به مناسبت روز جهانی مسجد؛

ساختن مساجد، روشن نگه داشتن چراغ ذكر الهی است

ساختن مساجد، روشن نگه داشتن چراغ ذكر الهی است بازار مقاله: در عصری كه مادی گرایی در مقابل یكتاپرستی قد علم كرده است، ساختن مسجد و عمران آبادی آن برمبنای تقوی و جذب نوجوانان و آینده سازان به صفوف اقامه نماز و روشن نگاه داشتن چراغ ذكر الهی در دل مسلمین اهمیت بسزا دارد.


روز ۳۱ مرداد مطابق با ۲۱ آگوست روز جهانی مسجد است؛ در چنین روزی در سال۱۹۶۹ صهیوینیست های غاصب، مسجدالاقصی را به آتش کشیدند و قلوب مسلمین جهان را جریحه دار کردند.
صهیونیسم با امت اسلامی و مساجد خصومت دیرینه دارد و از هر فرصتی برای ضربه زدن به فلسطین و مسجدالاقصی بهره می گیرد. در منطق اسلام مراکز عبادی بعنوان پرستشگاه های موحدین اهمیت دارند و انهدام آنها نادرست و خطرناکست. پیروان ادیان ابراهیمی در اقصا نقاط جهان به مراکز عبادی همدیگر احترام می گذارند و تنها افراد و جریان های منحرف و افراطی هستند که به سبک صهیونیست های متجاوز، حریم مساجد را می شکنند و خانه خدا را به آتش می کشند.
اگر مسلمانان باهم متحد و متفق باشند و دوشادوش جمهوری اسلامی ایران از قبله مسلمین دفاع کنند، عمال اسرائیل غاصب دست به چنین جنایتی نمی زنند و فکر تخریب و تبدیل مسجدالاقصی را از سر به در می کنند. ولی افسوس که: «جمعیت کفر از پریشانی ماست». امروزه قدرت مقاومت اسلامی، اسرائیل جانی را زمین گیر کرده و او را از پیگیری نقشه شوم از نیل تا فرات منصرف کرده است؛ و او را با راهبرد از نهر تا بحر به کام بحران فروبرده است.
مهم ترین رسالت مسلمانان در روز جهانی مسجد بازخوانی نقشه های اشغال گران متجاوز و چاره اندیشی و تشریک مساعی برای آزادی مسجدالاقصی و نجات فلسطین و درهم شکستن سیطره پوشالی صهیونیست ها بر قدس است. اگر پای تعدی و تجاوز اسرائیل غاصب شکسته نشود، حتی به فتح مسجدالنبی و خانه خدا هم دل می بندد ولی قدرت اسلام اجازه چنین گستاخی را نمی دهد و این جرثومه فساد را از زمین ریشه کن می کند.
خداوند در آیه ۴۰ سوره مبارکه حج می فرماید: «... اوَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَوَاتٌ وَ مَسَاجِدُ یُذْکَرُ فی ها اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا...». به این جهت دفع فتنه اسرائیل غاصب مساوی با تقویت فرهنگ یکتاپرستی و صیانت اماکن مقدس اسلامی و آزادی پیروان ادیان الهی برای پرستش خداوند یکتاست. امروزه هم در روزهای الله و اعیاد دینی مزدوران اسرائیل برای جلوگیری از اقامه نماز جماعت در مسجدالاقصی مزاحمت ایجاد می کنند و با زنان و مردان نمازگزار با خشونت رفتار می کنند. مع الاسف بعضی از دولتمردان نااهل جهان اسلام از پشت به فلسطین خنجر می زنند و صهیونیست ها را در آغوش می کشند و میدان تجاوزگری را برای آنان فراخ تر می کنند و سیادت امریکا و اسرائیل برجهان اسلام را برجسته تر می کنند. درحالی که خداوند می فرماید: «... وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلً» (۱۴۱-نسا).
شیوخ و شاهان مرتجع منطقه قاعدهٔ نفی سبیل را نادیده می گیرند و اسباب استیلای استکبار برجهان اسلام را فراهم می آورند. ولی آنها باید بدانند: «ان الباطل کان زهوقا». در روز جهانی مسجد اگر دولت مردان وابسته عرضه احقاق حق ندارند و قدمی برای آزادی مسجدالاقصی برنمی دارند ولی آزادگان جهان بالأخص عالمان، دانشگاهیان و نهادهای مردمی و رجال دینی و سیاسی مستقل و حوزه های علمیه و مراکز فرهنگی باید با بهره گیری از رسانه ها و فضای مجازی و ظرفیت های حقوقی با صراحت موضع گیری کنند و اشغالگران را زیر فشار سیاسی و فرهنگی و اجتماعی قرار دهند و خواب خوش را از چشم آنان سلب کنند و اندیشه آزادی قدس را زنده نگه دارند تا صهیونیست ها بدانند که: «... مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَلَیْسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ» (۸۱-هود).
سایر رسالت های امت اسلامی در روز جهانی مسجد به قرار ذیل است:
۱- در عصری که مادی گرایی در مقابل یکتاپرستی قد علم کرده است، ساختن مسجد و عمران آبادی آن برمبنای تقوی و جذب نوجوانان و آینده سازان به صفوف اقامه نماز و روشن نگاه داشتن چراغ ذکر الهی در دل مسلمین اهمیت بسزا دارد. به این جهت متناسب با رشد جمعیت باید در شهرک ها و شهرهای جدید برمبنای طرح آمایش سرزمین به اندازه کافی مسجد راه اندازی گردد. فاصله گرفتن نسل نو از مسجد خطرناک و بحران آفرین است. در روایات می خوانیم که: «المؤمن فی المسجد، کالسمک فی الماء» (وسائل الشیعه، صفحه ۱۹۸)؛ خالی شدن مساجد از آینده سازان مساوی با بحران های فرهنگی اجتماعی ناخواسته است.
۲- احیای نقش های اصیل مساجد بعنوان پناهگاه امت و مراکز کارگشایی و رسیدگی به امور مسلمین واجد اهمیت بسیار است. در صدر اسلام به روایت تاریخ، مسجد افزون بر جایگاه عبادت، مرکزی قدرتمند برای تمشیت امور مسلمین و ساماندهی و حل مشکلات بوده است و الان نیز برخی از مساجد ارتباط تنگاتنگ با مردم و دستی توانا در حل مشکلات جامعه دارند و کانون هم اندیشی و هم گرایی مسلمین برای حرکت به سمت حیات طیبه به شمار می آیند.
۳- مسجدی ها و نمازگزاران راستین اهل نزاع نیستند و می دانند که خداوند حکم فرموده است: «وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم ۖ...» (۴۶-الانفال)؛ بدین جهت اقامه کنندگان نماز، پرچم داران وحدت و همبستگی قلمداد می شوند و به منزله حلقه ای از امت واحده پشت سر ولی امر مسلمین از انسجام اهل قبله صیانت می کنند. حضور فردی و یا جمعی در مساجد اقتضا می کند که خانه خدا را از ساحت رقابت های دنیوی و کشمکش ها منزه و مطهر نگاه داریم و اگر اختلافی هم بین متولیان امور و نمازگزاران پیش آمد با تمسک به آیه ۱۰ سوره مبارکه حجرات که می فرمایند: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ...» حکیمانه حل و فصل نماییم و عظمت و قداست مسجد را برخواسته های فردی و گروهی خود رجحان بدهیم.
۴- مساجد را به کتابخانه های معتبر و معرفت آموز و نرم افزارهای علمی و دینی نفیس مجهز نماییم. همانطورکه ساختمان مسجد باید آراسته و زیبا و به دوراز تجملات زائد باشد، فضای علمی و معرفتی مسجد هم باید گیرا و جاذب و هدایت گر طراحی شود، بطوریکه دانش آموز، دانشجو، استاد و طلبه علوم دینی بتوانند بوسیله مسجد به دانش موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند و بوسیله نرم افزارهای در دسترس وارد کتابخانه های دیجیتال شوند و اطلاعات مفید و آموزنده به دست آورند. نوع آرایش معنوی مسجد برای کودکان باید متناسب با نیازهای روانی آنان مهندسی شود.
۵- آموزش امامان جماعت مساجد ارزش والایی دارد. افزون بر معارف دینی، آگاهی ائمه جماعات به روانشناسی کودک و نوجوان و تعلیم و تربیت اسلامی و علوم تربیتی و مشاوره، پشتوانه ای برای برقراری ارتباط دوجانبه با آینده سازان است. یکی از رموز موفقیت استاد قرائتی استفاده از مثل برای بیان حقایق است که ریشه در قرآن مجید دارد. طلاب جوانی که کسوت امامت جماعت را می پوشند و در محراب می ایستند باید از فن بیان و نحوه انتقال مطالب و روش تعامل با مخاطبان اطلاع کافی داشته باشند. برخی از بزرگان معاصر مثل مرحوم فلسفی و مرحوم آیة الله ابراهیم امینی و دیگران در حوزه روانشناسی و تعلیم و تربیت اسلامی آثار خوبی بجای گذاشته اند که مطالعه آنها توسط ائمه جماعات لازم است.
۶- ارتباط مسجد با خانه و مدرسه و بازار و کارخانه و اداره مهم می باشد. مسجد حلقه اتصال همه مردم است. مسجد به روابط اجتماعی صبغه الهی می دهد و فاصله ها را از میان برمی دارد و غنی و فقیر را در کنار هم می نشاند و شوق معاد را در دل های می انگیزاند و جاذبه های دنیوی را کمرنگ می کند. مسجد تحول آفرین و تمدن ساز است. مسجد اگر با خانه ها و مدارس و مراکز علمی و اقتصادی در تعامل مستمر باشد، جلوی بسیاری از لغزش ها را می گیرد. اگر امام جماعت یک مسجد بتواند در دل مردم نفوذ کند، بسیاری از گره ها را باز می کند. فراموش نکنیم که همه انسان ها فطرت الهی و زمینه حق پذیری دارند. پس به سادگی و از روی ظواهر نباید کسی را طرد کرد؛ ای بسا همان کس متحول شود و مجاهد فی سبیل الله شود، چنانچه از صدر اسلام تا دوران دفاع مقدس نمونه های بارزی وجود داشته است. اگر مثلث: مسجد، خانه و مدرسه باهم در تعامل و دادوستد معنوی باشند، مسیر رشد آینده سازان هموار می شود. امام جماعت پویا و فکور در مسجد نمی نشیند تا دیگران بیایند به او اقتدا کنند بلکه طبیب دوٌار است گاهی به خانه مردم می رود و زمانی در مدرسه و دانشگاه و کارخانه حاضر می شود و گره گشایی می کند.
۷-در مسجد افزون بر اقامه نماز جماعت باید حلقه های معرفتی تشکیل گردد مثل درس تفسیر قرآن مجید، آموزش قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و تعلیم آداب و احکام و اسرار و فلسفه نماز و دیگر عبادات و برگزاری دوره ای آموزشی مفید برای تسهیل مراحل رشد معنوی و اخلاقی و علمی نسل نو و انجام مباحث اجتماعی سازنده و آموزش اصول دین و احکام و اخلاق اسلامی که زمینه ساز پرورش شخصیت دینی آحاد جامعه به شمار می آیند. اگر امام جماعت، شناسنامه اهل محل را بداند به نیکی به افرادی دسترسی پیدا کند که در آموختن معارف و مهارت ها به نوجوانان داوطلبانه وارد میدان می شوند و به او کمک می کنند.
۸- نهادهای مستقر در مسجد باید از رقابت های نامطلوب که منجر به اختلاف می شود اجتناب کنند. در قرآن هم سبقت داریم و هم سرعت هم می فرماید: «... فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ...»(۱۴۸- بقره) و هم می فرماید: «سَابِقُواْ إِلَی مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّکُمْ...» (۲۱- حدید)؛ جهت سبقت و سرعت اهمیت دارد اگر الهی باشد ماندگار و برکت آفرین است و اگر دنیوی باشد چیزی به ارمغان نمی آورد و باری بر دوش می گذارد. به این جهت نهادهای مستقر در مسجد با رویه ای توحیدی باید کثرت را در وحدت نمایان کنند و از صف آرایی در مقابل هم که از منکرات است، دوری گزینند.
