمز»، روی هم، نام ۱۵۹۱ مؤسسه از ۱۱۲ کشور متعدد جهان در لیست پایانی آمده است. در ویرایش پیشین این نظام رتبه بندی ۲۷مؤسسه از ایران در بین مؤسسه های برتر جهان جای گرفته بودند.

دکتر محمد حسن زاده؛ رئیس پژوهشگاه علوم و فناوی اطلاعات ایران (ایرانداک) در گفتگو با ایسنا، در مورد این نظام رتبه بندی توضیح داد: رتبه بندی تاثیر دانشگاه ها از سال ۲۰۱۹ از جانب موسسه آموزش عالی تایمز صورت می گیرد. این رتبه بندی بر اهداف ۱۷ گانه توسعه سازمان ملل استوار است. در این رتبه بندی، دانشگاه ها بر مبنای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل ارزیابی می شوند. این به این مفهوم است که هر دانشگاهی می تواند در ۱۷ حوزه برای رتبه بندی مشارکت کند.

این ۱۷ حوزه عبارتند از:

۱ -پایان دادن به فقر. ۲ -پایان دادن به گرسنگی. ۳ -زندگی سالم وارتقاء رفاه. ۴ -آموزش باکیفیت. ۵ -برابری جنسیتی. ۶ -دردسترس بودن آب سالم و سیستم فاضلاب. ۷ -دسترسی به انرژی پاک و مقرون به صرفه ۸ -رشد اقتصادی پایدار وکارشایسته. ۹ -ارتقاء زیر ساخت های تاب آور و صنعتی فراگیر. ۱۰ -کاهش نابرابری. ۱۱ -شهرها وجوامع پایدار وتاب آور. ۱۲ -الگوی تولید ومصرف پایدار. ۱۳ -اقدامات جهت مبارزه با تغییرات اقلیم. ۱۴ -استفاده پایدار ازاقیانوس و دریاها. ۱۵ -ارتقای اکوسیستم وجلوگیری از بین رفتن تنوع زیستی. ۱۶ -جامعه پایدار و صلح آمیز. ۱۷ -احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار.

وی با بیان اینکه نظام رتبه بندی تأثیر، از شاخصهای تعریف شده برای عرضه مقایسه های بین دانشگاه ها در چهار حوزه کلی پژوهش، نظارت، انتقال دانش به جامعه و آموزش استفاده می نماید، اظهار داشت: دانشگاه ها می توانند داده های در ارتباط با هر تعداد از اهداف توسعه پایدار را جهت شرکت در رتبه بندی ارسال نمایند.

رییس ایرانداک تصریح کرد: هرکدام از این هدف ها دارای مجموعه ای از معیارهای اختصاصی هستند که برای ارزیابی فعالیت دانشگاه در آن هدف استفاده می شود. هر دانشگاهی که داده های در ارتباط با هدف ۱۷ و دست کم سه هدف دیگر را عرضه نماید، در رتبه بندی کلی گنجانده می شود.

وی با بیان اینکه در رتبه بندی سال ۲۰۲۳ نظام رتبه بندی تاثیر نام ۲۰ دانشگاه ایرانی هم به چشم می خورد اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی ایران با قرار گرفتن در رتبه های ۲۰۱ تا ۳۰۰ بهترین عملکرد را در میان دانشگاه های ایرانی داشته است. دانشگاه های ایران در صورت مشارکت در این رتبه بندی، از قابلیت های مناسبی برای قرار گرفتن در کنار دانشگاه های مطرح دنیا برخوردار خواهند شد.

در جدول ۱، رتبه های ملی و جهانی مؤسسه های ایرانی و در جدول ۲، بهترین امتیازهای کسب شده آنها در اهداف متعدد آمده اند.







بر اساس بررسی های سامانه نمای پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، در ویرایش ۲۰۲۳ میلادی نظام رتبه بندی تاثیر «مؤسسه آموزش عالی تایمز»، «Western Sydney University» پیشگام در جهان است و «دانشگاه منچستر»، «دانشگاه کوئینز»، «دانشگاه سینز مالزی»، «دانشگاه تاسمانیا»، «دانشگاه ایالتی آریزونا»، «دانشگاه آلبرتا»، «دانشگاه آر ام آی تی»، «دانشگاه آلبورگ»، و «دانشگاه ویکتوریا» در جایگاه های دوم تا دهم (از نگاه امتیاز، نهم) هستند.





منبع:

1402/03/13
14:43:45
5.0 / 5
321
تگهای خبر: آموزش , پزشك , پزشكی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی