در وبینار آینده سینمای ایران مطرح شد؛

تاكید بر حضور پررنگ زنان فیلمساز در سینمای ایران

تاكید بر حضور پررنگ زنان فیلمساز در سینمای ایران به گزارش بازار مقاله وبینار «آینده سینمای ایران» با حضور تعدادی از سینماگران ایرانی و خارجی با تکیه بر حضور پررنگ زنان فیلمساز برگزار گردید.



به گزارش بازار مقاله به نقل از روابط عمومی مرکز ایران و فرانسه، به ابتکار مرکز ایران و فرانسه (سمن فرانسوی، تاسیسِ سال ۱۳۹۵) وبینار «آینده سینمای ایران» با حضور جمعی ازعلاقه مندان هنر، دست اندرکاران فرهنگی و سینمایی ایران و فرانسه برگزار گردید.

مهمانان و سخنرانان این وبینار حسین نمازی نویسنده، کارگردان و مدرس سینما، رقیه توکلی فیلمساز و مدرس دانشگاه، آلن برونه نویسنده، سینماگر و کارشناس فرانسوی سینمای ایران، کارولین رونارد مدرس سینمای دانشگاه اکس مارسی فرانسه و مدیر دپارتمان هنر این دانشگاه بودند.

دبیری این وبینار هم به عهده سید وحید یعقوبی پژوهشگر حوزه فرهنگ و ادبیات فرانسه و عضو هیأت مدیره مرکز ایران و فرانسه بود.

در ابتدای این وبینار کارولین رونارد که دکترای پژوهشی خویش را سابقا در زمینه زیبایی شناسی سینما و آثار عباس کیارستمی به انجام رسانده است، ضمن اشاره به موفقیت های سینمای ایران در کشور فرانسه اظهار داشت: مخاطبان غربی علاقه بسیاری به سینمای مؤلف دارند و این به علت تاریخ نقد سینما در فرانسه و توجه به رمان ها و آثار ادبی است که در این بین سینمای ایران بعنوان یک سینمای مؤلف بسیار مورد توجه و پسند مخاطبان فرانسوی است.

وی با توصیف شرایط دشوار کنونی و مشکلات کشور ایران، سینمای ایران را بسیار با انرژی و فعال توصیف کرد و نکته حائز اهمیت را در این بین حضور زنان در این حوزه دانست.

این استاد هنر دانشگاه اکس مارسی فرانسه تحول در زیباشناسی سینما را عموماً متأثر از تحول فناوری دانست و اظهار داشت: در این صنعت با عنایت به گسترش استفاده از اینترنت و اقبال به سمت فضای مجازی خیلی از این عناصر گرفتار دگرگونی شده اند.

آلن برونه در ادامه ضمن اشاره به نقش زنان در سینمای ایران و برشمردن کارگردانانی نظیر تهمینه میلانی، رخشان بنی اعتماد، پوران درخشنده و نرگس آبیار، حضور جوانان را نقطه مثبت سینمای ایران دانست و در عین حال نقش مهم سینمای ایران را در غرب و به خصوص فرانسه ناکافی عنوان نمود.

این سینماگر فرانسوی ضمن اشاره به نبود یک تشکل رسمی که متولی تولید مشترک فیلمهای ایرانی باشد، اضافه کرد: متأسفانه سال ها است که یک سیستم کارآمد در حوزه تولید مشترک بین ایران و فرانسه وجود ندارد و این به دور از جایگاه واقعی روابط فرهنگی و سینمایی این ۲ کشور است.

برونه در ادامه به شبکه های تلویزیونی که در چارچوب برنامه های مستند به تهیه حوادث مهم جهانی می پردازند، اشاره نمود و توضیح داد: متأسفانه نمایش فیلمهای ایرانی در شبکه های تلویزیونی فرانسه بسیار دشوار است و مثلاً ما شاهد نمایش یک فیلم مستند که درباره جنگ ایران و عراق باشد، نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: در مبحث تولیدات مشترک در مقایسه با موفقیت های سینما ایران شاهد پخش اندک این آثار در کشور فرانسه هستیم که یقیناً وجود یک قرارداد رسمی در این حوزه می تواند در آینده سینمای ایران در اروپا بسیار تأثیرگذار باشد.

در بخش دیگر این وبینار رقیه توکلی کارگردان فیلم «مادری» ضمن اشاره به تأثیرگذاری منفی همه گیری کرونا و تعطیلی سالن های سینما، آینده را ناامید کننده دانست و اظهار داشت: حالا وضع اقتصادی در ایران هم در بدترین حد ممکن قرار دارد، هم به علت تحریم ها هم به جهت کرونا که دست به دست هم داده و این شرایط شامل سینمای ایران هم می شود با این وجود حالا با برگزاری چند جشنواره که به صورت آنلاین برگزار می گردد متوجه سیل فیلم هایی هستیم که توسط جوانان ساخته می شوند، فیلمهای خوبی که از طرفی بسیار امیدوار کننده هستند.

توکلی با توصیف حضور پررنگ بانوان تحصیلکرده بیان نمود: به لطف فضای مجازی از لحاظ فرهنگی خانواده ها آمادگی بیشتری درباره حضور زنان در سینما پیدا کردند و زمینه برای زنان علاقمند به کار سینما فراهم گشته است و در دهه اخیر با عنایت به حضور پررنگ بانوان ایرانی در سینما، الگوسازی خوبی اتفاق افتاده چنانچه خیلی از دختران ایرانی را انگیزه مند در این راه ساخته است.
وی با عرضه آماری از حضور کارگردانان زن ایرانی در قبل و پس از انقلاب اسلامی، تعداد آنان را پیش از انقلاب معدود برشمرد و اضافه کرد: خوشبختانه در این چند دهه و بخصوص دهه ۹۰ خورشیدی کارگردانان زن ایرانی توانستند اتفاقات مهم و خوبی رقم بزنند چنانچه در همین سال قبل حدود ۸ فیلم توسط آنان ساخته شده است.
توکلی ضمن اشاره به حضور اخیر خود در ۲ جشنواره کوتاه و مستند در ایران بعنوان داور، رشد و افزایش زنان کارگردان را بسیار قابل توجه و امیدوار کننده دانست و بیان نمود: از این نقطه نظر که محوریت اصلی غالب این فیلمها زنان هستند و شناخت بیشتری نسبت به زنان دارند و به جزئیات دقیق تر می نگرند، ما در آینده نزدیک شاهد موفقیت های خوبی از آنان در عرصه بین الملل خواهیم بود چنانچه آینده سینمای ایران را از این به بعد باید از آن زنان دانست.
در ادامه حسین نمازی سخنان خویش را با مبحث تفاوت ساختاری سینمای ایران و غرب شروع کرد و اظهار داشت: ایران فاصله چندانی با سینمای دنیا ندارد و سینما در ایران و غرب همزمان با یکدیگر متولد شده است اما از نظر شکل فیلمسازی ایران و غرب با یکدیگر متفاوتند. مثلاً فرهنگ فیلمسازی در ایران و غرب با یکدیگر فرق اساسی دارد مانند خلأ وجود صنعت فیلمسازی مثل بالیوود در هند و یا هالیوود در آمریکا که بسیار حرفه ای و روشمند به مبحث سینما در همه ابعاد می پردازند و یا مسئله بودجه که اصلاً قابل قیاس نمی تواند باشد. با وجود چنین کمبودهایی حضور کلی سینمای ایران در عرصه بین الملل موفقیت آمیز است.
وی سپس به تاثیر حضور فیلمهای ایرانی در جشنواره های مختف پرداخت و توضیح داد: فیلمهای ایرانی پیش از انقلاب تا حدودی متأثر از سینمای هند و کمی سینمای مصر بودند و دورن مایه های آنرا عمدتاً عاشقانه عامه پسند و کمدی تشکیل می دادند. همینطور طیف روشنفکر آن زمان بیشتر متمایل به سینمای غرب بود. سرآغاز این مورد را می توان فیلم «گاو» دانست که بسیار مورد توجه جشنواره های خارجی قرار گرفت و این شروعی بود معروف به موج نوی سینما که بُعدهای کارگردانان دیگر را انگیزه مند برای حضور در فستیوال های گوناگون خارجی کرد.

نمازی در بخش پایانی این وبینار درباره آینده سینمای ایران متذکر شد: سینما هم مانند خیلی از مسائل درگیر مسائل سیاسی شده مانند لطماتی همچون تحریم های فلج کننده آمریکا و تحریم های دارویی که صدمه اصلی آن متوجه مردم عادی است نه دولت. ازاین رو طبیعی خواهد بود حتی در زمینه تولیدات سینمایی هم مبادله ای صورت نگیرد که بخش عمده آن علل سیاسی و سیاست زدگی امور است تا نهایتاً متأسفانه دنیا از یکسری از فیلمهای ایرانی محروم بماند.

در آخر این وبینار، علیرضا خلیلی رئیس مرکز ایران و فرانسه ضمن تشکر از همه سخنرانان و حاضران در این کنفرانس تصویری از ابتکار این مرکز در برگزاری یک فستیوال بزرگ سینمایی ایران در فرانسه در سال آتی اطلاع داد.

وبینار «آینده سینمای ایران» با پرسش و پاسخ میان حاضران و سخنرانان به اتمام رسید. این وبینار ۱۹ آذرماه برگزار گردید.


1399/09/23
22:48:51
5.0 / 5
315
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی