تمركز بر محور آوازی در چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی

تمركز بر محور آوازی در چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی به گزارش بازار مقاله عضو شورای علمی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در مورد مبحث سال جاری جشنواره و اهمیت دوبیتی خوانی در اقوام مختلف ایران توضیحاتی داد و اظهار داشت: در این جشنواره بیشتر بر روی محور آوازی موسیقی تمركز كردیم.



به گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی جشنواره موسیقی نواحی دامون شش بلوکی، مستندساز، پژوهشگر موسیقی و عضو شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در ارتباط با لزوم انتخاب مبحث برای جشنواره اظهار داشت: جشنواره موسیقی نواحی در چهار سال گذشته با موضوعی خاص برگزار شده که حسن جشنواره به حساب می آید. با عنایت به کثرت قومی و تنوع موسیقایی در ایران، جشنواره ها اگر مبحث نداشته باشند نمی توان از آنها انتظار خروجی خاصی داشت.
وی با اشاره به اینکه موضوعات از این جهت انتخاب می شوند که در میان همه‌ی اقوام وجود داشته باشند، در مورد علت انتخاب مبحث «دوبیتی خوانی» عنوان کرد: دوبیتی یک گونه شعری است که در موسیقی های کلامی حضور جدی دارد و این کارکرد کلامی موسیقایی تقرییاً در میان همه‌ی اقوام مشترک است و با تکنیک ها و شیوه های مختلفی خوانده و اجرای موسیقایی می شود و به شکلی دوبیتی خوانی وارد حوزه‌ی کلام و ادبیات موسیقایی می شود.
عضو شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران اذعان کرد: از آنجائیکه محور جشنواره ها عمدتاً بخش سازی بوده است، سال جاری با مبحث دوبیتی خوانی، محور آوازی موسیقی اقوام را بیشتر مدنظر قرار داده ایم.
شش‎بلوکی تصریح کرد: دوبیتی در همه زبان ها، گویش ها و لهجه های رایج در ایران وجود دارد. دوبیتی ها از لحاظ ساختار ادبی، در چارچوب زبان فارسی بیشتر بر وزن های عروضی و در بخش های مربوط به اقوام ترک بیشتر بر قالب هجایی استوارند. به صورت مثال، در اغلب نقاط آذربایجان و مناطق اطراف آن، بایاتی را داریم که هفت هجایی است.

وی افزود: دوبیتی ها در بخش جنوب و حتی در میان اقوام لُر خصوصاً ممسنی و بویراحمد و حتی تا حدودی بختیاری عمدتاً تکیه بر فایزخوانی و قالب دوبیتی های فایز دشتستانی است. در قشقایی ها، آسانک و در شاهسون ها هم ترینگه را داریم که آنها هم مثل بایاتی در آذربایجان قالب هجایی داشته و گستره‌ی وسیعی از فرهنگ و ادبیات و موسیقی را دربرمی گیرد. در حوزه‌ی فارس و کارگان های شیرازی، جهرمی، صابوناتی هم دوبیتی فارسی با لهجه‌ی مناطق نامبرده کارکرد پررنگی را دارد.
این پژوهشگر موسیقی اضافه کرد: در خیلی از بخش های دیگر این حوزه مانند سرکوهی های فارس، دوبیتی هایی داریم که قالب های آوازی موسیقایی دارند. حتی در برخی از اقوام، دوبیتی هایی داریم که محتوای سوگ دارند. در اقوامی مانند قوم قشقایی که تاریخ مکتوب ندارند، دوبیتی حکم تاریخ شفاهی دارد. مثلاً حضور سپاه قشقایی در لشکرکشی هرات را از دوبیتی ها متوجه می شویم. یا مسئله‌ی کوچ ابتدایی ایل در گذشته از مناطقی مثل آذربایجان، و از بعد تکنیک موسیقایی هم مثلاً در ایل شاهسون تکنیک خاصی داریم معروف به لیلانا که دوبیتی خوانی توسط دو خواننده و بدون ساز اجرا می شود.

سیزدهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران با دبیری احمدی صدری از دهم تا سیزدهم آبان ماه در کرمان برگزار می گردد و علاقمندان می توانند اجراها را از راه صفحه‌ی اینستاگرام جشنواره‌ی موسیقی نواحی، انجمن موسیقی استان کرمان و صفحه‌ی جشنواره‌ی موسیقی نواحی در آپارات به صورت آنلاین و آفلاین مشاهده کنند.



منبع:

1399/08/08
15:08:08
5.0 / 5
406
تگهای خبر: آنلاین , پژوهش , جشنواره , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی