راه های فرار از فشارخون، رابطه زوال عقل و فشار خون بالا

راه های فرار از فشارخون، رابطه زوال عقل و فشار خون بالا بازار مقاله: ایرنا نوشت: مطالعات جدید محققان ایتالیایی نشان داده است فشار خون بالا در افراد میان سال خطر مبتلا شدن به صدمه های عصبی همچون زوال عقل را بالا می برد.




محققان با اسكن مغزی بیماران مبتلابه فشارخون دریافتند، فشارخون عامل صدمه های عصبی است و می تواند احتمال بروز زوال عقل را افزایش دهد.
این مطالعه نشان داده است زوال عقل و آلزایمر بیشتر از آنكه ناشی از عوامل ژنتیكی باشد، متأثر از مشكلات عروقی است. متأسفانه این عارضه در مراحل اولیه علائم آشكاری ندارد و بعد از پیشرفت نمایان می گردد. محققان با استفاده از اسكن MRI مغز موفق به مشاهده صدمه های عصبی ناشی از فشارخون بالا می شوند.
فشارخون نیرویی است كه توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می گردد تا خون در سراسر رگ ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا كند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشكلات زیادی روبرو می گردد. كنترل فشارخون فرآیند پیچیده ای نیست و به راحتی می توان با اجتناب از برخی مواد غذایی و عوامل تحریك كننده بر آن چیره شد. در ادامه به چند عامل افزایش دهنده فشارخون اشاره شده است:

- غذاهای كنسروی، آماده و فرآوری شده
این غذاها حاوی مقادیر فراوانی نمك، مواد نگه دارنده و ادویه هستند و سبب افزایش فشارخون می شوند. نمك این غذاها بیش ازحد مجاز است.
- انواع شیرینی و كیك
كیك و شیرینی منبع شكر و چربی های اشباع است كه علاوه برافزایش وزن، یكی از مهم ترین دلایل افزایش فشارخون به حساب می آید.
- رب و سس گوجه فرنگی كنسرو شده
رب و سس گوجه فرنگی كنسروشده حاوی مقادیر بالای نمك است و استفاده از آن برای بیماران مبتلابه فشارخون به هیچ وجه سفارش نمی گردد.
- مشروبات الكلی
مشروبات الكلی یكی از مهم ترین دلایل افزایش فشارخون و آسیب به سیستم قلب و عروق است.
- لبنیات پرچرب
- غذاهای چرب
- شور و ترشی های پرنمك
- گوشت قرمز
در ادامه سفارش هایی هم برای كاهش فشارخون عرضه شده است:
- میزان نمك در وعده های غذایی را كاهش دهید
- وزن خویش را كاهش دهید
- به صورت مرتب ورزش كنید
- از مواد معدنی مفید مانند پتاسیم، كلسیم و منیزیم بیشتر استفاده كنید
سیب زمینی، موز، سبزیجات سبز پررنگ، بادام، گوجه فرنگی، انواع كلم و قارچ حاوی این مواد معدنی مفید هستند
- از مصرف دخانیات اجتناب كنید
- در معرض دود سیگار قرار نگیرید
- از استرس و تنش دوری كنید
- روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید
- فشارخون خویش را به صورت روزانه بررسی كنید
- مصرف كافئین را به حداقل كاهش دهید
- از غذاهای گیاهی استفاده كنید
- شكلات تیره و كم شیرین بخورید
- خواب كافی داشته باشد
فشارخون عارضه ای است كه تقریباً از هر سه فرد بزرگ سال، یك نفر به آن مبتلاست و عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی، كلیوی، سكته مغزی و اختلالات چشمی به حساب می آید.


5656

1397/03/26
11:19:43
5.0 / 5
46
تگهای خبر: روبات , سفارش , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
بازار مقاله MarketDoc
marketdoc.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار مقاله محفوظ است

بازار مقاله

فروش مقالات و کتب علمی