۹- تشویق و ترغیب یکی از مهم ترین عوامل جذب نوجوانان و جوانان به مساجد است. برگزاری یک مسابقه کتاب خوانی، سازمان دهی یک اردوی جهادی، برنامه ریزی برای انجام کارهای عام المنفعه مثل مطهر کردن محیط زیست و مبارزه با آلودگی ها، کمک به همنوع و دستگیری از افتادگان، مشارکت در حرکت حیات بخش امربه معروف و نهی از منکر، سرودن اشعار و نوشتن داستان ها و آفرینش های هنری با زمینه های دینی و اخلاقی و امثالهم، زمینه ها و بسترهای مناسبی برای ایجاد رقابت سازنده بین کودکان و نوجوانان و جوانان و انتخاب چهره های برتر و تجلیل و تکریم از آنان است. مساجدی که نیم ساعت پیش از اذان باز می شوند و نیم ساعت پس از اذان بسته می شوند، نمی توانند از این خلاقیت ها و نوآوری ها داشته باشند. بلکه مسجد باید به منزله خانه دوم اهل محل باز باشد و با برنامه های متنوع اسباب رشد اهالی را فراهم آورد. امام جماعت می تواند به کمک خیرین به صاحبان آثار برتر جوایزی بدهد و گاهی فرماندار و بخشدار و استاد و خیر را هم دعوت کند. خاطره این تجلیل ها در ذهن فرزندان ما حک می شود و تبدیل به ذخیره ای ماندگار برای نیکوکاری و مردم نوازی در آینده می شود.
۱۰-دین از سیاست جدا نیست. مسجد باید در حکومت اسلامی مشعل روشنگری را فروزان نگاه دارد و نسبت به تحولات جهان و ایران اسلامی واکنش های معقول و برازنده ای داشته باشد. و در عمل به آیه حکیمانه «... أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ۖ...» (۵۹- نساء)، التزام داشته باشد و در معرفی ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی امام سید علی خامنه ای که در عصر ما نایب امام و جانشین حضرت ولی عصر (عج) است، همت گمارد و پیوند امام و امت را تقویت کند و به شبهات پاسخ علمی بدهد. به این جهت امام جماعت باید اهل مطالعه و آگاهی به مسائل اجتماعی و حاضر در صحنه سیاست اسلامی باشد و به دوراز کشمکش های حیدری و نعمتی و منزه از بازی های متداول سیاسی با هوشمندی در رکاب رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حرکت نماید و با لسان قرآن و احادیث دوده عصمت و طهارت (ع) راه حق را نشان دهد؛ در بزنگاه ها و هنگام بروز حوادث و آزمایش های الهی و همگام با اهل مسجد وارد صحنه شود. آن گونه که هزاران تن از فضلای حوزه های علمیه در هنگامه دفاع مقدس لباس رزم بر تن کردند و دوشادوش رزمندگان به استقبال شهادت رفتند و امروز هم در صحنه های خطیر حضور درخشان دارند.
۱۱- مسجد حلقه اول و هسته اصلی تمدن نوین اسلامی است. تمدن با شکوهی که در قرون چهارم و پنجم و ششم هجری فرهنگ و علم و فناوری را در سراسر جهان متحول کرد از مسجد برخاست. چهره هایی مثل ابوعلی سینا، ملاصدرا، شیخ اشراق، خوارزمی، ابوریحان بیرونی حتی فردوسی، مولوی و سعدی و حافظ فرزندان مسجد بوده اند. به این جهت ظهور تمدن نوین اسلامی را در افق مساجد باید رؤیت کرد. مدیریت امور مساجد در سراسر جهان اسلام باید در اختیار عالم ترین و متقی ترین مسلمانان قرار گیرد که آنان معماران راستین مساجدند، «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَی الزَّکَاةَ...» (۱۸- توبه).



منبع:

1399/05/31
20:57:12
5.0 / 5
480
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی