توسط محققان كشور؛

آزمون تشخیصی اختلالات تكاملی كودكان بومی سازی شد

آزمون تشخیصی اختلالات تكاملی كودكان بومی سازی شد بازار مقاله: آزمون تشخیصی مقیاس های تكاملی شیرخواران و نوپایان Bayley۳ توسط دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، استانداردسازی و ارائه شد.


به گزارش بازار مقاله به نقل از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، آزمون «تشخیصی مقیاس های تكاملی شیرخواران و نوپایان Bayley۳» كه توسط مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی استانداردسازی شده است، با حضور تعدادی از كارشناسان و متخصصان حوزه سلامت كودكان ارائه شد. این آزمون معتبر بین المللی كه توسط دكتر پروین سلیمانی عضو هیئت علمی مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و همكارانشان، استانداردسازی شده است، در نشست علمی «آزمون تشخیصی و غربالگری Bayley۳» از سلسله نشست های علمی واحد ترجمان دانش معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نمایش شد. دكتر فیروزه ساجدی رئیس مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال اظهار داشت: اختلالات تكاملی از شایعترین مشكلات طب كودكان در سراسر دنیا است كه روند آن رو به افزایش است و تشخیص زودرس اختلالات تكاملی امری ضروری برای سلامت كودك و خانواده و یك وظیفه اصلی برای مسئولان مراقبت های اولیه و تمامی پزشكان اطفال شمرده می شود. وی ادامه داد: استفاده از ابزارهای غربالگری بعنوان اقدام خط اول و برای جداسازی كودكان مشكوك به اختلالات تكاملی از جمعیت عمومی سفارش می شود، اما به منظور تشخیص قطعی موارد مشكوك به اختلالات تكاملی و باز ارزیابی تكاملی گروه های پرخطر، باید از ابزارهای دقیق تر و استانداردشده، استفاده نمود. ساجدی، آزمون Bayley۳ را یكی از بهترین تست های معتبر بین المللی تشخیصی برای اختلالات تكاملی كودكان معرفی نمود كه استانداردسازی آن از طرف وزارت بهداشت، به عهده مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گذاشته شد. وی اشاره كرد: آزمون های تخصصی بین المللی را صرفا با ترجمه، نمی توان در كشورمان اجرا كرد بلكه باید استانداردسازی شوند و آزمون Bayley۳ باز توسط دكتر سلیمانی و همكاران مركز تحقیقات، استاندارد شد و وزارت بهداشت باز آنرا در اختیار دانشگاه های علوم پزشكی ۱۰ استان كشور قرار داده است كه امیدواریم در تمام دانشگاه های علوم پزشكی كشور و برای تشخیص اختلالات تكاملی تمامی كودكان بكار گرفته شود. در ادامه این نشست دكتر پروین سلیمانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مجری این طرح پژوهشی در معرفی آزمون Bayley۳ اظهار داشت: اهمیت غربالگری برای همه جوامع مشخص است، سازمان بهداشت جهانی و انجمن پزشكان كودكان آمریكا تاكید می كنند كه توانبخشی و مداخلات درمانی برای كودكان دارای اختلال باید در سنین پائین آغاز شود و هر چه سن كودك در زمان تشخیص اختلال و مداخله برای او، كمتر باشد، تاثیرگذارتر و عوارض ناشی از اختلال روی مغز كودك، به حداقل كاسته می شود. وی با اشاره به وجود تست های تشخیصی زیادی كه در دنیا وجود دارد، اضافه كرد: اما تعداد آزمون هایی كه می توانند اجرایی شوند، شاید به تعداد انگشتان دست نرسد. آنچه كه تست Bayley۳ را از سایر تست ها برتر می كند، دامنه سنی كودكان در این آزمون (از ۱۵ روزه تا ۴۲ ماهگی) است، درصورتی كه كمتر تستی را می بینیم كه