طبق تحقیق یك پژوهشگر ایرانی؛

ژن درمانی از چاقی جلوگیری می كند

ژن درمانی از چاقی جلوگیری می كند به گزارش بازار مقاله طبق پژوهش های یك محقق ایرانی نوعی ژن درمانی در بدن موش ها به ماهیچه سازی منجر گردید و از اضافه وزن جلوگیری كرد.

به گزارش بازار مقاله به نقل از نیواطلس، تحقیق فرشید گیلک محقق ایرانی و همکارانش در دانشگاه واشنگتن نشان داده یک درمان ژنتیک نوین می تواند از چاقی جلوگیری کند. در آزمایش ها این درمان بدون احتیاج به ورزش به ماهیچه سازی در موش هایی منجر گردید که رژیم غذایی پرچربی داشتند. فولیستاتین (Follistatin) پروتئینی است که در بافت حیوانات ترشح می شود و اولین بار در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی کشف شد. محققان نخست نقش آن بعنوان یک هورمون تولید مثل را بررسی کردند. اما بعداً مشخص شد این پروتئین روی چندفرایند سلولی همچون ماهیچه سازی تأثیرگذار است. مطالعات پیشین روی حیوانات نشان داده درمان های ژنتیکی برای افزایش ترشح فولیستاتین طراحی شده اند، می توانند با برخی بیماری های مربوط به کاهش حجم ماهیچه هم مقابله کنند. تحقیق جدید تأثیرگذاری این نوع درمان را برای ورم مفاصل و استخوان ها با افزایش حجم ماهیچه و کاهش تورم متابولیک مربوط به چاقی بررسی نموده است. فرشید گیلک محقق ارشد این پژوهش می گوید: چاقی مهمترین عامل ریسک برای ورم مفاصل و استخوان ها است. اضافه وزن توانایی فرد برای ورزش و سودبردن از درمان فیزیکی را محدود می کند. در این پژوهش موش های جوان یک درمان ژنتیک دریافت نمودند که هدف آن افزایش ترشح فولیستاتین بود. این حیوانات رژیم غذایی چربی داشتند و در آنها نشانه های ورم مفاصل و استخوان ها هم مشاهده شد. به قول گیلک آزمایش نشان داد با وجود رژیم غذایی چرب و نبود فعالیت با کمک این درمان، در بدن حیوانات ماهیچه سازی شد و اضافه وزنشان بیشتر نشد. این ژن درمانی کاهش غضروف، تغییر شکل استخوان به علت جراحت های مفصلی و ورم مفاصل و استخوان را به میزان قابل توجهی کاهش داد. او در اینباره می افزاید: ما راهی برای ماهیچه سازی سریع با کمک ژن درمانی یافتیم. این درمان تاثیر زیادی روی موش ها داشت و وزن آنها را کنترل کرد. همین روند نشان داده است چنین روشی در مقابل آرتروز به خصوص در مورد ابتلای افراد دارای اضافه وزن به آن کارآمد است. این تحقیق در نشریه Science Advance انتشار یافته است.

1399/02/26