بتوان آنرا از چند روزگی كودك اجرا كرد. سلیمانی اظهارداشت: این آزمون از معدود آزمون های تشخیصی معتبر جهانی است كه علاوه بر جامعیت در تمامی حیطه های تكاملی از شاخص های روانسنجی بالایی باز برخوردار می باشد. وی ادامه داد: آزمون Bayley۳، آخرین ویرایش روی دو آزمون قبلی از این مجموعه است (در سالهای ۱۹۶۹ و ۱۹۹۳ توسط Nancy Bayley منتشر شدند) كه نسخه سوم ضمن حفظ اهداف اصلی نویسنده آن در خصوص ارتقای كیفیت زندگی شیرخواران و كودكان، تغییراتی باز به منظور بالا بردن كیفیت ابزار و قابلیت استفاده، در آن صورت گرفته است. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی با اشاره به خاصیت این آزمون گفت: دسترسی به آزمون تشخیصی روا و پایا كه توانایی تشخیص و ارزیابی سطح تكامل كودكان را در گروه سنی شیرخوارگی و در حیطه های مختلف تكاملی داشته باشد، از خاصیت های این آزمون معتبر بین المللی است. وی ادامه داد: این آزمون، یك ابزار ارزیابی فردی است كه عملكرد تكاملی كودكان یك تا ۴۲ ماهه را در قالب بازی مورد ارزیابی قرار می دهد و اهداف اولیه آن، شناسایی كودكان دارای تاخیر رشد و تهیه اطلاعات در زمینه برنامه ریزی برای مداخلات درمانی است. سلیمانی با اشاره به اینكه آزمون Bayley۳ را می توان بعنوان ابزار استاندارد طلایی برای درجه بندی سایر ابزارهای ارزیابی تكامل استفاده كرد، اظهار داشت: این تست را می توان در همه جا اجرا كرد و بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه، مدت زمان اجرای آن است كه با عنایت به سن كودك، شرایط و آمادگی او، مدت زمان آن، كم یا زیاد میگردد. وی، نُرم اجرای این تست را روی یك هزار و ۷۰۰ كودك ذكر كرد كه در آمریكا برای تسری دادن آن به كل جامعه، ۱۰ درصد جمعیت شان را به عنوان نمونه در نظر گرفتند. مجری طرح استانداردسازی آزمون Bayley۳، اضافه كرد: در طرح پژوهشی استانداردسازی آزمون Bayley۳ در ایران، روند رشد و تكامل تعداد یك هزار و ۷۴۴ كودك (۸۳۶ نوزاد دختر و ۹۰۸ نوزاد پسر) با آزمون معیارهای تكامل شیرخواران و نوپایان Bayley۳ مورد ارزیابی قرار گرفت، و برای پاسخگویی به چالش هایی كه در این سوژه مطرح بود، نمونه ها از میان كودكان سالم انتخاب شدند. او گفت كه این آزمون، سطح تكامل كودك را در سه حیطه «شناختی، زبانی (ارتباط دركی و ارتباط بیانی )، حركتی ( حركات ظریف و حركات درشت ) مورد ارزیابی قرار می دهد و در نهایت، یك نمره خام از هر كودك بدست می آید و چگونگی دریافت نمره كودك و آنچه مورد انتظار از گروه سنی اوست، مورد ارزیابی قرار می گیرد. سلیمانی با اشاره به محسنات هر كدام از نمرات در مقیاس ها، در مورد كاربردهای آزمون Bayley۳ اظهار داشت: این آزمون می تواند تاخیر رشد را تشخیص بدهد، برای مداخله درمانی و مقایسه آن با همسالان استفاده شود، روند و پیشرفت كودك را نشان دهد، برای مداخلات به هنگام، مستندسازی كودك، دقت و حساسیت بالا برای شیرخواران و درك بهتر از مهارت ها و توانمندی های كودك استفاده گردد. او همینطور از جانب مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، از برگزاری كارگاه عملی برای انجام این تست طی سه روز آگاهی داد و اظهار داشت: برای برگزاری این كارگاه، باید بسته غربالگری را به عنوان ابزار تست در اختیار داشته باشیم.

1397/09/12
13:55:04
5.0 / 5
4604
تگهای خبر: آزمون , پزشك , پزشكی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی